Kā atšķiras ceļinieku un politiķu vīzija
par ceļu nozari un tās attīstību?
Vispirms ceļinieki vēlas zināt vai
nozares pakalpojumi valstij būs vajadzīgi un tad kādus darbus valsts vismaz
vidējā termiņā pasūtīs. Lai izlemtu - iegādāties jaunu tehniku, investēt
cilvēkos, karjeru saimniecībā utt.
Ko domā politiķi es nezinu, manuprāt,
par ceļiem viņi vispār nedomā, pūles tie koncentrē uz resursu atņemšanu ceļiem
un tiltiem, atrunājoties, sak, pēc
iespējas vairāk izmantojiet Eiropas Savienības (ES) fondu naudu.
Arī stratēģiskās plānošanas dokumenti –
Nacionālais attīstības plāns (NAP) un Transporta attīstības pamatnostādnes – , kuros ir sarakstīti pareizi un skaisti
vārdi, kas papildināti ar skaitļiem un procentiem, nav kļuvuši par dokumentiem,
kas ietekmē valsts budžetu veidošanu, kam ir pievērsta valdības uzmanība. Plāni
dzīvo savu dzīvi, valdības savu.
Man ir radusies sajūta, ka tos raksta,
lai būtu, ar ko aizmālēt acis ES!
Lai varētu sist sev pa krūtīm un
apgalvot: “Mēs strādājam atbilstoši stratēģiskajiem plāniem, airējam pareizajā
virzienā”. Plānos rakstīto izmanto, lai pierādītu ES finansējuma nepieciešamību
tai vai citai nozarei. Praksē nevienu neinteresē, kas tais plānos rakstīts.
Piemēram, lai dabūtu 2014. - 2020. gadiem Latvijai tiltiem un ceļiem ES naudu,
apstiprinot NAP Saeimā, tika apstiprināta arī Autoceļu sakārtošanas programma
2014. - 2020.gadiem. Tolaik tas bija viens no galvenajiem argumentiem, lai
prasītu ES naudu ceļiem. Kādi ir rezultāti? ES solīto izpildīja, Latvija -
tikai par 39,8 %, paliekot programmai parādā tikai 587,6 miljonus eiro. Vārdi
un darbi!
Arī no Saeimas deputātu puses nozarei
atbalsta nav, vairāku gadu garumā komisijas Saeimā it kā analizē, piemēram, NAP
izpildi, bet nekāda reakcija neseko. Nav pat kārtīga uzrūciena Valdībai! Saeima
vienojas ar Valdību vienā dziesmā, tās lietotajam nejēdzīgajam principam –
pieņemam zināšanai. Piemēram, ceļu un tiltu tematiku Valdība pēdējo 14 gadu
laikā ir skatījusi 11 reizes, lēmumi nav sekojuši, tikai universālā, nevienam
nesaistošā un neko neuzdodošā atruna: “Pieņemt zināšanai”.
Kā ceļu nozari Latvijā ietekmēs Eiropas
Savienības daudzgadu budžets 2021. - 2027. gadam?
Darbs pie jaunā Eiropas Savienības
daudzgadu budžeta ir sācies, tas vēl būs jāapstiprina. Jātiek galā ar BREXIT,
jāvienojas par ES budžeta ieņēmumiem. Tikai tad nonāksim pie naudas dalīšanas
un prioritātēm. Prognozēju, ka tas būs, agrākais, 2022. gadā.
Plānojot daudzgadu budžetu, jāņem vērā
arī Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības, kas radīs finansiālus
zaudējumus gan vienai, gan otrai pusei.
Protams, britu izstāšanās negatīvi
ietekmēs kopējo ES budžetu. Ieņēmumi būs mazāki. Tad dalībvalstīm būs jālemj
stratēģiski - maksāt lielākas dalībmaksas vai dalīt mazāku ES budžetu. Visas
šīs darbības prasīs laiku. Vai, piemēram, ratifikācijas visu valstu parlamentos
var viegli un ātri izdarīt? Un kur ņemt naudu? Ja var ticēt Finanšu ministram,
tad mūsu valsts budžetā nekādu rezervju, par ko palielināt mūsu maksājumus ES
budžetā, neesot.
Jācer, ka Kohēzijas un Reģionālās
attīstības fondi izdzīvos, un arī
jaunajā ES budžetā būs pieejama nauda arī ceļiem. Pagājušajā plānošanas periodā
tieši ar Kohēzijas un Reģionālās attīstības fondu naudu ir izdevies sakārtot
galvenos ceļus, no kuriem 64 % ir teicamā kārtībā. Šogad vēl ir pieejams
pēdējais Reģionālā attīstības fonda finansējums. Izmantojot to, remontēs
Sēnītes posmu uz Vidzemes šosejas, vēl ir arī Jūrmalas šoseja un tas ir arī
viss.
Ja galvenie ceļi ir daudzmaz kārtībā,
tad, runājot par reģionālajiem un vietējiem ceļiem, tur patiesībā nekas nav
izdarīts.
Ja Nacionālā attīstības plāna ietvaros
Saeima uzdeva un Valdība solīja saremontēt 80 % no ar asfaltu klātajiem
reģionālajiem valsts autoceļiem, tad saremontēti ir tikai 7 %. Bez tam vēl ap
40 % reģionālo ceļu ir ar grants segumu, kas jau sen prasās asfaltējami. Man
negribētos būt Premjera un ministra
vietā un skaidrot ES Komisijai, kāpēc solījumi, kurus valsts deva 2014. gadā,
nav izpildīti.
Vai situāciju varētu mainīt
administratīvi teritoriālā reforma?
Jaunā administratīvi teritoriālā reforma
paredz samazināt esošo pašvaldību skaitu, lai paaugstinātu gan to rocību, gan
spēju pieņemt lēmumus. Tas ir loģiski un racionāli. Bet ir svarīgi, lai valstī
būtu sakārtots valsts un pašvaldībām piederošo ceļu tīkls, kas strādā nevis
tikai vasarā un salā, bet 365 līdz 366 diennaktis gadā! Reģionālajiem ceļiem
caur galvenajiem ceļiem būtu jāsavieno pašvaldības un novadi.
Pieņemot reformas likumu un apstiprinot
teritoriālo dalījumu, reforma pēc būtības sāksies ar nākamajām pašvaldību
vēlēšanām 2021. gadā.
Nepieciešams sakārtot reģionālos ceļus
tā, lai katrs attīstības centrs būtu savienots ar galvenajiem ceļiem, tas
nodrošinātu atbalstu reformai. Tas nodrošinātu, ka iedzīvotāji varētu ērti
aizbraukt uz un atbraukt no darba 365 dienas gadā, nebūtu šķēršļu ātrajai
palīdzībai vai ugunsdzēsējiem nokļūt tur, kur nepieciešams, nemaz nerunājot par
skolēnu autobusiem un braucieniem uz teātriem un koncertiem.
Droši vien ceļu stāvoklis nav vienīgais,
kas ietekmē iedzīvotāju skaita samazināšanos lauku reģionos.
Protams, tas nav vienīgais iemesls, bet
sakārtota ceļu infrastruktūra nodrošina teritorijas attīstību. Savukārt, ja to
atstāj novārtā, sākas teritorijas lēna degradācija, t. sk. arī iedzīvotāju
skaita samazināšanās.
Protams, laukos dzīvojošo skaits
samazinās arī objektīvu iemeslu pēc. Padomju laikā laukos bija nodarbināti
aptuveni 23 % iedzīvotāju. Mūsdienās ar modernizēto lauksaimniecību, jaunajām
lauksaimniecības mašīnām un privāto iniciatīvu
8 % nodarbināto saražo divas reizes vairāk preču produkcijas, nekā
kolhozi un padomju saimniecības kopā. Skaidrs, ka pārējiem arī ir kaut kur
jāstrādā – vai nu uz vietas, vai arī iedzīvotāji pārcelsies uz citu vietu, kur
ir darbs.
Vai ir kāds plāns, ko darīt ar
reģionālajiem ceļiem, vai tos plāno asfaltēt?
Premjers ir solījis, ka reģionālo ceļu
sakārtošanā investēs 300 miljonus eiro. Patiesības labad jāpiebilst, ka
pagaidām tas ir tikai verbāls Ministru prezidenta izteikums, kas nav atradis
atspoguļojumu nākošo trīs gadu valsts budžetos - šāda skaitļa pagaidām tur nav.
Mēs, biedrība Latvijas Ceļu būvētājs,
kopā ar Latvijas Pašvaldību savienību veicām aptauju visās pašvaldībās. Mūsu
aprēķini liecina, ka, lai sakārtotu reģionālos ceļus, ir nepieciešama vismaz
trīs reizes lielāka naudas summa.
Trīsdesmit gadu laikā pašvaldībās daudz
ir mainījies. Piemēram, vietējais ceļš vai grants ceļš pēc būtības ir kļuvis
par reģionālo ceļu. Apkārt ir sabūvētas mājas, netālu atrodas skola, vai citas
būves, ir izveidots jauns savienojums ar galveno ceļu. Katra situācija ir
jāizvērtē, bet patlaban valstij nav konkrēta plāna vai programmas, ar kuras
palīdzību varētu piešķirt finansējumu, lai to sakārtotu. Tāpat līdz šim nav
notikušas nopietnas debates ar pašvaldībām, lai noskaidrotu, kuri no vietējiem
ceļiem, viņuprāt, būtu jāpārkvalificē par reģionālajiem ceļiem.
Mūsu nozare ir īpaša. Desmit gadus
valdība nav pieņēmusi nevienu lēmumu par ceļiem, kas būtu saistošs Finanšu
ministrijai, plānojot nākamā gada budžetu. Bet jāatzīst, ir nobriedusi
nepieciešamība pēc strukturālām reformām to pārvaldē.
Ko tas praktiski nozīmē - Pieņemt
zināšanai?
Praktiski tas nenozīmē neko, jo pieņemt
zināšanai nav saistošs nevienam plānam vai programmai. Piemēram, tas neparedz
uzdevumu finanšu ministram, plānojot kārtējo budžetu, paredzēt ceļiem
pietiekamus resursus no budžeta. Tā vajadzētu būt, bet mūsu valstī tā nav.
Valdība daudzus jautājumus, tā vietā, lai lemtu, vienkārši pieņem zināšanai…
Manuprāt, bija kļūda likvidēt speciālo
budžetu, ceļu fondu, tā vietā neradot neko, kas pildītu līdzīgu lomu.
Tas bija partijas Jaunais laiks fenomens
- graut, bet nebūvēt... Protams, no naudas administrēšanas viedokļa ir vieglāk,
ja visu naudu saliek vienā katlā. Bet tas radīja neskaidrību, nestabilitāti un
vēl arvien provocē investīciju stagnāciju
uzņēmumu attīstībā.
Lai uzņēmums attīstītos, tam ir
jākreditējas, jāņem līzingi. Piemēram, ja līzingā pērc celtniecības mašīnu, tās
ir saistības uz pieciem, septiņiem gadiem. Uzņēmējam ir jāzina, vai šo gadu
laikā būs darbs, kā varēs ieguldīto atpelnīt un norēķināties ar banku. Protams,
pastāv arī otra, dārgāka iespēja, ko nozarē šobrīd plaši izmanto – tehnikas
noma. Bet tas nenodrošina nozares izaugsmi!
Nozare neaug tā, kā vajadzētu, jo tai
tiek atņemtas attīstības perspektīvas. To trūkums un kaut vai vidēja termiņa
plānošanas neesamība attīstību bremzē.
Viens aspekts ir politikas trūkums, bet
kā ir ar iepirkumiem?
Šobrīd mēs nezinām, kas būs ar
iepirkumiem. Eiropas nauda ir beigusies un šogad ir aptuveni 120 miljonu eiro
iztrūkums. Kapitālieguldījumiem valsts paredz par 100 miljoniem eiro mazāk,
nekā vidēji gadā bija iepriekšējā septiņgadē, kad bija pieejama Kohēzijas un
Eiropas Reģionālās attīstības fondu nauda. Tas bija vienīgais finansējums, kas
bija prognozējams, pie šā gada pasūtījumu apjoma ceļi un tilti strauji
degradēsies.
Vai 120 miljonu eiro iztrūkumu varētu
aizpildīt publiskās un privātās partnerības projekti?
Jebkuru publiskās un privātās
partnerības projektu valstij ir jāgarantē un kaut kad jāatmaksā atpakaļ, jo pie
mums maksas ceļus attīstīt nav iespējams nepietiekamās intensitātes dēļ. Maksas
ceļu varētu uztaisīt posmā starp Dienvidu un Vanšu tiltu. Citur nav tāda
intensitāte, lai ar maksas ceļos ieguldīto naudu atpelnītu.
Kādreiz Rīgas domē, kopā ar Eiropas
Rekonstrukcijas un attīstības banku, modelējām situāciju, vai Ziemeļu tiltu
varētu būvēt publiskā un privātā partnerībā. 1998. gadā aprēķini rādīja, ka katrs tilta šķērsojums
varētu izmaksāt 47 santīmus ar nosacījumu, ka visi tilti tiek padarīti par
maksas tiltiem. Tāpēc es ticēšu šādiem projektiem tikai tad, kad valdība par
tiem būs lēmusi. Pagaidām tā nav.
Ko īsti nozīmē publiskā un privātā
partnerība?
Privātā un publiskā partnerība nozīmē,
ka uzņēmums paņem kredītu, iespējams, pats arī projektē un būvē, nodrošina 20
gadu uzturēšanu. Tad pēc 20 gadiem valsts nopērk uzbūvēto no uzņēmuma un
atmaksā atpakaļ ieguldīto naudu. Formas var būt dažādas. Piemēram, valsts nomā
uzbūvēto. Pasaulē tiek izmēģinātas dažādas pieejas, lai saistības, kuras
valstij ir jāuzņemas, nenonāktu valsts ārējā parādā vai budžeta deficītā. Tomēr
agri vai vēlu tas tāpat notiek, jo kādam par to ir jāsamaksā. Banka uzņēmējam
dos naudu tikai tad, ja redzēs, ka ir valdības lēmums un valsts ir apņēmusies
ieguldīto atmaksāt atpakaļ. Līdz ar to varam secināt, ka publiskā un privātā
partnerība nav glābiņš valsts mazspējai sakārtot infrastruktūru.
Plānots, ka Ķekavas apvedceļu, kas pēc
izbūves būs jaunais autoceļa A7 Rīga – Bauska – Lietuva robežas posms un daļa
no starptautiskā autoceļa Via Baltica, īstenos kā publiskās un privātās
partnerības projektu.
Manuprāt, ieguldījumi infrastruktūras
attīstībā ilgtermiņā visiem dod pozitīvu rezultātu. A/S Latvijas Valsts ceļi ir
secinājuši, ka braucot pa sliktiem ceļiem, pirmkārt, mēs patērējam vairāk
laika, otrkārt, mēs patērējam vairāk degvielas, treškārt, mēs zaudējam
amortizācijas izmaksās vairāk, nekā vidēji citur pārējie. Gadā zaudējam ap 1,1
miljardu eiro, lēni braucot pa sliktiem ceļiem un bieži remontējoties,
salīdzinot ar tiem, kuri brauc pa labiem ceļiem. Tā ir tieša ietekme uz
ekonomiku. Mums ir ar ko salīdzināt, ir skaitļi par efektivitāti - mēs zaudējam
konkurētspēju, salīdzinājumā ar, piemēram, Lietuvu un Igauniju.
Pārmaiņām ir vajadzīgas dzirdīgas ausis.
Es mēdzu teikt, ka ceļi neiet balsot,
balsot iet cilvēki.
Ja iedzīvotājam prasa, ko tu labāk gribi
– saremontētu ceļu pie tavas mājas vai palielinātu pensiju vai algu, protams,
ka pensija un alga būs svarīgāka. Domāju, ka politiķi ļoti labi to saprot un
tāpēc nozarei nav resursu.
Kas varētu notikt ar nozari turpmākajos
gados?
Manuprāt, nākamie būs tukšie gadi.
Pirmās lāpstas Rail Baltica kontekstā iedurs zemē 2022., 2023. gadā. Ne ātrāk.
Tikko sāksies Rail Baltica būvniecība, visi ceļinieki strādās tur, jo būs
jāuzbūvē uzbērumi, jāpārvieto tonnām smilšu, šķembu, būs jāuzbūvē 40 - 50
tilti, pārbrauktuves un tuneļi.
Šodien mēs vēl neapzināmies, ka Rail
Baltica pārgriezīs Latviju uz pusēm. Noteikti radikāli mainīsies saimnieciskā
dzīve, reģionu un pašvaldību sadarbības modeļi. Par to jau neviens šobrīd
nerunā. Kad sāksies Rail Baltica
būvniecība, jaudu nebūs, valstij trūks ceļu būvnieku. Domāju, ka arī cenas
mainīsies vismaz ar koeficientu viens pret divi. To, ko šodien mēs varam
uzbūvēt ar koeficientu viens, iespējams, pat ar mazāku, 2024. gadā būvēsim ar
koeficientu divi.
Esmu neizpratnē, kāpēc valdībā tie, kas
strādā pie stratēģiskās plānošanas, neizmanto šo laiku, lai nākamajos gados
saremontētu reģionālos ceļus. Manuprāt, šobrīd tas ir galvenais.
Otra problēma ir tilti – nopietnas
inženiertehniskās būves, kas pamatā būvētas no saliekamā dzelzsbetona 60. - 70.
gados un kuriem ekspluatācijas ilgums ir 40 gadi.
Valsts pārziņā ir 980, bet pašvaldību -
1045 tilti. Šodien neviens īsti nezina, kurš atbild par tiltu pārbaudi. It kā
to dara Latvijas Valsts ceļi, bet tilti nav to īpašums, par īpašumu atbild
pašvaldība - tas, kuram tilts pieder. Paldies Dievam, pagaidām nekas traģisks
vēl nav noticis! Reizēm cilvēki man saka - tu atkal mūs baidi. Es saku to, ko
neviens cits jums skaidri acīs nepateiks.
Cik kritiska ir situācija nozarē?
Valsts ceļu un tiltu būvniekus ir pametusi, nosakot: “Slīcēju glābšana ir pašu
slīcēju rokās”.
Politiķi negrib redzēt, ka nozare
pēdējos desmit gadus ir noplicināta. Tāpat kā valsts īpašums - valsts ceļi!
Pirms desmit gadiem Latvijas Valsts ceļu
kopējā bilances vērtība bija aptuveni 4,37 miljardi, tad tagad tā ir
samazinājusies par 67 %. Atlikusī vērtība tikai 1,3 miljardi eiro. Kurš
atbildēs par šo nesaimnieciskumu?! Kā tad ar pienākumu būt rūpīgam un gādīgam
saimniekam? Ar kādām morālam tiesībām valsts citiem prasa, lai tie tādi būtu?
Un vēl. Ja ceļus mēs nebūvēsim šodien, tas nozīmēs, ka pēc pāris gadiem par to
pašu ceļu būs jāmaksā reizes vairāk! Vai tas ir gudri - šos izdevumus pārlikt
uz mūsu bērniem un nākamajām paaudzēm?
Kas, Jūsuprāt, ir tie jautājumi, kurus
būtu nepieciešams atrisināt?
Satiksmes ministrijai, kā politikas
veidotājai, būtu jāpiedāvā strukturālas reformas ceļu un tiltu sakārtošanai un
uzturēšanai. Kad sāku strādāt biedrībā, gribēju noskaidrot, kāpēc valsts
pārvaldījumā ir 20.07 tūkstoši kilometru autoceļu, kāpēc tieši tie ir pieņemti
par valsts ceļiem. Ilgi neviens nevarēja man uz šo jautājumu atbildēt. Tikai
vēlāk uzzināju, ka tas noticis tāpēc, lai varētu saskaitīt un pierādīt, ka
atbilstoši normatīvi nepieciešamajam finansējumam katru gadu budžetā nepieciešams
noteikts apjoms naudas. Tas nav nepareizi. Ceļš ir inženiertehniska būve, kurai
pēc pieciem gadiem jāveic vieni, pēc desmit gadiem – citi darbi. Atskaites
punkti ir vajadzīgi, vai tos sauc par normatīvi nepieciešamo finansējumu, vai
citādāk. Bet kāpēc tieši šie ceļi?
Valsts ir pieteikusi saimnieka tiesības
uz 8000 kilometru vietējo ceļu - tie ir valsts ceļu kategorijā. Kāpēc vietējam
ceļam jābūt valsts ceļam?! Es saprotu – galvenie, reģionālie, bet, kāpēc
vietējie?! Ko tādu valstisku valsts pa tiem vadā? Neviens nezin, bet galvenais
ir tas, ka tie netiek pienācīgi uzturēti un gadu no gada brūk aizvien vairāk!
Bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis īsi pirms vēlēšanām bija uzsācis
vietējo ceļu sakārtošanas programmu, pie ministra Tāļa Linkaita tā tika
pārtraukta.
Galvenie ceļi mums ir vajadzīgi kā
tranzītceļi, ja nekas cits neattīstās. Ja tie caur reģionālajiem ceļiem tiktu
savienoti ar pašvaldībām, tie kļūtu par valsts iekšējiem. Bet kamēr tie nav
savienoti ar reģioniem normālā sasaistē, tie ir ceļi, pa kuriem var ērti
aizbraukt un nogādāt savas preces un pakalpojumus vajadzīgajā vietā. Varbūt par
to mums Eiropas Savienība dod naudu ceļiem? Es tiešām nezinu.
Vai var teikt, ka biedrība faktiski
nodarbojas ar slīcēja glābšanu? Kāds ir tās reālais pienesums?
Biedrība ir lobija organizācija, kura
iet un runā visur, kur ir nepieciešams paust kolektīvu viedokli. Mēs sanākam
kopā, pārrunājam, noformulējam uz papīra un ejam runāt. Pašlaik biedrība
apvieno 19 ceļu un tiltu būves uzņēmumus, kas apgūst aptuveni 70 % no tirgus.
Kādi ir biedrības galvenie sasniegumi?
Biedrība pastāv vairāk nekā 15 gadus.
Mēs esam ļoti nopietni strādājuši pie ceļu būves kvalitātes paaugstināšanas.
Man šķiet, ka mums tas patiešām ir izdevies un ceļu būves kvalitāte ir augusi. Teikšu
atklāti, ka pašreiz, izbraucot cauri Lietuvai un Latvijai, mēs braucam pa
lielajiem, galvenajiem ceļiem, un mums nav kauns par to, kādi tie ir.
Biedrība nopietni strādā ar visiem
normatīvajiem regulējumiem. Protams, mēs nevaram tieši ietekmēt kvalitāti. Mēs
neorganizējam apmācības, kaut gan mēs piedalāmies apmācību procesos, piemēram,
piedalāmies apmācot mūsu uzņēmumu bruģierētājus, vai mēģinām sapazīstināt
mācību iestādes ar mūsu uzņēmumiem.
Mēs ejam arī pie politiķiem, runājam ar
viņiem, argumentējam, iepazīstinām, dalāmies ar informāciju, ko ministrija
negrib stāstīt, to, ko tai nav izdevīgi stāstīt. Mēs esam tie, kas to dara.
Savā veidā trauksmes cēlāji?
Jā, tai skaitā. Savulaik bijušajam finanšu
ministram Valdim Dombrovskim bija interesanta pieeja. Tiklīdz viņam prasīja par nepietiekamu finansējumu
ceļiem, viņš atbildēja apmēram tā, ka tā ir ceļinieku vaina, redz, Lietuvā būvē
lēti, bet pie mums – dārgi. Daļa sabiedrības to tā arī sāka uztvert, mēs kļuvām
bez vainas vainīgie.
Lēnām sākām to atbildību kamoliņu
šķetināt un teikt, ka mums ir pasūtītājs, kurš pasūta darbus, projektu. Mēs
projektu nosolām un drīkstam būvēt tikai to, kas ir norādīts projektā. Nevar
vainot būvnieku par to, ka pasūtītājs, taupot naudu, pasūtījis šķidru deķīti,
kuru papletis vēl šķidrāku. Tāpēc es mēdzu teikt, ka mēs varam uzbūvēt tiltu
pāri Baltijas jūrai. Jūs tikai uztaisiet projektu un atrodiet, kas par to
maksās.
Par ko biedrība cīnās tagad?
Mēs cīnāmies par budžetu. Ja mēs
paliekam ar to budžetu, kāds paredzēts, tas nozīmē, ka vienai trešdaļai
uzņēmumu ir tā vai citādāk jālikvidējas, jākonsolidējas, izmantojot Valda
Dombrovska terminoloģiju.
Ceļu būves uzņēmums nav apkopējas slota,
kuru var nolikt skapī, lai gadu pastāv un pēc gada izņemt no skapja, lai
slaucītu tālāk. Tas ir dzīvs uzņēmums, kurā ir pastāvīgi jāinvestē un jānotur
cilvēki. Šodien kvalificēts darbinieks ir liela bagātība.
Mēs atbalstam satiksmes ministru Tāli
Linkaiti viņa iniciatīvā par ceļu uzturēšanas darbu demonopolizāciju.
Starp Satiksmes ministriju un Latvijas
autoceļu uzturētāju noslēgtais deleģēšanas līgums ir spēkā līdz 2020. gada 31.decembrim. Tiek izskatīta iespēja no 2021.gada atvērt tirgu citiem pakalpojuma
sniedzējiem. Turklāt, Satiksmes ministrs ir pasūtījis auditoru kompānijai KPMG
pētījumu par šo darbu visefektīvāko organizēšanu.
Konceptuāli, ministrs bija par to, ka no
valsts pārvaldījumā esošajiem ceļiem jātaisa lotes, kur salikti labie un
sliktie ceļi, un tad lotes jāsola tirgū. Latvijas autoceļu uzturētājs kā
monopolists ir jālikvidē. Bet arī tā ir konceptuāla diskusija…
Ja pēkšņi viss ir – nauda, tehnika,
iepirkumi, vai viss nozarē ir atrisināts?
Nē, nozarei straujas, neprognozējamas
svārstības ir kaitīgas. Mums ir bijuši tādi gadi. Nozare savu kapacitāti var pieaudzēt pakāpeniski, kas šodien
nenotiek. Kapacitāte tiek varmācīgi cirpta.
Ja nozares kapacitāte netiek audzēta, ir
veltīgi cerēt, ka nozare pēc vairākiem gadiem varēs paņemt daudz vairāk darbu,
ja tikai dos naudu. Nauda nav glābiņš, jo pirms sākt darbus ir nepieciešami
daudzi priekšdarbi – jāiepērk tehnika,
jāapmāca darbinieki, jāsagatavo personāls, jāsapulcē inženieri un tā tālāk.
Kas Jūs motivē kaut ko darīt?
Man būtu garlaicīgi mājās. Biedrība man
dod iespēju komunicēt ar cilvēkiem, kustēties, mēģināt kaut ko sakārtot, jo
visa pamatā ir cilvēks. Cilvēks uz Ceļa.