Komatsu WA 475-10 OBJEKTĀ

Frontālais iekrāvējs Komatsu WA 475-10

Viesojāmies Saulkalne S grupas uzņēmuma SIA Salenieku Dolomīts karjerā un ražotnē Rītupes, kur frontālais iekrāvējs Komatsu WA 475-10 piedalās dolomīta akmens izstrādē, kas tālāk tiek izmantots dolomīta produktu - augstas kvalitātes mazgātu dolomīta šķembu un dolomīta šķembu maisījuma, kā arī rupjo dolomīta miltu ražošanā.

Stāsta karjera Rītupes ražošanas direktors Aleksandrs Tarakanovs:

"Šajā karjerā darbs norit jau kopš 2007. gada, šobrīd mums ir izstrādāti aptuveni 15 hektāri. Izstrādājam dažādas cietības materiālu asfaltbetona un betona ražošanai. Ceļu būves uzņēmumiem piegādājam gatavo maisījumu uzreiz uz objektiem, asfalta ražošanai piegādājam materiālu asfalta rūpnīcām gan uz Rēzekni, gan Gulbeni, arī uz Rīgu."


Kāda Jums pašam ir pieredze, ar kādām tehnikas vienībām esat strādājis?

Esmu pats strādājis ar tām tehnikas vienībām, kuras mums ir šeit uz vietas. Sākumā bija Doosan tehnika, pēc tam tikai Komatsu. 

Esmu ražošanas direktors, tā ka ikdienā man nav kā operatoram jāstrādā, taču tehnika man patīk, esmu iemācījies un lepojos ar to, ka vajadzības gadījumā varu aizvietot kādu operatoru. Esmu iepazinis visu ražošanas procesu, pārzinu visu ķēdīti no A līdz Z – sākot no operatora, laboranta, tehnologa darba, šī pieredze man palīdz tagad šo procesu vadīt – es labāk saprotu arī operatorus, varu pastrādāt kādu brīdi ar tehniku pats un saprast – ko ir un ko nav iespējams izdarīt, ko varu prasīt no operatoriem. Tas palīdz darbā, nerodas lieki konflikti, neprasu neiespējamo, un arī operatori zina, ka es apzinos, ko var un ko nevar. Labi saprotamies, uzreiz ir cita darba atmosfēra. Tas palīdz, protams, arī pie tehnikas izvēles – varu izteikt vadībai savu viedokli par to, kāda tehnika mums vēl būtu vajadzīga, ja ir nepieciešamība ko iegādāties. 

Kādos darbos strādā šis frontālais iekrāvējs?

Pamatā šis frontālais iekrāvējs baro rūpnīcu, drupinātāju, mazgāšanas iekārtu, braukšanas distance materiāla transportēšanai tam ir 400 - 500 metri un kalns slīpumā ir aptuveni 15 grādi. Protams, notiek arī izstrādātā materiāla kraušana pašizgāzējos, un no drupinātāja gatavo materiāla maisījumu kraujam mašīnās uz realizāciju klientiem. Sezonas laikā – no maija līdz oktobrim - strādājam divās maiņās, tehnikai ir pilna slodze, no 20 – 22 stundām diennaktī. 

Kāda šī tehnikas vienība ir vadībā, raugoties no operatora viedokļa? 

Protams, ka šī tehnikas vienība lietošanā atšķiras no frontālā iekrāvēja ar tradicionālā izpildījuma transmisiju. Tas ir savādāks, piemēram, t.s. kick-down podziņa – parastā tipa frontālajos iekrāvējos tāda ir, un to izmanto ātrumu pārslēgšanai, šeit tādas nav. Šis frontālais iekrāvējs, piebraucot pie kaudzes, paņemot pilnu kausu, pats automātiski regulē ātrumu. Arī hidraulika strādā pilnībā neatkarīgi no akseleratora pedāļa, vecā tipa tehnikā, lai uzdotu jaudu, braucot kaudzē pie kausa iegrābšanas, vajadzēja spiest akseleratora pedāli, šeit ar akseleratora pedāli operators regulē tikai braukšanas ātrumu, bet hidraulikas jaudu, tai skaitā apgriezienus, regulē pati tehnika. 

Vēl tāda lieta, kā – ātrumi šim ir sadalīti sīkāk, mazākās vienībās. Parastajam frontālajam iekrāvējam mums ir 1,2,3,4 ātrumi, un reizēm šie pilnie ātrumi īsti neder – ar 3. ir par maz, bet 4. jau par daudz, tad šim var uzlikt arī pusi, teiksim, 2,5. Tas arī noteikti ir pluss.

Cik ātrā laikā pie šādas, jauna tipa vadības, varējāt pierast? Vai ir kāda situācija bijusi, kad tas traucē, ka tehnika pati tik ļoti daudz ko regulē?

Aptuveni dienas laikā pieradu. Nu, protams, ka sākumā traucēja, kaut vai tas, ka vairāk bija jādomā līdzi, automātiski meklēju to kick-down podziņu, vajadzēja piedomāt pie tā, ka tādas vairs nav. Kad ir ilgāk strādāts, tehnikas vadībā operatoram daudz kas notiek aiz ieraduma - piemēram, piebraucot kraut mašīnu, aiz ieraduma jau domā, ka tagad jāspiež akseleratora pedālis, bet šeit, Tu spied, bet tas nav nepieciešams, tā ir principā bezjēdzīga kustība, ko Tu dari aiz ieraduma. Sākumā patiešām tas bija apjukums. Vajadzēja laiku, lai pierastu.

Tāpat, piemēram, braucot atpakaļ, ja vajag pārslēgties uz priekšu, var bremzes nespiest, nospiest vienkārši, ka jābrauc uz priekšu, tas pats tā maigi apstājas un pārslēdzas, sāk darbību uz priekšu. Gaita ir patīkama, braucot - nenogurst. Ja salīdzinu gaitu ar citiem frontālajiem iekrāvējiem – mīkstāk vai cietāk, tad šim gaita ir nedaudz pacieta. Iespējams, tas ir atkarīgs arī no riepu protektora izvēles, bet to es neesmu pārbaudījis. Salīdzinoši, piemēram, mūsu Komatsu 470 ar parasto transmisiju, ir mīkstāks no gaitas viedokļa. Taču, kā jau minēju – iespējams, daļēji tas ir atkarīgs arī no protektora, jo riepas šīm tehnikas vienībām atšķiras. 

Ja kaut ko šai tehnikas vienībai būtu iespējams mainīt vai uzlabot, ko Jūs vēlētos?

Iespējams, varētu apgaismojums būt labāks, šim mēs to paši uzlabojām - piepirkām no Komatsu dīlera papildus lukturus klāt, lai plašāks apgaismojums. Taču tas, domāju, atkarīgs no komplektācijas, kāda paredzēta tehnikas iegādes līgumā. Citādi – redzamība šim ir labāka, jo vecajai tehnikas vienībai gan durvīm, gan priekšējam stiklam ir ierobežota redzamība, šim ir visā pilnībā. Tas jo īpaši ir svarīgi labajā pusē. Ir arī atpakaļskata kamera. Stikli ir apsildāmie, lai spoguļus var vienmēr labi redzēt.

Degvielas patēriņa ziņā šis frontālais iekrāvējs noteikti ir ekonomiskāks - jo īpaši, pie pilnas jaudas, piemēram - braucot augšā slīpumā – sanāk ap 5 litri degvielas ekonomija. Tas ir daudz. Pie kraušanas, tādus parastos darbus darot ar daļēju jaudas patēriņu – ap 2 litri ekonomiskāks. 

Vai esat mērījuši arī produktivitāti, salīdzinot ar citiem modeļiem? Vai ar to, ka šī tehnikas vienība ir atšķirīga, atšķiras arī produktivitāte, jeb tikai operatoram ir vienkāršāk strādāt?

Kombinētā transmisija palīdz ietaupīt laiku – parastā tipa transmisijas frontālais iekrāvējs ilgāk domā, šis, ar kombinēto transmisiju, ātrāk paceļ strēli, ātrāk pārslēdzas, tā ka var ātrāk paveikt darbu, kas ietaupa laiku uz iekraušanu un, attiecīgi, var teikt, ka uzlabo produktivitāti.

Ja salīdzinām produktivitāti no kausa ietilpības viedokļa – šim ir 5.1 m3 kauss. Ar mazāko Komatsu 470 frontālo iekrāvēju, man vajag, teiksim, 4 reizes piebraukt, lai piekrautu mašīnu, bet ar šo 3 reizes pietiek. Taču tas, protams, ir, pateicoties kausa tilpumam.

Kā ir ar apkopēm, ar servisu šai tehnikas vienībai?

Šai tehnikai joprojām ir garantija. Šobrīd šis iekrāvējs ir nostrādājis 1500 motorstundas, visas apkopes ir veiktas savlaicīgi, nekādu īpašu tehnisku problēmu nav bijis. Vienu reizi viens hidropievads plīsa, taču to serviss uzreiz operatīvi nomainīja. Komatsu pārstāvniecības reģionālais mehāniķis atrodas Rēzeknē, tā ka viņš ļoti operatīvi ierodas. Pat, ja gadās, ka viņš ir jau aizņemts tajā dienā, tad vienmēr ir atsaucīgs, vajadzības gadījumā iebrauc kaut vai tikai nokonsultēt, ja tas mums nepieciešams, tāpat esam sazinājušies arī telefoniski. Gan ar šo tehniku, gan ar servisu esam ļoti apmierināti.

Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti