Objektā: John Deere 622GP greideris

Objekts: SIA STRABAG karjers
Uzņēmumi: SIA STRABAG, SIA VIA
Operatori: Ingus Kārkliņš, Jurijs Rudko
Tehnika: John Deere 622GP greideris, 6-cilindru John Deere Power Tech™ PSS dzinējs, EU Stage V , tilpums: 6.8 litri, jauda: 168 kW (225 zs). Svars: 16 765 kg – 19 572 kg (atkarībā no aprīkojuma). 

Transmisija: Direct drive John Deere PowerShift Plus™ transmisija nodrošina 8 pārnesumus uz priekšu un atpakaļgaitā, ar maksimālo braukšanas ātrumu 8. pārnesumā 40 km/h.
Stūrēšana: Apvienotā stūres un džojstiku stūrēšana, artikulētā stūrēšana (pa labi un pa kreisi) 22 grādi, apgrieziena rādiuss 7,21 m.
Aprīkojums: 3,66 m greidera lāpsta, papildus aprīkots ar lāpstu priekšpusē, un ar virsmas irdinātāja un dziļirdinātāja kombināciju aizmugurē. Standarta aprīkojumā ietilpst reversais ventilators.



Stāsta Ingus Kārkliņš, SIA Strabag operators
Ceļu būvē kā operators es strādāju kādus gadus 22, uz dažādām tehnikām – gan uz buldozera, gan uz ekskavatora, un tagad uz greidera. Pašreiz vairāk uz greidera sanāk strādāt. Man ir Caterpillar 140M greideris – ļoti līdzīgs šim John Deere greiderim, bet tomēr citāds, taču abi ir vienā svara kategorijā.


Kāds bija Jūsu pirmais iespaids, kad Jūs šajā John Deere greiderī iekāpāt?
Iespaids ir tāds, ka pēc kloķiem viss ir otrādi. Ja es esmu pieradis, ka man viss ir pa labu roku, tad šeit tās pogas ir, var teikt, izmētātas. Pie tā ir grūti pierast. Bet strādāšanas ziņā viņš ir tāds pats – ir ērts, un, protams, kamēr jauns, tikmēr viss ir labi. Caterpillar greiderim man stūres nebija, bija tikai kloķi. 

Prezentācijā nupat dzirdējām, ka šim greiderim esot īpaši džojstiki – t.s. duālie, sakiet – ko tas īsti nozīmē?
Nepateikšu, kas ar to nosaukumu bija domāts, bet šim greiderim tiem kloķiem ir citāds novietojums, citādi ir rokas jātur, salīdzinot ar to, kā esmu pieradis. Vai tas, ikdienā strādājot, ir ērtāk, vai nav ērtāk, to es nevaru pateikt, jo man vienkārši ir pierasts citādi. Tas ir tāpat, kā krūzi turēt – dažādi satvērieni var būt. Man ir ērtāk tā, kā līdz šim strādāju, bet varbūt, ja ilgāk pastrādātu, tad varbūt arī būtu ērtāk tā, kā ir šim – to es nevaru pateikt.

Kā Jūs teiktu – vai šī kabīne ir ērta? Piemēram – vai kājas var izstiept, plašums ir pietiekošs?
Nevienā greiderī nevar izstiept kājas. Šitam ir redzamība bišķiņ sliktāka, nekā manam Cat greiderim, jo šim ir kabīnei divi stūri priekšā, bet Caterpillar greiderim kabīnei ir nogrieztie stūri. Un otrs – šim arī tie džojstiki man drusku aizsedz skatu.

Vai spoguļi un kameras to šim greiderim kaut kā kompensē?
Kameras ir vairāk uz aklajām zonām, un tam būtu jābūt visiem, jo tās aklās zonas ir visiem – nevienā greiderī neredz pilnīgi visu. Bet šim ir daudz aklās zonas. Šim esot LED gaismas, tumsā gan neesmu redzējis, bet baltā gaisma tumsā vienmēr ir labāka par dzelteno gaismu.

Vai 6-riteņu piedziņa šim greiderim, Jūsuprāt, ir kaut kas tāds īpašs?
Nē, tas ir arī citiem. Vienīgi, salīdzinot – kas viņam nāk klāt kā jaunam – stūrējot priekšu, vidus griežās līdzi. Tā ir tāda ļoti laba ekstra. Citiem ir tā, ka ir atsevišķi ar roku jāgriež aizmugure līdzi, lai Tu varētu mazāku rādiusu paņemt, bet šitam ir tā funkcija, ka, griežot priekšu, viņam tā aizmugure pati iet līdzi. Un, griežot atpakaļ, tā pati izlīdzinās.



Runājot par lāpstas automātiku un lāpstas amortizāciju – vai tā ir tāda lieta, kas citiem nav?
Nu, automātikas jau būtībā tagad ir lielākajai daļai visiem greideriem. Tagad ekstra būtu, ja tas GPS būtu jau standartā iekšā. Šis greideris ir aprīkots tā, ka viņam var to GPS uzlikt.
Lāpstas amortizācija ir domāta vairāk greiderēšanai un planēšanai uz ceļiem, kur Tu nezini, kas ir apakšā – lai tad, ja ir kāds lielāks akmens, vai cits kāds ciets objekts, ko neredz sākumā, tad operatoram nav sitiens, jo tā lāpsta to sitienu tā kā paņem uz sevi. Citreiz ir, kad brauc pa grantētiem ceļiem un gadās apakšā kāds lielāks akmens, tad ir tā, ka sit pa kabīni, bet ar šo funkciju tas ir novērsts. Taču, to funkciju var pēc vajadzības ieslēgt un izslēgt, jo tur, kur kaut ko būvē, tā nav vajadzīga. Bet tīri greiderēšanas ziņā – jā, tā ir ļoti laba funkcija, lai gan nekas tāds jauns tas nav.
Par to, ka šim greiderim lāpstai tā saucamais darba galds ir slēgts – jā, citiem tas ir vaļējs, redz zobratu, taču, vai tas ir kaut kas labs, vai slikts – nemāku pateikt.

Tas esot labi, ka tas ir slēgts, jo tad netīrumi netiekot iekšā...
Bet netiek arī ārā. Vai tas ir labi, vai nav – to es varētu pateikt tikai darba procesā. Šim tas princips ir līdzīgs, kā ekskavatora torņa zobratam – tur arī viss ir slēgts.

Kāda Jums likās gaita, uz izjūtām – kā bija ar šo greideri braukt?
Grūti pateikt, jo viņš ir ātrumā jāredz, pirmkārt – kā viņš uzvedas, kad transporta režīmā brauc. Pagaidām, cik es šeit paskatījos, jā – ērtāks viņš ir. Bet nu, no otras puses – visi jaunie ir ērti. Kāds viņš kļūtu ar laiku, to es nezinu.

Kā Jūs teiktu, kas vispār greiderim ir galvenais? Kādam ir jābūt labam greiderim?
Labam greiderim ir jābūt labai redzamībai – lai varētu redzēt bedres un visu pārējo, un komforta ziņā – ir jābūt labai sēdēšanai. Tas ir – gan skaņas izolācija, gan viss pārējais – lai pēc iespējas ilgāk operators var baudīt to visu, tad arī var būt rezultāts. Bet, tā kā mums šī suga pamazām iznīkst – greideristi kā tādi... Kāpēc tā – nezinu – vai nu jaunie negrib mācīties, vai baidās mācīties... drīzāk domāju, ka baidās mācīties.

Vai greideris, Jūsuprāt, ir viena no sarežģītākajām tehnikām?
Varbūt. Drīzāk es teiktu, ka greideris ir ļoti specifiska tehnika. Precizitāte lielāka ir vajadzīga.

Ko tad ceļinieki darīs, ja nebūs greideristu?
Tāpēc jau mēģina tagad likt visādas automātikas, lai pēc iespējas atvieglotu operatora darbu.
Par šo John Deere greideri – par to, kāds tas ir darbā, es varētu vairāk pateikt, ja tas būtu pie mums kādu sezonu. Tad es varētu pateikt gan to, kas ir labs, kas nav, gan arī – ko šim vēl varētu uzlabot, un arī par visām funkcijām – vai tāda funkcija ir, vai nav vajadzīga.

Visbeidzot – ko Jūs teiktu par šī greidera ikdienas apkopes punktiem – vai visam viegli var tikt klāt?
Jā, tas arī ir viens no faktoriem. Šim filtri ir salikti ērtākās vietās, manam Caterpillar greiderim ir bišķi sarežgītāk – arī it kā ir ērti, bet tie filtri ir daudz vairāk izmētāti. Šim ir daudz ērtāk.



Stāsta Jurijs Rudko, SIA VIA greidera operators
Kā operators strādāju jau 21 gadu, bet agrāk vairāk uz buldozera strādāju. Tagad ikdienā jau vairāk kā 5 gadus strādāju ar Cat 120M. Tas ir vienīgais greideris, ar kādu līdz šim esmu strādājis.



Kāds bija Jūsu pirmais iespaids, kad iesēdāties šajā John Deere greiderī?

Kaut kas līdzīgs ir, kā Cat greiderim, taču tomēr šis ir savādāks. Šim gan ar džojstiku var stūrēt, gan ar stūri – tas man tādu, ļoti labu iespaidu atstāja, jo, īpaši uz pārbraucieniem tomēr noteikti ir labāk, ja ir stūre.
Un vēl – šim ir tāda funkcija, ka pagriezienā griežās ne tikai priekšējie riteņi, bet pats greideris arī pa vidu lokās līdzi – tā ka, uz vietas apgriezties vispār nekādu problēmu nav. Manam greiderim ir tā, ka, ja man pa vidu vajag vēl atsevišķi salocīt to greideri, tad tas ir papildus jādara, bet šim tas viss notiek automātiski – gan ar priekšējiem riteņiem stūrē, gan automātiski pa vidu salocās pats. Tas ir labi. Tas diezgan ievērojami atvieglo visu braukšanu.
Tā 6-riteņu piedziņa it kā nav nekas jauns, bet, protams, tā kā šī ir jauna tehnika, tad visas tās funkcijas tur arī strādā. Un jauda liela nāk.
Vēl – šim bija drusku mazāka lāpsta, nekā manējam – manam ir par pusmetru platāka. Bet patiesībā, lielāku arī nevajag, pilnīgi ar to arī pietiek, kas šim bija. Un ar šo greideri Tu vari strādāt līdz 7-tajam ātrumam. Es ar savu Caterpillar varu strādāt darba pozīcijā līdz 3. ātrumam, ceturto nekad neesmu slēdzis. Šim greiderim ir pavisam 8 ātrumi, bet strādāt var līdz 7-tajam. Iespējams, protams, ka jaunāka gada Cat greideriem arī ir vairāk ātrumu, to es nezinu, taču manējam 3. ātrums ir augstākais priekš strādāšanas.

Kāpēc ir nepieciešami tie lielie ātrumi (augstie pārnesumi) – vai tad ar greideri nav tā lēnām, rūpīgi jābrauc?
Nu kā – var gadīties tā, ka vajag vispirms pa rupjo nobraukt – vispirms tos lielākos kalnus nosist nost, lai pēc tam var tālāk strādāt ar mazāku ātrumu un precīzāk.

Kad Jūs ar šo John Deere greideri pabraukājāt, kāda bija sajūta – vai bija vēl kādas atšķirības, ko Jūs pamanījāt, vai kustībā jutāt, piemēram – kāda ir gaita, gabarīti?
Izmēra ziņā šis greideris ir plus-mīnus tāds pats, kā mans Cat greideris. Nu, kabīne ir drusku citāda, kantaina, bet kopumā pēc gabarītiem ir praktiski tāds pats. No ērtības viedokļa šim ir daži bonusi – piemēram tas, ka ir apsildāms beņķis, tas ir ziemā diezgan liels pluss. Un vēl – šim var arī uzlikt priekšā kameras, lai uzlabotu redzamību, piemēram, izbraucot no mazāka ceļa uz galvenā ceļa. Ar greideri ir tā, ka Tu tajā krustojumā pilnīgi neko neredzi – vai tur ir kāda mašīna pa kreisi, pa labi, vai nav, un tad, izbraucot uz galvenā ceļa, es vienmēr tā, ar bailēm braucu – vai tur kāds apstāsies, vai nē, jo citreiz jau ar vieglo mašīnu Tu nekā neredzi, kur nu vēl ar greideri – tur tas purns ir diezgan tālu uz priekšu.. Šim greiderim, kā es sapratu, ir iespējams uzlikt papildus kameras, un tad jau Tu visu redzi... Tas arī ir liels pluss.
Protams, var jau būt, ka jaunākiem modeļiem visiem var uzlikt tādas kameras, to es nezinu. Man ir 2008. gada greideris, un es varu salīdzināt tikai ar savējo.

Kā Jūs raksturotu redzamību no kabīnes – vai tie kabīnes stūri šai kantainajai kabīnei traucē redzamību?
Es teiktu – lai to redzamību tā pilnvērtīgi novērtētu, man kādu dienu vajadzētu ar šo greideri pastrādāt. Pagaidām, pirmais iespaids man arī šajā ziņā bija pozitīvs.


Ko Jūs varat teikt par aprīkojumu?
Lāpstas amortizācija – tādu es arī savam greiderim varu ieslēgt. Vienīgi, šim bija tāds liels pluss, ka vidējai lāpstai tas riņķis (t.s. darba galds) ir slēgts – slēgta telpa un tur nekādi dubļi netiek iekšā, līdz ar to arī nekāda lufte tur nekad nebūs. Tas darbam – īpaši, ja Tu ar GPS strādā – ir diezgan liels pluss, jo tā lāpsta stingri stāv. Tur nekādi ne materiāli, ne putekļi, nekas netiek iekšā, tikai, protams, vajag atcerēties smērēt to visu. Mans uzskats – ka tas ir tiešām ļoti liels pluss.
Šajā vietā ir arī tāds zobrats, kas griež to visu riņķi, un tur automātiski viss sasmērējas. Tā nav centrālā smērēšana, bet tas ir pareizi, ka tajā vietā nav tā centrālā, jo Tev ir jāredz katrs punkts, ko Tu smērē – kādā stāvoklī tas viss ir. Ja tā smērēšana tajā punktā notiktu automātiski, tad jau operators neko neskatītos. Smērēšanai jau tā doma daļēji ir arī tāda, ka Tev ir jāredz, kādā stāvoklī visi tie mezgli ir.
Vēl, ko ievēroju – šim greiderim uz tām sliedēm, pa kurām vidējā lāpsta staigā, tādi bronzas sakausējuma ieliktņi stāv, un šim daudz vieglāk tur visu ir samainīt, ja vajag, nekā manējam. Manējam ir tā kā sarežģītāk.
Un tad – tās ķirkas aizmugurē (arkls) – manam greiderim ir tādas maziņas, es varu tikai šķembas uzrušināt, bet šim bija gan maziņas, gan lielas – tā, ka es arī tos grantētos ceļus, tos lielos akmeņus varētu uzcelt augšā. Man tādu funkciju nav, es tur uz pirmā lielā akmeņa vienkārši salocītu tos zobus. Tā ka – tas, ka viņam aizmugurē ir divu veidu tie arkla zobi – tas, es teikšu, arī ir diezgan liels pluss.

Runājot par ikdienas apgaitu – kad Jūs tā apgājāt apkārt, vai tie ikdienas apkopes punkti bija ērti izvietoti?
Jā, no zemes visu varēja sasniegt, arī šajā ziņā bija ērti. Un šim bija arī tāds interesants risinājums, ka radiatori pa sāniem ir novietoti, nevis aizmugurē, kā tas ir parasti – kad tur iekšā aiz ventilatora tāds kā tunelis sanāk. Šim ir ventilators tā kā parasti, bet tie radiatori pa sāniem stāv. Es domāju, ka priekš darba, tehnikas dzesēšanai tas ir labāk.

Pārstāvji minēja, ka šim John Deere greiderim ir tas reversais ventilators...
To es laikam kaut kā nepiefiksēju, ka reversais... bet tad jau vispār kolosāli. Nu jā – jauna tehnika, var redzēt, ka pie daudz kā ir vairāk piedomāts.

Tad jau laikam lieki būtu jautāt, vai Jūs gribētu uz šāda pastrādāt?
Protams. Te tā vadība ir bišķi tā kā savādāka, jo vadības pogu izvietojums ir tā kā pa diagonāli – kas man ir pierasts kreisajā pusē, tas šim bija labajā, tā ka, protams, tur vajadzētu kādu dienu, lai pierastu. Bet vispār – jā, ar tādu tehniku gan gribētu pastrādāt.


Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti