Frontālais iekrāvējs Liebherr L 566 XPower®

Objekts: Mērsraga osta
Uzņēmums: Fineks MT
Tehnika: Liebherr L 566 XPower® (ekspluatācijas masa: 26 900 kg, kausa tilpums: 12 m3, Liebherr EU Stage V dzinējs ar jaudu: 203 kW/276 zs)
Operators: Reinis Siliņš

Ja ir jānostrādā 12 un vairāk stundas no vietas, tad principā izskatās, ka šajā iekrāvējā to varētu izturēt.

Stāsta Fineks MT operators Reinis Siliņš.



Kāda Jums līdz šim ir pieredze operatora darbā – ar kādām tehnikām ir vairāk sanācis strādāt?

Ar tehniku es draudzējos jau no 13 gadu vecuma – tas būs nu jau 17 gadi, kā braukāju ar visādām tehnikām pēc nepieciešamības – viss, kam ir riteņi un kas kustās, un arī tas, kam nav riteņu un kustās – man vienmēr ir interese iekāpt un pamēģināt. Tā nopietni kā operators strādāju 3 gadus – kopš esmu šinī uzņēmumā. Līdz tam biju braucis uz Bobcat, bet šeit sāku strādāt uz šiem lielajiem frontālajiem iekrāvējiem.
Esmu strādājis arī uz Liebherr LH30 materiālu pārkraušanas ekskavatora, jo tās mums uzņēmumā ir tās divas pamatdarbības – kraut apaļkokus un šķeldu. Bet vislielākā pieredze man ir ar iepriekšējo Liebherr frontālā iekrāvēja modeli, veco L 566 – ar to esmu strādājis ikdienā. Parasti, ja mēs kraujam kuģi priekš šķeldas, tad strādājam divatā – viens uz frontālā, otrs uz materiālu pārkraušanas ekskavatora – un, tā kā kolēģis vairāk uz ekskavatora iesācis strādāt, tad es visbiežāk esmu uz frontālā iekrāvēja.



Kāds ir Jūsu pirmais iespaids par Liebherr L 566 XPower® frontālo iekrāvēju?

Vizuāli – tehnikas izmērs ir aptuveni tas pats, bet no aprīkojuma – šim ir krietni vien iespaidīgāks kauss. Tas gan nav paredzēts smagajām smiltīm, šis kauss ir paredzēts šķeldai, graudiem, tamlīdzīgiem materiāliem. Pirmais iespaids par šo frontālo iekrāvēju – jauna tehnika vienmēr ir jauna tehnika, ir prieks ar tādu braukt! Šim ir šobrīd 440 motorstundas. Ko es uzreiz varu pateikt – šis frontālais iekrāvējs ir ergonomisks, šeit ir padomāts par cilvēku, kurš ar to strādā. Amortizācija ir gan sēdeklim, gan atsevišķi arī kabīnei, plus vēl tas, ka šim frontālajam iekrāvējam ir pumpējamās riepas, nevis pilnās gumijas riepas – tas nozīmē, ka viņš ir mīkstāks gaitā. Tas ir liels pluss. Vēl arī pašam kausam, tai strēlei arī ir amortizācija – "nesit cauri". Tā ka... ir! Laiki iet uz priekšu, nāk inovācijas, tas ir labi.



Salīdzinot šo jauno modeli ar iepriekšējo – kā Jūs teiktu, kas ir galvenās atšķirības no operatora viedokļa?

Atšķirību ir daudz. Pamanīju, ka šim modelim, piemēram, nāk tas AdBlue – visa tā motora sistēma, viņš noteikti ir arī draudzīgāks videi. Es gan nebiju klāt tajā brīdī, kad mums šo iekrāvēju atveda, tāpēc nezinu, ko ražotāja dīlera pārstāvji stāstīja, man ir tikai mans iespaids, iekāp un brauc... Pēc izjūtām varu pateikt – komforts ir labs, par cilvēku tur ir labi padomāts. Ja ir jānostrādā 12 un vairāk stundas no vietas, tad principā izskatās, ka šajā iekrāvējā to varētu izturēt.

Pirmajā brīdī, pārkāpjot uz šo no vecā, varbūt likās, ka viņš nav kustībās tik ass, kā vecais, kad tiek dota kāda komanda – braukt uz priekšu, vai celt kausu, šis tā kā vispirms kaut ko vairāk padomā pirms kustības, mazliet tāds kā lēnāks. Bet, kad pie tā pierod, tad ir viss baigi labi. Es pieļauju, ka tur var saregulēt arī katram operatoram pēc viņa ieskatiem to hidraulikas ātrumu, saskaņā ar katra braukšanas stilu. Tur tā "smadzene" izskatās diezgan "pagudra".




Vai šim ir kādas operatora asistējošās sistēmas – piemēram, iebūvētie svari, kur to kravu nosver, vai kas cits, kas atvieglo darbu?
Svaru man šķiet, ka šim nav, vismaz es neesmu piefiksējis. Taču es varu precīzi redzēt, cik litri man ir degvielas bākā – šim ir gan sensors, kas rāda aptuveno daudzumu, ka ir palikušas, piemēram ¾ no bākas, bet vēl šis parāda arī konkrēti, cik ir precīzi litros.
Vēl šim ir šķēršļu atpazīšanas sistēma – aizmugurē ir sensors, kuram ir divas opcijas – atpakaļgaitā braucot, iekrāvējs fiksē nekustīgos objektus, un atšķir arī cilvēkus, kuri kustās. Ja to opciju, kura atpazīst nekustīgos objektus, var atslēgt, un es tīri teorētiski varētu ietriekties ēkā, vai uzbraukt virsū kādai mašīnai, vai citam šķērslim, tad attiecībā uz cilvēku es to pat gribēdams nevarētu izdarīt, jo to opciju man neļauj atslēgt – tas sensors darbojas visu laiku patstāvīgi.



Kā šī sensora darbība izpaužas – pēc kāda principa un, vai tas ir redzams monitorā?

Sensors sāk pīkstēt, un monitors sāk mirgot, tā signalizējot, ka aizmugurē ir šķērslis. Ir, protams, arī atpakaļskata kameras un spoguļi – tas viss arī ir, kā pienākās. To, ka cilvēku atpazīšanai sensors reaģē uz siltumu, es gan monitorā redzēt nevaru – man ir bilde kā bilde, kā parasti, vienkārši sensors pats uztver to atšķirību.


Par vadības ierīcēm runājot, vēl šim ir tāda opcija, ka var stūri neizmantot, bet izmantot ar otru roku džojstiku – gan džojstika, gan stūres vadība.



Tas ir forši?
Jā, Tu vari ieriktēties, iesēsties, kā Tev ir ērtāk, Tev nav visu laiku jālokās pie tās stūres, vienkārši ar abām rokām operē. Katrs var izvēlēties, kā viņam ir ērtāk. Un to stūri var tā ļoti labi nolaist zemāk un ielaist iekšā panelī – tā stūre praktiski vispār netraucē. Vecajam modelim bija tikai stūre.

Vai atšķiras arī kaut kas no ikdienas apgaitas punktiem – piemēram, filtru izvietojums, vai kas cits?
Ļoti sīki vēl neesmu izpētījis, bet, atverot radiatora nodalījumu, pamanīju, ka ir savādāks izkārtojums. Motora pārsegs arī atšķiras – tas ir atgāžams līdz galam vaļā, motoram var apiet uz riņķi, nenokāpjot zemē – ja Tu vienreiz uzkāp, tad var ļoti vienkārši tikt arī otrā pusē. Iepriekšējam modelim tā nebija.



Vai šim ir kaut kas, kas Jums pietrūkst no iepriekšējā modeļa? Kaut kas, kas vecajā bija labs, bet šajā nav?

Jā, ir gan viena tāda lieta kabīnē – iepriekšējam modelim bija tāds kā cimdu nodalījums, un to varēja izmantot kā vietu, kur kāds blakussēdētājs var brīvi apsēsties, un justies salīdzinoši diezgan ērti. Šim modelim tādas vietas kabīnē nav. Šim tajā vietā ir ledusskapis. Jā, nu te ir tiešām par cilvēku padomāts. Pieļauju, ka arī šim sēdekli var atlaist tā, ka var pagulēt – iepriekšējam varēja, pat vairāk kā 45 grādus –  tik, cik kabīnes aizmugurējā siena atļauj.

Ja vadība Jums teiktu – šo mēs varam ņemt, un jautātu Jūsu viedokli, ko Jūs atbildētu – vajag? Ir viņš labāks par to iepriekšējo?
Labāks ir noteikti. Jautājums – vai mums tik lielu jaudu vajadzētu priekš mūsu apgriezieniem – grūti teikt. Iespaidīgi jau ir, bet varbūt mums drīzāk vajag vienu modeli mazāku.



Ir kāda tehnikas vienība, ar kuru Jūs nekad neesat izmēģinājis strādāt, bet noteikti gribētu?

Es nezinu... ar buldozeru. Vienīgi, man liekas, tas darbs tur tāds monotons varētu būt, nav tur tik daudz to kustību – tā man liekas. Salīdzinoši – ar universālo iekrāvēju viss kas ir darīts, tur ir vairāk to funkciju.

Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti