Liebherr 922 Litronic TEHNIKAS APSKATS

Domāts - darīts! Kāpurķēžu ekskavators Liebherr 922 Litronic

2020. gada decembrī darbam vienā no SC grupas uzņēmumu ražotnēm - karjerā Villas, Talsos, tika piegādāts kāpurķēžu ekskavators Liebherr 922 Litronic. Žurnāls Industrija devās ciemos, lai iepazītos ar tehniku un aprunātos ar SIA Saldus Ceļinieks pārstāvi Ivaru Kuskovu un SIA Talce pārstāvi Gati Prauliņu.

Par ražotni Villas

Gatis Prauliņš: "SC grupas ietvaros strādājam vairākos karjeros, mums ir mobilās drupināšanas iekārtas un vairākas brigādes, no tehnikas mums ir gan ekskavatori, gan frontālie iekrāvēji, gan mobilie drupinātāji, tā ka, atkarībā no objekta, kuram materiāls jāpiegādā, esam mobili, pārvietojamies, cenšamies strādāt objektam tuvākajā karjerā. 

Šis ir diezgan sens karjers, šeit ir gan viena vecāka asfalta rūpnīca, gan arī tikko uzstādīta jauna, jaudīgāka, un ar šo tehniku sagatavojam asfalta rūpnīcai šķembas un izejmateriālu. Šī atradne ir daļa no bāzes vietas, taču mums ir arī mehāniskās darbnīcas gan Talsos, gan Saldū, kuras kalpo vairāk kā bāze. 

Šajā karjerā tiek iegūts grants materiāls, no tā tiek atsijāti akmens oļi, kuri vēlāk drupināšanas iekārtās tiek sadrupināti asfalta frakcijās, asfalta šķembās. Daļu šī materiāla piegādājam asfaltbetona rūpnīcai Brocēnos, daļa, kādi 70 % paliek šeit, vietējām asfalta rūpnīcām."

Tehnikas parks 

Gatis Prauliņš: "Uz doto brīdi šeit atrodas viens ekskavators, trīs frontālie iekrāvēji un sietmašīna, kura tūlīt uzsāks darbu - ar to no grants materiāla tiek atdalīta smilts un akmeņi, kas ir izejmateriāls asfalta šķembu ražošanai. Ar aprīli mums sākas aktīvā sezona, tad, atkarībā no laikapstākļiem un no tā, kā ceļubūve strādā, sezona turpinās līdz oktobrim, novembrim. Darbs notiek pēc pieprasījuma - ja nepieciešams, strādājam arī vairākās maiņās. 

Kad tika izveidotas mobilās iekārtas, ap 2005. gadu, iegādājāmies jaunas drupināšanas iekārtas, kurām komplektā nāca līdzi Case ekskavatori. Taču, tie jau tad bija nokalpojuši savu laiku un kādus 3 gadus atpakaļ mēs tos pārstājām izmantot. Kādus 2 gadus iztikām ar nomas tehniku, vienu sezonu strādājām ar ekskavatoru no SIA Stats Rent, bet pagājušajā sezonā strādājām ar Volvo īres ekskavatoru no SIA Swecon. Visi šie ekskavatori bija līdzīgas klases."

Par Liebherr 922 Litronic

Ivars Kuskovs: "Lēmumu par to, ka mums nepieciešama jauna tehnikas vienība, pieņēmām 2020. gada septembrī. Bijām iegādājušie Lēmumu par to, ka mums nepieciešama jauna tehnikas vienība, pieņēmām 2020. gada septembrī. Bijām iegādājušies sijāšanas iekārtai jaunu, jaudīgu sietu, un vecie ekskavatori nespēja vairs tā darbību nodrošināt. Bija jāstrādā tādā lēnā režīmā, gandrīz dīkstāvē, tāpēc arī vajadzēja jaunu, ātru ekskavatoru, kurš to darbu var paveikt. Šī tehnikas vienība tika iegādāta jauna, 2020. gada decembra beigās, tieši izmantošanai materiāla izstrādei mobilajām iekārtām un sāka strādāt šī gada aprīlī. Šobrīd ekskavators ir nostrādājis ap 320 motorstundām."

Gatis Prauliņš: "Pamatdarbība šai tehnikai būs dziļāk karjerā iekšā, pie slāņa, ar viņa palīdzību tiks nodrošināts sijāšanas process. Šī tehnika strādā ražošanas ķēdītē, tādēļ uz to gulstas liela atbildība. Šobrīd, kamēr transports vēl ir brīvāks un ražošana nav uz pilnu jaudu, ekskavators strādā kaudzē, čupo materiālu pēc iespējas augstāk, lai sezonas laikā nav jāved klāt - tā ietaupam laiku."


Kāpēc izvēlējāties tieši Liebherr tehniku? 

Ivars Kuskovs: "Liebherr izvēlējāmies gan tādēļ, ka mēs jau vairākus gadus ar šo tehniku strādājam un zinām, ka tā ir darbā pārbaudīta, uzticama tehnika, gan arī tādēļ, ka Liebherr pārstāvis Latvijā, SIA Alfis, bija viens no tiem piegādātājiem, kuri spēja 3 mēnešu laikā piegādāt visām mūsu prasībām atbilstošu ekskavatoru baltā krāsā. Un protams, bija arī tādi piedāvājumi, kurus mēs neizskatījām tieši servisa kvalitātes trūkuma dēļ.

Ilgu laiku mums uzņēmumā nebija pieredzes ar Liebherr tehniku, taču 2018. gadā, kad jutām, ka mūsu tā brīža tehnikas piegādātājs sāk palaisties, sākām meklēt alternatīvas. Esam testējuši dažādu ražotāju ekskavatorus: Komatsu, Volvo, Liebherr, Doosan. Esam tehniku ņēmuši arī uz demo, taču vislabāk mums patīk izmēģināt tehniku darbā visas sezonas garumā, jo tikai tad redzam rezultātu ilgtermiņā - varam pārbaudīt gan pašu tehniku, gan arī dīleri – kāds ir serviss, kāda ir attieksme, cik ātri reaģē. Pēdējos gados tieši ceļu būvē esam ar nolūku īrējuši ļoti dažādus riteņu ekskavatorus tieši lai pārbaudītu ne tikai tehniku, bet arī dīlerus. Tehnikas demo parasti ir pāris dienas un tas vēl nav rādītājs, tas ir tā – pirmajam iespaidam. Paņemot tehniku uz visu sezonu mēs to liekam dažādās slodzēs, dažādos darbos un tad tikai var redzēt - kas ir kas.

Mēs izmēģinājām Liebherr frontālo iekrāvēju un riteņu ekskavatoru, sadarbības laikā pārbaudot gan pašu tehniku, gan arī tehnikas pārstāvja servisu. Gan tehnika, gan serviss uzrādīja labus rezultātus, tad arī pieņēmām lēmumu. Šobrīd jau mūsu Liebherr tehnikas parks ir ievērojams – 3 frontālie iekrāvēji, 1 riteņu ekskavators un 1 kāpurķēžu ekskavators, visi iegādāti pēdējo 2 - 3 gadu laikā. 

Tas, ka mums tehnikas parkā joprojām ir dažādu zīmolu tehnika, ir apzināti - zināmā mērā lai mazliet audzinātu tehnikas dīlerus – lai katrs dīleris saprot, ka nav vienīgais, kurš var piegādāt tehniku. Esam piedzīvojuši attieksmi, kad pēc ilggadīgas sadarbības jau skaitāmies labs vecais klients, taču izrādās, ka no tā sadarbība tieši pasliktinās - it kā vairs neesam interesanti, tiekam tā kā pastumti maliņā un tehnikas tirgotājs strādā vairāk ar jaunajiem klientiem. SIA Alfis un Liebherr pierādīja savu kvalitāti un attieksmi, tādēļ tagad strādājam ar šo zīmolu. Mums ir sadarbība nu jau 3 pilnas sezonas, šī būs ceturtā. Redzam, ka uz viņiem varam paļauties.

SIA Alfis bija arī vieni no retajiem, kuri spēja 3 mēnešu laikā piegādāt mums nepieciešamo tehniku baltā krāsā. Tas bija vēl viens svarīgs moments. Citi piegādātāji vai nu nevarēja piegādāt šādu tehniku, vai arī varēja piegādāt un pēc tam pārkrāsot. Taču, pēc iegādes tehniku pārkrāsot – tas ir ļoti dārgi, un tas arī nebūtu ilgtspējīgs risinājums - agrāk vai vēlāk krāsa lobītos nost. 

Kopš Saldus ceļinieks ir pievienojies Eurovia grupai, viena no obligātām prasībām attiecas uz tehnikas krāsu. Eurovia korporatīvais tēls ir šī baltā krāsa, kuras mērķis – lai operatoram būtu vēlēšanās turēt tehniku pēc iespējas tīru, jo uz balta ātrāk redz netīrumus. Otrs pamatojums – baltā ir viena no Francijas karoga krāsām. Šobrīd, cik es zinu, jau arī daži mūsu sadarbības partneri un konkurenti, piemēram, Strabag, ir pārgājuši uz tehniku baltā krāsā. 

Sākumā mums pašiem bija zināma iekšēja pretestība pret tehnikas krāsas maiņu, taču tagad, kad daļa tehnikas jau kādu laiku ir baltā krāsā, tad jāatzīst, ka tā tiešām labi izskatās. Protams, šī krāsa lielākajai daļai ražotāju ir kā papildus izvēle, kas nozīmē - tā ir par papildus maksu."

Kas noteica tieši šī modeļa izvēli?

Ivars Kuskovs: "Runājot par modeli - šī ir tā optimālā klase (22 tonnas), kurai ir salīdzinoši universāls pielietojums - šo ekskavatoru mēs varam izmantot karjeros un, gadījumā, ja karjerā kādu periodu nebūtu darba, tad varam to izmantot arī ceļu būvē. Klases ziņā lielāks ekskavators ceļu būvē jau būtu nepraktisks. Aprīkojumā šai tehnikai ir mehāniskā ātrā sakabe, rokamais kauss un planējamais kauss. Planējamais kauss tika paņemts papildus tieši ar domu par darbiem ārpus karjera, izmantošanai ceļu būvē. Gadās, protams, ka arī karjeros nepieciešams kādu grāvi izrakt, piemēram, lai ūdeni aizvadītu, tā ka, arī šeit planējamais kauss noder.

Izvēloties šo konkrēto tehnikas vienību, vairāk skatījāmies uz matemātiskajiem aprēķiniem – degvielas patēriņi, pati iegādes cena, kāda tehnikai būs atlikusī vērtība pēc vairākiem gadiem, un tamlīdzīgi rādītāji. Kaut kādi tehnoloģiskie uzlabojumi vai pieejamais papildaprīkojums - tie šajā gadījumā nebija izšķirošie faktori lēmuma pieņemšanā, jo, piemēram, bez tāda AdBlue šobrīd vairs tehniku nopirkt praktiski nav iespējams. Vairāk mūs interesēja tieši tehnikas cena, servisa kvalitāte un tehnikas atlikusī vērtība. Šim kāpurķēžu ekskavatoram produktivitāti nemērījām, taču, no savas pieredzes ar frontālajiem iekrāvējiem un riteņu ekskavatoriem, mēs redzam, ka Liebherr tehnika ir jaudīgāka.

