Lai gan AuctionBaltic sirds ir Lietuvā un šobrīd lielākā daļa uzņēmuma klientu ir no Baltijas valstīm, piedāvāt preces izsolei un iegādāties tās izsolē šajā platformā ir iespēja jebkuram uzņēmumam, no jebkuras Eiropas valsts. Lai noskaidrotu, pēc kādiem principiem strādā AuctionBaltic, un, ar ko tā atšķiras no citiem izsoļu rīkotājiem, aicinājām uz sarunu trīs uzņēmuma īpašniekus, trīs sadarbības partnerus - Almantas Kudakas, Simas Ivanauskas un Alvydas Stakauskas.
Pastāstiet, kā viss sākās - kā jums ienāca prātā ideja veidot šādu platformu?
Alvydas Stakauskas: "Ideja radās, pateicoties mūsu ilggadīgajai pieredzei industriālās tehnikas tirdzniecības nozarē. Mēs pamanījām, ka dažāda aprīkojuma un tehnikas īpašniekiem kļūst arvien grūtāk sasniegt potenciālos klientus, lai pārdotu savas preces. Ir pilnīgi skaidrs, ka tad, ja uzņēmumam ir lietota tehnika vai aprīkojums, kas ilgstoši netiek izmantots, tad ir iesaldēta daļa uzņēmuma naudas. Un, jo ilgāk preces stāv noliktavā vai pagalmā, jo vairāk šos iesaldētos līdzekļus ietekmē gan inflācija, gan negūtā peļņa, tā ka uzņēmumam tā ir nopietna problēma, tie ir vistīrākie zaudējumi.
Tradicionālie preču tirdzniecības veidi – piemēram, ar sludinājumu palīdzību – var prasīt ilgāku laiku līdz precēm atrodas pircējs, pie tam – ne visas preces iespējams pārdot šādā veidā. Pircējiem, savukārt, ilgu laiku aizņem sev nepieciešamo preču meklēšana, īpaši tad, ja prece ir specifiska un viņiem ir jāmeklē vairākās dažādās vietnēs.
Tādēļ elastīga, starptautiska mēroga izsoļu platforma, kombinācijā ar mūsu pieredzi par tirdzniecības procesu, mārketingu un situāciju tirgū dažādās valstīs, ir ļoti labs veids, kā palīdzēt abām pusēm – preču īpašniekiem un pircējiem – satikties. Mūsu lozungs ir “Kur neizmantotais kļūst noderīgs” - tas nozīmē, ka mēs palīdzam preču īpašniekiem pārdot savas iekārtas, atrodot tām pircējus un palīdzot nonākt līdz abpusēji izdevīgam darījumam.
AuctionBaltic platforma uzsāka strādāt šī gada 11. februārī. Lai gan ideja par to mums radās jau pirms 3 gadiem, tomēr bija nepieciešams ilgāks laiks, līdz varējām to realizēt, platformas izveide un sagatavošana vien aizņēma aptuveni gadu.
AuctionBaltic nav vienkārši mājaslapa, tā patiešām ir dzīva, virtuāla izsoļu platforma, ar dažādiem interaktīviem elementiem un iespējām, saistīta ar vairākām mājas lapām. Katru dienu pie šīs platformas uzturēšanas un informācijas atjaunošanas strādā viens cilvēks. Ik dienas mēs strādājam pie tā, lai kļūtu arvien vairāk atpazīstami interneta vidē, lai attīstītu savu sadarbību ar sludinājumu portāliem un, kā daļa no tirdzniecības procesa ir arī mūsu aktivitātes sociālajos medijos. Pircēju apmeklējums mūsu platformā pieaug, ik dienas mums ir no 5 – 10 jauni reģistrēti lietotāji un, kaut arī mēs esam sākuši darboties tikai nesen, platforma strādā ļoti labi - viss notiek!"
Vai AuctionBaltic ir vienīgā šāda veida platforma Lietuvā, un - pēc kādiem principiem tā strādā?
Almantas Kudakas: "Mēs esam vienīgie, kas šādi strādā ne tikai Lietuvā, bet visā Baltijā. Ir dažas, salīdzinoši mazākas un vienkāršākas mājaslapas, kuras sadarbojas ar līzinga uzņēmumiem, taču mūsu vīzija, veids, kā mēs strādājam – līdz šim brīdim nezinām nevienu citu, Baltijā izveidotu uzņēmumu, kurš piedāvātu ko līdzīgu. Ir dažas starptautiskas izsoles, kuras darbojas, ieskaitot arī Baltijas valstis, taču nevienai no tām nav savas bāzes vietas Baltijā."
Simas Ivanauskas: "Jāuzsver, ka mūsu darbība neaprobežojas ar Baltijas valstīm. Jebkurš uzņēmums no jebkuras Eiropas, Āzijas un Tuvo Austrumu valsts (t.s Europe, Asia and Middle East - EAME reģions) var izvietot mūsu platformā savu tehniku un mēs to tirgosim jebkurā no šī reģiona valstīm. Runājot par mūsu darbības principiem kopumā - mēs esam atlasījuši labāko no tā, ko esam redzējuši citu izsoļu darbībā un izveidojuši savu platformu, atbilstoši savam redzējumam un balstoties savā pieredzē par to, kas strādā vislabāk.
AuctionBaltic ir virtuāla izsoļu platforma, tai pat laikā mēs esam pieejami arī realitātē – mums ir birojs un pagalms, kur novietot tehniku vai aprīkojumu, lai preču īpašnieki un pircēji varētu ierasties, satikt mūs un apskatīt izsoles preces.
Un vēl - AuctionBaltic nodrošina rezervēto, jeb garantēto cenu izsoli (reserved price auction). Tas nozīmē, ka preču īpašnieks zina, kādu naudas summu viņš saņems izsoles beigās par savu preci, un var ar to rēķināties."
Pastāstiet mazliet vairāk par precēm – vai ir kādi ierobežojumi tam, kādas preces var tikt ievietotas AuctionBaltic?
Alvydas: "Sākotnēji esam izdalījuši 8 preču kategorijas: noliktavu un iekraušanas tehnika, dārzniecība un apzaļumošana, transports, ūdens transports, celtniecība, lauksaimniecība, mežistrādes tehnika un aprīkojums, industriālā tehnika.
Jebkura prece, kas ietilpst kādā no šīm kategorijām, var tikt piedāvāta izsolei mūsu platformā – tas nozīmē diezgan plašu preču sortimentu, kas ietver gan industriālo tehniku, gan jebkādus darbarīkus un aprīkojumu industriālajai tehnikai, kā arī vienkāršākus instrumentus darbam būvniecības objektos. Pieņemam arī tādas preces, kā rūpnīcu aprīkojums – konveijeri, ražošanas līnijas, ķieģeļu veidnes, un tamlīdzīgi. Mēs sākām ar industriālo tehniku, jo tā ir nozare, kurā mums ir vislielākā pieredze, un turpinām pakāpeniski attīstīt arī citas kategorijas, atkarībā no pieprasījuma un preču piedāvājuma."
Almantas: "Vienīgais ierobežojums – AuctionBaltic nav paredzēts individuāliem pircējiem, fiziskām personām, tā ir tirdzniecības platforma, kas domāta uzņēmumiem - tā sauktais B2B (Business to Business) sadarbības modelis. Un šis nosacījums ietekmē arī preces, kas tiek pie mums ievietotas – piemēram, ja tie būtu tādi vienkārši darbarīki, kā lāpstas, tad pie mums tas nozīmētu, ka tās ir 100 lāpstas, kuras viens uzņēmums pārdod otram. Vai arī, piemēram, runājot par ēdināšanas nozari – ja restorāns plāno pilnībā nomainīt savu interjeru un vēlas pārdot visus galdus, bāru ar tā aprīkojumu, varbūt arī virtuves iekārtas, tad pie mums viņi to var pārdot kā komplektu. Un pircējs tad būtu kāds uzņēmums, kurš, piemēram, plāno atvērt restorānu. Protams, atsevišķos gadījumos ir iespējams, ka pircējs ir arī fiziska persona, kas izmantos preces privātām vajadzībām, taču pamatā tā ir B2B sadarbības platforma uzņēmumiem."