Rūpīgam un precīzam darbam - Volvo EC250EL ar Steelwrist, Trimble 3D GPS un Movax SG50

Turpinot iepazīties ar Latvijas operatoriem un viņu tehnikas vienībām, šoreiz viesojāmies vienā no uzņēmuma SIA Pillar Contractor objektiem – Rīgā, Skanstes ielas apkaimē topošajā New Hanza teritorijā, kur operators Normuds Švābs mūs iepazīstināja ar savā pārziņā esošo Volvo EC250EL kāpurķēžu ekskavatoru.

Nepilnus 25 hektārus plašajā teritorijā starp Pulkveža Brieža, Hanzas, Skanstes un Sporta ielām šobrīd top jauna pilsētvide – viens no savulaik svarīgākajiem Rīgas transporta mezgliem pakāpeniski pārvēršas par dinamisku un starptautisku vidi, kurā satiekas bizness un māksla, skan dažādas valodas un tiek veidota nākotne.*  Bijusī Rīgas dzelzceļa preču stacija jau 2019. gadā pārtapa par kultūrvietu Hanzas Perons, kas nu jau ir rīdzinieku iecienīta un komentārus vairs neprasa, bet darbi pie teritorijas attīstības arvien turpinās – tiek būvētas jaunas ielas, top A-klases biroji, paredzēta daudzdzīvokļu namu būvniecība, atpūtas zonas labiekārtošana, un nākotnē – iespējams, arī Latvijas Laikmetīgās mākslas muzeja būvniecība. Viens no galvenajiem šajā objektā strādājošā SIA Pillar Contractor operatora Normunda Švāba uzdevumiem ir rievsienu dzīšana ielu tīklojuma izbūves darbos, tāpēc, papildus jau ierastajam ekskavatoru aprīkojumam, Normunda Volvo EC250EL lepojas arī ar tādu, salīdzinoši mazāk pazīstamu, darbarīku, kā Movax – pāļu un rievsienu dzīšanas iekārtu, kura, pateicoties tās uzbūvē ietilpstošajam tiltrotatoram, 4 sensoriem un vadības sistēmai ar monitoru, palīdz operatoram veikt darbus ar patiešām izcilu precizitāti. 

Stāsta SIA Pillar Contractor ekskavatora Volvo EC250EL operators Normunds Švābs

Operatora pieredze man ir nu jau kādi 19 – 20 gadi, un pamatā uz ekskavatoriem esmu strādājis – vai nu uz kāpurķēžu, vai riteņu, bet uz ekskavatoriem. Uzņēmums Pillar ir pirmā vieta, kur pastāvīgi strādāju tieši uz kāpurķēžu ekskavatora. Iepriekšējās darba vietās strādāju uz dažādiem riteņu ekskavatoriem, gan uz Caterpillar, gan citiem, uz frontālajiem iekrāvējiem, Igaunijā uz Doosan riteņu ekskavatora strādāju, uz Liebherr buldozera, un uz Komatsu universālā iekrāvēja. Uz šī Volvo EC250EL kāpurķēžu ekskavatora strādāju... kāds trešais gads tagad varētu būt.

Kas šajā objektā notiek, un kādi darbi Tev šeit ir jāveic? 
Šajā New Hanza teritorijā būs tāda kā pilsēta pilsētā, un Pillar Contractor ir šī objekta ģenerāluzņēmējs. Šobrīd mēs būvējam jaunas ielas, vēlāk tiks būvētas arī četras 12-stāvu dzīvojamās mājas, A klases biroju komplekss. Nākotnes plānos ir arī vairāk kā 1.5 ha plašs parks Hanzas dārzs, iespējams, arī izglītības iestāde un Latvijas Laikmetīgās mākslas muzejs. To darbu daļu, kas ir mūsu pārziņā, ir plānots pabeigt uz rudeni – mums ir jāizbūvē šajā teritorijā paredzētās ielas un jāsavieno tās ar ielām ārpus šīs teritorijas. Šajā objektā man pārsvarā ir bijuši rievsienu dzīšanas darbi. Mans uzdevums ir iedzīt rievsienu kāda noteikta ielas posma garumā, tad kolēģi saliek caurules un citas inženierkomunikācijas, kas šeit ir paredzētas, aizber ciet, noblietē, un tad es no aizmugures eju, rauju to rievsienu ārā, un dzenu iekšā tālāk nākamajā posmā uz priekšu. Tā arī darbojamies, kamēr visu ielu līdz galam pabeidzam. Rievsienu dzīšana man šeit ir primārais darbs, ko veicu ar šo Volvo ekskavatoru un Movax aprīkojumu. Kad ir pabeigti rievsienu darbi, tad lieku klāt kausu un daru visu pārējo, kas ir nepieciešams – vai nu melnzemi pārkrauju, vai smiltis, vai palīdzu aizrakt kaut ko ciet – pēc nepieciešamības. 


Pastāsti mazliet par pašu ekskavatoru – kāds ir šis Volvo, salīdzinot ar citiem, ar kuriem Tu esi strādājis?
Tā kā šis ir kāpurķēžu ekskavators, tad viņš ir stabilāks, nekā riteņnieki. Un, salīdzinot ar otru, mazāko, Volvo 180 kāpurķēžnieku, kas mums šajā objektā ir, šim ir platā bāze, kas dod papildus stabilitāti. Šis ekskavators tika iegādāts tieši rievsienu dzīšanas darbiem, aprīkošanai ar Movax, tāpēc tā kāpurķēžu bāzes ārējais platums ir 3.30 m – tur uz treilera braucot ir ļoti uzmanīgi jāskatās. 


Tā, kopumā runājot, zinu, ka ir ekskavatori, kuriem jau rūpnieciski ir vairāk iestatījumu strēles darbības regulēšanai – kad Tu pats vari regulēt strēles darbības ātrumu, pacelšanu, pagriešanu – to visu caur monitoru var sev saregulēt, sev pielāgot. Šai konkrētajai tehnikas vienībai tā nav – kā standartā ir uzstādīts, tā ir. Bet, gan jau, ka to var iegādāties kā papildus opciju. Attiecībā uz vadības sistēmu – šim ekskavatoram ir tikai džojstiku vadība, pedāļiem tos kloķus mēs noņēmām nost, jo, kad pierod, tā ir patiesībā ērtāk strādāt. Būtu vēl labāk, ja visa ekskavatora vadība būtu uz šiem rokas džojstikiem, tad pārslēdz slēdzi un brauc turp-atpakaļ pēc vajadzības, bet man ir labi arī tā, kā tagad ir. 

Runājot par kabīnes ērtībām, mīnuss šim ekskavatoram ir tāds, ka klimata kontrole salīdzinoši sliktāk strādā, nekā citiem, man zināmajiem, ekskavatoriem. Priekšējam vējstiklam sieviņa pēc mana lūguma uztaisīja saulsargu, citādi tā pavasara un rudens saule, kad tā ir zemu, baigi spīd acīs. 






No apkopes viedokļa raugoties
– ekskavatoram ir centrālā smērēšana, kas ir baigi forši, ļoti atvieglo man ikdienu, jo nav katru vakaru vai katru rītu ar šprici jāskrien riņķī. Tā kā Steelwrist tiltrotatoram un Movax pašiem arī ir sava centrālā smērēšana, tad man nav tik daudz to punktu, kas man pašam ir šiem darbarīkiem jāiesmērē – tiltrotatoram, piemēram, ir jāiesmērē tikai viens punkts, kas atrodas pie knaiblēm. 


Attiecībā uz servisu – nu jau esmu nostrādājis kādas 8000 m/h, un kopumā tehnikai viss ir labi, viss strādā, nekas tāds īpaši kritisks pa šo laiku nav noticis. Divi lielāki remonti bija garantijas laikā – vienu reizi ziemas laikā siltummainim eļļas un dzesēšanas šķidruma blokā parādījās kļūda, kuras dēļ eļļu kļūdaini iedzina dzesēšanas sistēmā, un vienu reizi ekskavatora korpusa pagrieziena gredzenu mainījām, bet tas viss tika veiksmīgi novērsts tehnikas garantijas laikā 5000 m/h garantijas ietvaros.




Tā kā šeit ir uzstādīta Trimble 3D GPS sistēma, un arī Movax pašam ir atsevišķa monitoringa sistēma, tad šī ekskavatora strēles puse visa ir vienos vados, štekeros un sensoros. Šis kvadrātveida sensors ir Trimble, šis apaļais ir viens no 4 Movax sensoriem, un arī Steelwrist tiltrotatoram ir 3 sensori. Tā ka, šī tehnika ir diezgan pamatīgi aprīkota. 


Attēlā: 
Augšējais ir Trimble 3D monitors, mazākais ir Steelwrist vadības monitors (tur operators var noregulēt sev vajadzīgo pagrieziena ātrumu – cik ātri tiltrotators griežās, cik ātri sasverās), apakšējais ir oriģinālais Volvo monitors, bet priekšplānā – Movax monitors. 

Attēlā:  Šis ir Movax vadības bloks, kurā var redzēt, kādā pozīcijā atrodas Movax galva – cik tālu no ekskavatora un kurā vietā tā atrodas, kā tā ir pagriezta, vai stāv taisni, vai leņķī. Tāpat šeit var veikt arī visu nepieciešamo regulēšanu – es varu noregulēt to, kādā leņķī varēs dzīt rievsienu – 2, vai 45 grādu leņķī, uz vienu, vai uz otru pusi. Šeit es redzu arī hidraulisko spiedienu, kādu ekskavators dod uz Movax galvu, parasti priekš galvas ir kādi 320 bar spiediens vajadzīgs, un šeit man parādās arī informācija par to, kad Movax galvai ir jāveic apkopes. 

Aprīkojums
Sākumā, kad es ar šo ekskavatoru sāku strādāt, tas bija aprīkots ar Movax SG50, Trimble 3D, Steelwrist tiltrotatoru, hidraulisko ātro sakabi (S1/NTP10), planējamo kausu (1.4 m3) un rokamo kausu (1.5 m3).


Tas aprīkojums, ko es ikdienā visvairāk izmantoju, ir planējamais kauss – ar to velkam šķembas, smiltis, rokam – šai tehnikai man tas ir pamata kauss, tiek izmantots visu laiku. Otrs ir lielais rokamais kauss – līdz šim tas man reti kad ir bijis vajadzīgs, jo ir paredzēts vairāk tādiem lieliem darbiem, kaut ko lielu, smagu rakt ārā, vai lielu materiāla apjomu rakt. Uz ekskavatora to kausa svaru uzreiz jūt – Tu paņem pilnu kausu, un, ja vēl pats kauss ir smags, tad lēnāk citreiz iet, nav tas darba apgrieziens tāds, kā gribētos.


Un šis darbarīks ir t.s. Movax – primārais pielietojums šim darbarīkam ir metāla rievsienu dzīšana. Principā to var izmantot arī metāla cauruļu dzīšanai zemē, būtu tikai jānomaina viens elements, un tad ar šo var dzīt caurules aptuveni 400 mm diametrā. Savukārt, dzelzceļa izbūves darbos šis aprīkojums var tikt izmantots arī betona stabu dzīšanai – princips ir līdzīgs, kā pāļu izbūvē – kad dzelzceļa izbūves laikā tiek mainīti dzelzceļa elektrības vadi, tad tiek mainīti arī vecie elektrības stabi un to pamatnes, to vietā iedzenot jaunus betona stabus. Nupat, kādu laiku atpakaļ, mēs piedalījāmies kā viens no darbu veicējiem Brasas tilta objektā – mūs iznomāja dzelzceļnieki, uzņēmums SIA Rail Balt, kas kas atbild par darbiem dzelzceļa sliežu rajonā tajā objektā. Tad tur mēs šo aprīkojumu tieši tā arī izmantojām – betona stabu dzīšanai. Šis Movax SG50 modelis nav tas lielākais, kas ir pieejams, šis ir trešais mazākais. Ir pieejami arī SG40, SG45, un zinu, ka smiltēniešiem (Smiltenes 8CBR) ir Movax SG75, kas ir vēl lielāks, bet tas ir loģiski, jo viņiem arī tehnika ir lielāka – Kobelco 330 ekskavators. Man šis SG50 Movax gan jaudas, gan izmēra ziņā ir pilnībā pietiekošs 10 metru garas rievsienas iedzīšanai. Ja darba procesā viss izdodas pareizi, tad smuki sanāk. Visu šo ielu mēs ar rievsienām dzinām, līdz pašai Sporta ielai, tranšejas bija abās ceļa pusēs. 

Movax ir pašam sava automātika, displejs, kas atrodas man kabīnē, un tas ļoti, ļoti atvieglo darbu. Displejā var redzēt, kādā leņķī Movax atrodas pret ekskavatora korpusu. Ielieku rievsienu atslēgā, nolieku Movax tā, lai man displejā rāda leņķi pa nullēm, un, tad, kad visu esmu nofiksējis, slēdzu iekšā vibrāciju, un viņš to vajadzīgo leņķi notur – lai tā rievsiena taisni ieiet iekšā. Un visam šim procesam es varu sekot līdzi displejā.

Un kas ir tas aprīkojums, kuru Tu esi laika gaitā šai tehnikai paņēmis klāt?
Ātrajai hidrauliskajai sakabei es internetā sameklēju Igaunijā ražotu PMC adapteri/pāreju, ar tādu domu, lai šim ekskavatoram varētu pielikt arī otras mūsu tehnikas vienības, Volvo 180 ekskavatora, kausus – mazāku rokamo kausu (aptuveni 90 cm platu), un otru, kas ir vēl šaurāks, mazajām tranšejām paredzētais kauss. Adapteris bija nepieciešams tādēļ, ka šim ekskavatoram ir S1 (jeb NTP10) hidrauliskā ātrā sakabe, bet otram ekskavatoram ir S60 hidrauliskā ātrā sakabe. Kamēr es strādāju ar kādu no tiem kausiem, kas ir šim ekskavatoram paredzēts un atbilst šai sakabei, tikmēr tas adapteris paliek uz kausa virsū, bet, ja man vajag nomainīt kausu uz kādu no Volvo 180 ekskavatora kausiem, tad man tas adapteris ir ar roku jāatbrīvo.


Tas, ko vēl varētu vēlēties – lai hidrauliskajai ātrajai sakabei būtu Oil Quick opcija. Apzīmējums Oil Quick nozīmē to, ka mainot darbarīkus, nav jāpārsprauž hidropievadi – ja Tev kaut ko vajag nomainīt, vienkārši nospied pogu, ātrā sakabe pati atvienojas, hidropievadi tajā ātrajā sakabē ir iekšā. Tā, protams, ir papildus opcija, lai tāds Oil Quick būtu. Man ir tā – kad strādāju ar Movax, ja kāda rievsiena neiet iekšā, tad ir nepieciešams parakt. Tādā gadījumā man Movax ir jānomaina uz kausu, kas nozīmē – man ir jālec ārā, jāskrūvē nost hidropievadi, jānomaina Movax uz kausu, jāpieskrūvē hidropievadi atpakaļ. Tas paņem laiku. Ar Oil Quick tas noteikti būtu ātrāk – nospied pogu, čik nost, kausu virsū, izroc, atkal pārliec atpakaļ Movax, un strādā tālāk. 



Vēl man šai tehnikai ir iegādāta t.s. planējamā sija (3 metri plata) – tas ir darbarīks, ar kuru var izlīdzināt lielākus laukumus, piemēram, melnzemi var ļoti ātri nolīdzināt, tāpat arī ceļu darbos var materiālu izlīdzināt, bet pagaidām šajā objektā mēs to neesam izmantojuši. Šajā teritorijā ceļš ir plānots ļoti šaurs un ar diviem kritumiem, tā ka šim objektam tā planējamā sija varētu būt par platu. Standartā šīs planējamās sijas parasti ir līdz 2.5 m, bet mums ir iegādāta šāda. Godīgi sakot, pietiktu arī ar īsāku, jo, neprasmīgi rīkojoties, tik iespaidīga izmēra planējamā sija lauž tiltrotatoru – velkot materiālu, uz pagriezienu lauž tiltrotatoram bukses ārā.


Vai tad, kad Tu šos instrumentus liec klāt, Tu tos visus pievieno tiltrotatoram? 
Nē. Kausiem tiltrotators paliek, bet, ja strādā ar Movax, tad tiltrotators tiek noāķēts, jo Movax ir pašam savs tiltrotators, kas ļauj šim darbarīkam apgriezties par 360 grādiem. 

Runājot par šo papildaprīkojumu – kas tehnikai ir vajadzīgs, lai šādus darbarīkus uzliktu?
Kausiem neko īpašu, protams, nevajag, Movax izmantošanai, protams, ir nepieciešama atsevišķa papildus hidrolīnija. Šobrīd jau gan visiem ekskavatoriem visas nepieciešamās hidrolīnijas ir, tā ka lielākajai daļai neko papildus nevajag. Par šo ekskavatoru runājot – kad es to saņēmu lietošanā, tad tas jau bija aprīkots ar Movax, ar visu automātiku un vadības blokiem, kas tam ir, papildus parastajam, standarta aprīkojumam. Plus – Volvo pārstāvis Swecon to aprīkoja ar Steelwrist tiltrotatoru. 

Ar kuru no šiem darba rīkiem Tev vislabāk patīk strādāt?
Ar Movax arī patīk vislabāk. Sākumā, kad man to piedāvāja, uzkāpu pamēģināt, un šķita, ka nav mans, bet tad lēnām iepatikās. Nu un, protams, ar Steelwrist man patīk strādāt – pie tā jau ir tā pierasts, ka tas ir tā kā norma, kā pats par sevi saprotams, bez tā jau pat vairs nevar. Tad, kad vienu brīdi šim Steelwrist cilindru remontēja, un man ar pliku kausu bija jāstrādā, tad ļoti grūti bija pierast, pirksti visu laiku automātiski pa tām pogām taustījās.

Ko vēl no aprīkojuma Tu gribētu? 
Pierunāt priekšniecību, lai iegādājas šai tehnikai vēl arī sijājamo kausu būvgružiem, lai var izsijāt objektā esošo materiālu, kas ir ne īsti būvgruži, ne īsti melnzeme – lai, pirms betona vešanas uz nodošanu, varētu atdalīt, atsijāt piemaisījumus. 

Ja Tev pašam būtu jāpērk tehnika, kuru ekskavatoru Tu pirktu no visiem, kurus zini?
Nu jau es tik ilgu laiku uz šī strādāju, ka tos pārējos vairs īsti neatceros... Droši vien, ka Volvo arī pirktu.

__________________________
*informācija no publicitātes materiāliem www.newhanza.lv 

Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti