Stāsta Raivis Kancāns, Mecalac tehnikas oficiālā pārstāvja Latvijā SIA Balti Tehnika Serviss tirdzniecības pārstāvis:
“Mazie pašizgāzēji jeb damperi pēdējos gados lēnām, bet pavisam noteikti arvien biežāk tiek izmantoti arī Latvijas būvniecības objektos. Un tam ir pamatojums. Birstošo materiālu transportēšanai būvobjektā ir dažādi tradicionālie paņēmieni. Jo lielāks attālums, jo ekonomiskāk to darīt ar kravas automašīnām, savukārt mazās distancēs tiek izmantoti frontālie iekrāvēji vai universālie ekskavatori-iekrāvēji.
Tomēr rodas jautājumi: Kā rīkoties, ja kādā no objektiem (piemēram, meža ceļu būvniecībā) grunts nav spējīga nest smagās kravas automašīnas? Vai arī – kā rīkoties tad, ja attālums ir vidēji liels – ja kravas automašīnas izmantošana vēl nav lietderīga, bet frontālajam iekrāvējam tā ir jau pārāk liela distance?
Tieši šādos gadījumos dampers ir savā vietā – šīs tehnikas vienības spēj pārvadāt lielus kravas apjomus nelabvēlīgos grunts nestspējas apstākļos, tai skaitā tādos būvobjektos, kur manevrēšanas iespējas ir ierobežotas.
Visbiežāk Latvijā redzam vienkāršākās damperu versijas – ar frontālo izgāšanu un bez kabīnes. Retāk, bet ir sastopami arī damperi ar pagriežamo kravas kasti, kas ļauj izgāzt kravu 180 grādos, tai skaitā arī uz sāniem. Turklāt, ņemot vērā mūsu salīdzinoši skarbos klimatiskos apstākļus, arvien populārākas Latvijā kļūst damperu versijas ar kabīnēm, kas darbiniekiem nodrošina komfortablus un drošus darba apstākļus pēc iespējas garākai darba sezonai.
Taču, klasisko damperu lietošanā nākas sadzīvot ar vairākiem kompromisiem:
• Kustības režīms: Klasiskā dampera kustība ir turp-atpakaļ un tā ne vienmēr nodrošina apgriešanās iespēju. Tas nozīmē, ka operatoram, braucot reversā/atpakaļgaitā, bieži ir jāskatās pār plecu – strādājot ilgstoši tas ir neērti, strādājot nelīdzenā apvidū tas ir arī nogurdinoši.
• Redzamība: Tā kā kravas kaste atrodas operatoram priekšā, tad redzamība braukšanas virzienā var būt ierobežota, īpaši ar uzkrautu materiālu. Tas prasa pastāvīgu uzmanību un arī citu būvobjektā strādājošo kustību koordināciju un disciplīnu.
• Operatora drošība: Ja tehnikas vienībai nav pilnvērtīgas kabīnes (piemēram – ir tikai drošības aizsargrāmis), tad aktuāls ir jautājums par operatora drošību materiāla uzkraušanas brīdī. Tā kā attālums starp ekskavatora kausu un dampera operatoru ir salīdzinoši mazs, tad operators, faktiski, ir pilnībā neaizsargāts. Operatora diskomfortu, strādājot mūsu klimatiskajos apstākļos tehnikas vienībā, kurai nav kabīnes, labāk pat nepieminēt.
• Stabilitāte: Klasiskie damperi parasti ir t.s. artikulētie – ar viduslocīšanu (rāmja stūrēšanu). Lai gan šī sistēma nodrošina augstu manevrētspēju un caurgājamību, tā ir arī viena no visnestabilākajām, jo pagrieziena laikā kravas smaguma centrs novirzās uz sāniem. Tādēļ, lai saglabātu pieņemamu stabilitāti, apgriešanās rādiuss šādai tehnikai ir ierobežots.
Vai pastāv tehnika, ar kuru iespējams strādāt bez šādiem kompromisiem? Jā, un tas ir Mecalac REVOTRUCK!
Šis damperis ir tehnoloģisks solis uz priekšu mazo pašizgāzēju ražošanā – tas nodrošina efektīvāku, drošāku un lietotājam draudzīgāku materiālu pārvadāšanu pat visprasīgākajos būvlaukuma apstākļos.
Mecalac REVOTRUCK ir unikāls inženiertehnisks risinājums, kas apvieno:
• Kabīnes rotācijas iespējas ar apvidus kravas automašīnas veiktspēju.
Operatoram ir iespēja pagriezt visu kabīni pretējā virzienā ar vienu pogas pieskārienu, saglabājot optimālu redzamību un koncentrējoties tikai uz darba procesu un šķēršļiem būvlaukumā. Neatkarīgi no kabīnes un braukšanas virziena maiņas, vadības loģika paliek nemainīga – nav jādomā, vai braukt uz priekšu vai reversā, jo visas vadības sviras, pogas un monitors vienmēr atrodas operatoram pierastajās vietās.
• Pārbaudīta un sertificēta kabīne.
Šī mazā pašizgāzēja kabīne ir konstruēta tā, lai izturētu gan nopietnus triecienus, gan iespējamu apgāšanos, pasargājot operatoru. Tā arī atbilst visaugstākajām redzamības un komforta prasībām. Iekāpšana tajā ir ērta, neatkarīgi no kabīnes pozīcijas – gan tad, kad kravas kaste atrodas aizmugurē, gan tad, kad kabīne ir pagriezta ar skatu pret kravas kasti.
• Izcilas manevrētspējas un stabilitātes nodrošinājums.
Ritošās daļas rāmis ir veidots kā negrozāms oscilējošs elements, kas nodrošina visu četru velkošo riteņu pastāvīgu saskari ar grunti arī nelīdzenos apstākļos. Šim damperim ir īpaši zems smaguma centrs, vienlaicīgi saglabājot augstu klīrensu. Sistēma ietver gan klasisko divu riteņu stūrēšanu transportrežīmam, gan slīpenisko Krabis tehnoloģiju, gan visu četru riteņu pagriešanās funkciju – tādējādi apgriešanās rādiuss ir līdz 50% mazāks, nekā tehnikai ar klasisko artikulēto stūrēšanu.
• Pagriežama kravas kaste.
Šī funkcija ļauj materiālu izgāzt ne tikai uz priekšu, bet arī uz sāniem, tādējādi ietaupot gan degvielu, gan laiku, paaugstinot darba ražību un novēršot nepieciešamību veikt „Y” veida kustības. REVOTRUCK ir īpaši piemērots darbam ierobežotos objektos – piemēram, uz šauriem ceļiem vai grāvju piebēruma gadījumos. Tas būs ideāla izvēle arī ceļu būvniecībā, kur uz koplietošanas ceļiem notiek satiksme – lai veiktu darbus ceļa nomalēs, REVOTRUCK pietiek tikai ar vienu joslu, nav vajadzības bloķēt visu brauktuvi.
Biežāk uzdotie jautājumi:
• Vai Mecalac REVOTRUCK ir jauns un inovatīvs produkts?
Jā – pirmo reizi plašākai publikai tas tika prezentēts būvniecības izstādē Bauma 2022, Minhenē. Tas būs skatāms arī šogad, Bauma 2025 ietvaros, Mecalac stendā.
• Vai damperi ir jauns produkts Mecalac klāstā?
Mecalac ražo klasiskos damperus jau kopš 2017. gada Mecalac Construction Equipment UK Ltd. rūpnīcā Apvienotajā Karalistē. Šīs rūpnīcas tradīcijas sākas jau 1953. gadā ar BENFORD ražošanu un kopš 1999. gada turpinās ar TEREX tehnikas ražošanu. Ilggadīgā pieredze nozarē ir apliecinājums šīs rūpnīcas ražotās tehnikas uzticamībai.
• Vai Mecalac REVOTRUCK iegāde atmaksājas?
Tieši REVOTRUCK versijas cena, protams, ir augstāka nekā klasiskajiem damperiem, taču tā ir pilnībā pamatota ar inovācijām, kā arī ar iepriekš minētajiem ieguvumiem laika, naudas un ražīguma nozīmē. Lai izvērtētu REVOTRUCK iegādes lietderību darbam konkrētajā darba vidē Latvijā, aicinu kopīgi apspriest un aprēķināt ekonomisko pamatojumu attiecībā pret paveiktā darba apjomu.
SIA Balti Tehnika Serviss piedāvājumā ir divi Mecalac Revotruck modeļi:
• REVOTRUCK 6 : 6 tonnas, kravas kastes tilpums 3,3 m³
• REVOTRUCK 9 : 9 tonnas, kravas kastes tilpums 4,5 m³
Abi šie modeļi ir pieejami pasūtīšanai arī Latvijas klientiem. Tie, kuri plāno apmeklēt izstādi Bauma 2025, ir laipni aicināti apskatīt šo tehniku klātienē, Mecalac stendā.
Savukārt, tiem klientiem, kuri tomēr dod priekšroku tradicionālās konstrukcijas damperiem, Mecalac piedāvā arī visas klasiskās damperu versijas – tā ir virkne dažādu modeļu, sākot no 1 tonnas līdz 9 tonnām, konkurētspējīgās cenās un ar izdevīgiem apmaksas nosacījumiem.”