Ir konkurentu zīmolu tehnikas, kur, jāsaka, jau pat atverot motora pārsegu tehnikai var redzēt, ka savas funkcijas kā ekskavators tā tehnika pildīs, bet rakšanas jaudas nav, jo motora galā ir sūknis ar mazu tilpumu. Tad ir loģiski, ka arī tas darba tilpums ir mazs un tehnika nekādus smagus darbus nevarēs veikt. Tas ir praksē pierādījies – ja salīdzinām ekskavatoru, kuram ir maza tilpuma sūkņi, ar identisku tādu pašu, kuram ir lielāka tilpuma sūkņi – tam ar lielākiem sūkņiem ir pilnīgi cits spēks, cita rakšana, cita strādāšana. To uzreiz arī operatori novērtē un, protams, ka ar to spēcīgāko vēlas strādāt.

Var saprast arī ražotājus, gan jau sūkņu tilpums tiek samazināts degvielas patēriņa samazināšanas un izmešu normu dēļ, taču uzreiz cieš tehnikas jauda, darba kvalitāte un darba ātrums.

Pazīstamāko, lielāko zīmolu ekskavatoriem cenas lielās līnijās ir vienādas, ar atšķirību varbūt kādi 5-6 tūkstoši eiro. Tāpēc tehnikas cena pati par sevi nav izšķirošais faktors. Ir tāds teiciens: “Pirmo tehnikas vienību pārdod pārdevējs, pārējās – serviss”. Serviss ir ļoti svarīgs. Līdz šim Liebherr pārstāvis ir sevi labi parādījis, tādēļ esam pasūtījuši arī Terex Finlay drupinātāju. Arī mums pašiem, mūsu tehniskajiem cilvēkiem ir ērtāk un vieglāk - nav jāpazīst daudz dažādi cilvēki, ir izveidojies labs kontakts ar vienu servisu, tad ir arī vieglāk strādāt."


Vai ar iegādāto Liebherr ekskavatoru esat apmierināti?

Gatis Prauliņš: "Tā kārtīgi vēl neesam to ražošanā izmēģinājuši, nupat tikai sāksim, jo līdz ar pandēmiju mums ir aizkavējusies dažu rezerves daļu piegāde sietiem, taču tūliņ arī uzsākam sezonu." 

Ivars Kuskovs: "Vairāk mēs varētu pateikt tuvāk sezonas un gada beigām. Šobrīd balstāmies uz to uzticību, kādu Liebherr tehnika mūsos ir izraisījusi, un uz to sniegumu, kādu SIA Alfis ir līdz šim uzrādījis. Nav nekāda pamata to apšaubīt. Cik šobrīd ir pastrādāts ar šo ekskavatoru, neredzam, ka būtu kādas problēmas. Mēs apzināmies, ka jebkurai tehnikai, vienalga, vai tā ir starp vadošajiem zīmoliem, vai nē, var gadīties kādas problēmas. Kuram tad negadās. Tieši tādēļ arī ir tik svarīgi, kāds ir serviss – ja ir kļūme, tad cik ātri serviss to novērš un - vai tā atkārtojas. Arī rūpnīcās pie montāžām ir cilvēki, cilvēciskais faktors pastāv vienmēr. Svarīgi, lai viss tiek ātri atrisināts. Esam pieredzējuši savā praksē arī gadījumu, kad pie 700 motorstundām buldozeram bija jāizceļ motors, jo tas bija pilnīgi izjucis - tādu piedzīvojumu gan vairs negribētos atkārtot. 

Attiecībā uz servisu – tehnikas garantijas laikā visus darbus veic dīlera serviss, bet pēc garantijas laika lielu daļu servisa darbu veicam paši - mums ir servisa bāzē darbinieki, kuri var veikt gan apkopes, gan arī remontus. Tiklīdz ir elektronikas jautājumi, tad gan neķeramies klāt, taču tādus darbus kā dilstošo detaļu nomaiņas - to veicam paši. Cenšamies darbus plānot uz priekšu, labāk ir pēc iespējas visu nepieciešamo izdarīt pirms sezonas sākuma, lai sezonas laikā tādas apstāšanās būtu pēc iespējas retāk."

Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti