Kāpurķēžu ekskavators Komatsu PC210 LCi OBJEKTĀ

Kāpurķēžu ekskavators Komatsu PC210 LCi

Objekts: Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca
Uzņēmums: SIA “Vēsma 3”
Operators: Rihards Podberjozkins
Tehnika: Komatsu PC210 LCi kāpurķēžu ekskavators (2000 m/h), kāpurķēdes 80cm , aprīkots ar 1.2 kbm  planēšanas kausu.

2020. gada septembrī Paula Stradiņa Klīniskās Universitātes slimnīcas teritorijā tika uzsākta jaunā A2 korpusa 2.kārtas būvniecība, kuru plānots pabeigt līdz 2023. gada aprīlim.

Žurnāls “Industrija” devās uz būvlaukumu, lai iepazītos ar vienu no šajā objektā nodarbinātajām tehnikas vienībām – hidraulisko kāpurķēžu ekskavatoru Komatsu PC210 LCi , un tā komandas biedriem – cilvēkiem, kuri ar šo tehniku strādā dienu no dienas, plecu pie pleca un tehnikas dīlera pārstāvi, kurš rūpējas par tehnisko atbalstu. Par to, kā sokas darbi objektā, kāds šis ekskavators ir darbībā un ar ko šī tehnikas vienība ir tik īpaša, aprunājāmies ar SIA Vēsma 3 operatoru Rihardu Podberjozkinu, projektu vadītāju Arturu Fedinu un Komatsu pārstāvniecības Latvijā, AS Baltem Rīgas filiāles Tehniskā atbalsta dienesta vadītāju Armandu Ozolu.

Stāsta Rihards Podberjozkins

Rihards par operatoru strādā 5 gadus, visilgāk – uz JCB universālā iekrāvēja. No kāpurķēžu ekskavatoriem strādājis uz Komatsu PC170, New Holland, Volvo, šobrīd – uz Komatsu PC210. “Salīdzinot ar universālo iekrāvēju, ekskavators - tas man bija kaut kas jauns. Jāpierod, bet ir forši, nekāda vaina. Operatoram jau ir tā – ko dod, ar to strādā. Uz ekskavatora nedaudz biju strādājis arī iepriekšējā darba vietā, taču mazāk – tikai tad, ja bija jāaizvieto kāds kolēģis”.

Kā ir strādāt ar šo Komatsu ekskavatoru?

Tieši ar šo ekskavatoru strādāju nu jau kādu mēnesi. Man ļoti patīk, ka ir GPS, ļoti viegli strādāt, var ieprogrammēt visus augstumus, visu – ieliec projektu un strādā. Pateicoties GPS, ļoti daudz var izdarīt bez citu cilvēku palīdzības – kad ir ieprogrammēts, nevienam no malas vairs nav papildus jānāk klāt un jāmēra, varu rakt viens pats – paskatos GPS un strādāju. Tā ka, GPS faktiski aizvieto “gan mietiņus, gan cilvēkus”.

Kādi darbi Tev ikdienā ir jāveic?

Visdažādākie. Planēšana, rakšana, līdzināšana, grāvīšu taisīšana, dažādi. Tas, ko šobrīd daram – planējam pirmo kārtu, pašus pamatus pēc augstuma, lai pēc tam betonu var liet virsū.

Bez GPS, kāds vēl aprīkojums ir šai tehnikas vienībai?

Planējamais kauss, četras kameras: viena vienā sānā, divas otrā un viena aizmugurē - tās ļoti palīdz strādāt. Rakšanas kausa nav, taču, tā kā šeit ir ļoti mīksta grunts, tad arī rakt varu ar planēšanas kausu. Ļoti labi var tikt galā. Plānots ir strādāt visu ziemu, ja vien neuznāks pārāk liels sals.

Vadība, gaita

Šim ekskavatoram mani lielākoties viss apmierina. Vienīgi reizēm, rokot, kad ceļu kausu uz augšu, tad varētu vēlēties, lai ir ātrāk. Iespējams, tur ir kaut kas jāsaregulē. Gaita – nekādu problēmu nav, ķēdes nesprūst, hidrauliskā jauda nezūd uz ķēdēm, viss notiek kā vajag.

Redzamība, kameras, gaismas

Parasti strādājam līdz sešiem, septiņiem vakarā un pēc pieciem jau paliek tumšs. Bet kameras ir ļoti labas, vienalga vai tumšs vai gaišs, redzamība ir ļoti laba, arī 360° kamera, kas no augšas rāda, strādā kā pienākas, nekādu problēmu. Gaismas arī ir labas, aizmugurē ir halogēnās, reizēm tā ir, kā ir, bet priekšā ir diožu gaismas, ar tām ļoti labi redzams. Par redzamību no kabīnes – nedaudz traucē vienīgi GPS lielais ekrāns, tā ir vienīgā tāda “aklā zona” labajā pusē, kas traucē tad, ja ir dziļumā jārok, taču saprotu, ka citur to novietot nav iespējams, tad vai nu pieceļos kājās, vai paliecos uz leju, ja nepieciešams. Pārējo visu kompensē kameras, ja kādā vietā kaut kas citādi traucētu redzamībai. Šai GPS ekrāna radītajai aklajai zonai teorētiski derētu, protams, kāda kamera, piemēram, pie strēles, taču, tas nav tik kritiski. Tas ir viens neliels mīnuss, bet sadzīvot ar to var.

Ērtība, vadības sviras, sēdeklis

Par kabīni runājot – man, personīgi liekas, ka ir ļoti liels komforts. Ir diezgan daudz vietas. Parasti ekskavatoros ir tā, ka reti kurā kabīnē var izstiept kājas. Šeit, atbīdot beņķi, ir iespējams izstiept kājas. Tas ir liels pluss, jo, kad nostrādā 8 stundas, kājas piekusušas. Tad šeit pat nemaz nav jākāpj ārā no kabīnes lai izstaipītu kājas. Krēsls amortizējas, ļoti labi strādā, varu pieregulēt arī attālumus savam augumam – gan uz priekšu, gan atpakaļ pašu krēslu, gan atzveltni var regulēt. Klimata kontrole arī labi strādā, ļoti ātri uzsilst, pusstunda un kabīnē var sildīties.

Kā ar ikdienas apgaitu, vai ir ērti sasniegt visus vajadzīgos punktus?

Ikdienas apgaitu, protams, veicu katru dienu. Parasti no rīta, bet, tā kā ir ļoti auksts, tad smērēšanu veicu parasti pusdienlaikā, tad, kad tehnika jau ir nedaudz uzsilusi un arī smēres sasilušas. Centrālās smērēšanas šim ekskavatoram nav, tāpēc visu smērējam paši. Ikdienas apgaitā viss ir ērti. Ir jākāpj arī augšā uz tehnikas, pāris punktiem, taču pārējam visam ērti var tikt klāt no zemes līmeņa. Kāpurķēžu rullīšus parasti cenšamies vakarā pēc darba iztīrīt, izdauzīt no sniega, par laimi nevienu reizi vēl nav tā bijis, ka kāds būtu sasalis, vai kaut kas iesprūdis tā, ka nevar iztīrīt. Ar AdBlue viss labi, problēmas nav bijušas, tas jauzmana tik, cik jāpielej šķidrums lai būtu pareizajā līmenī.


Vai šim ekskavatoram ir līdz šim bijušas kādas tehniskas problēmas?

Manā klātbūtnē nav bijis nekas tāds, lai serviss būtu bijis jāsauc. Pats neesmu neko pārrāvis vai sabojājis, neesmu arī dzirdējis no kolēģiem, ka būtu bijušas tehniskas problēmas. Apkopes, protams, tiek veiktas regulāri. Saprotu, ka arī citādi ar servisu ir laba sadarbība. Mūsu iekšējā kārtība uzņēmumā nosaka, ka, ja man rodas kāda tehniska problēma, tad jāziņo priekšniecībai, viņi atnāk, pārbauda, vai tiešām tā ir, un, ja ir, tikai tad viņi sazinās ar servisu. Protams, man pašam šķiet, ka reizēm noderētu iespēja sazināties ar servisu arī pa tiešo, bet nu, kārtība ir tāda, kāda tā ir.

Vai darbam ar šo tehnikas vienību Tev bija kāda apmācība?

Neliela, bet bija. Ierādīja, kas un kā. Ātri sapratu. Tā kā pāris gadu pieredze man bija, tad diezgan ātri aizgāja. Ar GPS sistēmu strādāt gan man vēl diezgan daudz ir pašam jāmācās, bet, gan jau samācīšos!

Ja varētu pasapņot, ko Tu vēlētos šai tehnikai klāt?

Pat īsti nezinu. Rototilt noderētu. Tas būtu liels pluss. Esmu ar tādu strādājis, tiešām forši. Bet nu, arī paiet laiks, kamēr iemācās. Vienīgās lietas, kas reizēm traucē – ka hidraulika ir lēnāka un tas, ka redzamība no kabīnes labajā pusē ir nedaudz ierobežota GPS ekrāna dēļ. Citādi - viss ir ļoti labi!

 Stāsta Artūrs Fedins

Šī objekta ģenerāluzņēmējs ir SIA Velve, taču būvdarbos ir iesaistīti arī vairāki apakšuzņēmēji, un viens no tiem esam mēs – SIA Vēsma 3. Es kā projektu vadītājs šī objekta kontekstā esmu atbildīgs par projekta zemes darbu un saistību izpildi attiecībā pret citiem apakšuzņēmējiem - koordinēju tehnikas vienības, cilvēkus un GPS tehnoloģijas.

Darbi objektā norisinās nu jau 3 mēnešus, pašreiz norit 2.kārta, nodošanas termiņš ir 2023.gads. Ņemot vērā objekta specifiku – to, ka būvējam paplašinājumu slimnīcai, kas šobrīd ir īpaši kritiski, uz mums gulstas liela atbildība. Labu darbu darām! Un, tā kā strādājam pavisam 3-4 apakšuzņēmēji, visi darbi notiek sinhroni, tādēļ ļoti svarīgi, lai tehnika spēj paveikt tai uzticētos pienākumus.

Par šo tehnikas vienību – pēc kādiem kritērijiem izvēlējāties, kāpēc Komatsu un šādā aprīkojumā?

Šis modelis bija tāds pirmais Latvijā un mēs bijām pirmie, kas tādu nopirka, tiklīdz tas bija pieejams. Kāpēc Komatsu – tehnika kā tāda ir laba. Ļoti labs dīlera serviss, un tas ir vissvarīgākais arguments, kāds vispār var būt. Var būt jebkāds tehnikas zīmols, visi viņi lūzt, un tad, kad kaut kas notiek, bez profesionālās palīdzības Tu esi bezspēcīgs. Tad ir ļoti svarīgi - lai serviss ātri reaģē. Mums uzņēmumā ir tikai Komatsu tehnika. Ja nepieciešami papildspēki, tad mēs iznomājam papildus tehnikas vienības. Komatsu tehnika mūs ļoti apmierina. Ļoti laba tehnika. Ļoti patīk.

Ko varat pastāstīt par šim ekskavatoram izvēlēto aprīkojumu?

Tā kā pats esmu agrāk strādājis uz ekskavatora, operatora pieredze man ir 7 gadi uz dažādām tehnikas vienībām, tad arī šobrīd, ja nepieciešams, varu to darīt. Šo ekskavatoru es ilgi gaidīju. Iepriekšējai tehnikas vienībai kā papildaprīkojums bija uzlikta GPS ierīce no Cat Trimble, bet šai tehnikas vienībai Komatsu mums piedāvāja integrētu tehnoloģiju, mēs to patestējām un secinājām, ka nekāda vaina.

Ar šo GPS iekārtu ekskavatoristam, var teikt, nav lieki jādomā. Nav liekas kustības, viņš rok tikai tad, kad vajag. Un iekārta ļoti atvieglo mūsu darbu objektā kopumā – nav papildus cilvēki nepieciešami, kas asistētu ekskavatoristam, visas uzmērīšanas un tamlīdzīgas lietas. Šai tehnikas vienībai mums ir apvienojumā gan 2D, gan 3D GPS iekārta. Ja ar 2D var, teiksim, kontūras pats veidot, kastes, plaknes, slīpās plaknes, triangulāras virsmas, tad 3D režīmā, ja mums atsūta kādu failu, mēs to uzstādam un ir pilnīgs monitorings, visu redz, kas notiek. Nekādi mietiņi, nekāda papildus ģeodēzija, nekas tamlīdzīgs vairs nav nepieciešams.

Kā ir praksē - vai šī integrētā sistēma kaut kādā veidā ietekmē pārējo tehnikas pamata sistēmu darbību? Operators minēja, ka pie noteiktām kustībām varētu vēlēties ātrāku hidrauliku..

Nē, tā hidraulika nav lēna. Šai tehnikas vienībai ir tāda funkcija kā automātiskā līdzināšana, kur iespējams izvēlēties kādu atzīmi, augstumu, to norādīt un tad dziļāk nevar paņemt. To pašu iespējams uzstādīt arī 3D režīmā, kad ir dažādas virsmas, piemēram - ja būs siena, kuru ir jāpieber, bet operators no kabīnes to neredz, tad ar ieslēgtu 3D režīmu ekskavators pats sevi vajadzīgajā brīdī apturēs, neizies tai sienai cauri. Taču, lai tehnika spētu visu šo procesu “sagremot”, nepieciešams zināms laiks. Ja hidraulika kustētos ātrāk, nekā šobrīd, tad tehnika vienkārši nespētu to visu uztvert un nespētu atbilstoši precīzi reaģēt. Šai sistēmai ir kādi 15-20 satelīti, ar kuriem ir jāsazinās caur bāzi, tad tiek saņemts signāls, tehnika domā, un, ja hidraulika būtu pārāk ātra, tad tās līnijas būtu raustītas, tādēļ kustībās ir neliela aizture. Jebkuru hidrauliku ir iespējams pieregulēt – ātrākas kustības vai lēnākas, pēc nepieciešamības. Mūsu operators vienkārši ar šo tehnikas vienību strādā nesen un agrāk ar šādu GPS nav saskāries, tādēļ viņam grūti pierast pie lēnākām kustībām.

Kāds ir Jūsu viedoklis par tādu aprīkojumu kā Rototilt, vai apsvērāt tā iegādi šai tehnikas vienībai?

Ļoti daudzi kolēģi man prasa Rototilt, ļoti. Taču šiem darbiem, kas mums veicami, iztērēt vēl kādus papildus tūkstošus par Rototilt, es neuzskatu, ka tas ir lietderīgi. Tas ir specifisks aprīkojums, es šeit, mūsu darbos, tam īpaši jēgu neredzu, mēs to nevarētu šeit tā par visiem 100% izmantot. Pie tam, kā katrai ierīcei, arī Rototilt ir vairāki papildus punkti, dilstošās detaļas, kurām mums būtu jāseko līdzi no servisa viedokļa, un ne vienmēr operators to varēs izdarīt.

Šī iemesla dēļ mēs arī nekad nepērkam tehniku, kas aprīkota ar centrālo smērēšanu. No vienas puses tas, protams, ir forši, taču operatoram tomēr ir nepieciešams vismaz reizi dienā izkāpt ārā un pāriet pāri tai tehnikai, pie viena pārbaudot arī citas lietas – kaut vai tikai vizuāli – vai nav kāds defekts, vai nav kas atskrūvējies. Diemžēl, pat jauni traktori lūzt, tāpēc tehnika ir jāuzmana. Tādēļ operators izkāpj ārā, pavingrinās, gan pats izkustās, gan tehniku apskata, citādi sezonā viņi reizēm kabīnē sēž līdz pat 14 stundām no vietas.

Vai ir kas tāds, ko Jūs šai tehnikas vienībai vēlētos vēl papildus?

Ja varētu pasapņot, tad šai tehnikas vienībai gribētu ziemā apsildāmās kāpurķēdes (smaida). Domāju - katrs, kas strādā ar kāpurķēžu ekskavatoru, to sapratīs. Pārējais jau viss tur ir!


Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti