No 28. – 30. septembrim viesojāmies industriālās tehnikas servisa uzņēmuma Partneri DS atvērto durvju dienās, kur līdz ar citiem pasākuma apmeklētājiem iepazināmies ar Partneri DS piedāvātajiem pakalpojumiem un pārstāvēto zīmolu produktiem. Apskatījām Wille komunālo tehniku, iepazināmies ar Unicontrol mašīnkontroles sistēmu ekskavatoriem un Partneri DS piedāvātajiem drošības risinājumiem – gājēju atpazīšanas sistēmu Blaxtair, reversajiem ventilatoriem Cleanfix, kabīnes gaisa attīrīšanas iekārtu BMAir, kā arī – vērojām ugunsdzēšanas sistēmas Fogmaker demonstrāciju.
Stāsta FOGMAKER pārstāvis – Ando Brants (Ando Brandt), OÜ Klottorp Trading, Igaunija
Fogmaker augstspiediena ugunsdzēšanas sistēma ir īpaša ar to, ka tās darbībai nav nepieciešams elektrības pieslēgums. Galvenā šīs sistēmas komponente ir anodēts alumīnija cilindrs, kur vienā pusē ir slāpeklis (N2), otrā – ūdens (H2O) un sāls maisījums ar antifrīzu, kas pastāvīgi atrodas zem 100 bāru spiediena. Nelielā ugunsgrēka atpazīšanas pudelīte arī ir pildīta ar antifrīza šķidrumu un slāpekli, kas atrodas zem 24 bāru spiediena.
Detektēšanas līnijas caurule ir ļoti svarīga, jo tā ir novietota motora vai hidrauliskajā nodalījumā, kur nepieciešamības gadījumā būs jānoslāpē uguns, un ir savienota ar vārstu. Kamēr spiediens sistēmā ir 24 bāri, vārsts ir aizvērts, bet ugunsgrēka gadījumā šī caurule izkūst, spiediens sistēmā pazeminās, vārsts automātiski atveras, un cilindra iekšējais 100 bāru spiediens izgrūž ūdeni caur trubiņu uz sprauslām, kas to izsmidzina ļoti sīku pilienu (ūdens miglas) veidā, un ļoti efektīvi noslāpē liesmu.
Fogmaker sistēmu var uzstādīt uz jebkuras tehnikas, piemēram – uz ekskavatora, frontālā iekrāvēja, universālā iekrāvēja. Igaunijā šādas sistēmas mēdz uzstādīt arī uz mežizstrādes tehnikas, un tiem uz frontālajiem iekrāvējiem, kuri strādā ostās vai kokzāģētavās – to ļoti iesaka uzstādīt arī uz tehnikas, kas strādā objektos vai teritorijās, kurās ir augsts ugunsbīstamības risks.
Tāpat to iesaka tehnikai, kura strādā objektos tālu no ūdensapgādes sistēmas un dabiskajām ūdenstilpnēm, vai teritorijās, kur nav elektroapgādes, vai elektrības piegāde tiek nodrošināta ar dīzeļģeneratoru palīdzību. Pateicoties tam, ka Fogmaker sistēma apslāpē uguni ar ūdens miglas palīdzību, tā ir ļoti labs un drošs risinājums arī elektrisko vadu degšanas gadījumā, jo šie ūdens pilieni ir tik sīki, ka tie nevada elektrību.
Vai šo sistēmu var uzstādīt uz visām industriālās tehnikas vienībām – neatkarīgi no tehnikas zīmola un modeļa?
Jā. To var uzstādīt uz jebkuras tehnikas vienības, neatkarīgi no tehnikas veida, zīmola, ražošanas gada, modeļa, nostrādāto motorstundu skaita, utt. Patiesībā – šo sistēmu var uzstādīt pat uz sacīkšu automašīnām, jo FIA (Fédération Internationale de l'Automobile – Starptautiskā automobiļu federācija) to ir sertificējusi. Liels daudzums šo sistēmu tiek uzstādītas satiksmes autobusiem, tādēļ pirms pāris gadiem Fogmaker piederēja 70% no ugunsdzēšanas sistēmu tirgus.
Ja skatāmies, piemēram, uz ekskavatoru – kur uz tehnikas šī sistēma tiek uzstādīta?
Caurule un sprauslas tiek novietotas motora nodalījumā, bet cilindrs tiek novietots ārpusē, uz mašīnas korpusa – kur tieši, tas atkarīgs no mašīnas izmēra un modeļa – tur, kur ir pietiekoši daudz vietas, un kur temperatūras ir zemākas. Ja klients vēlas, tad ir iespējams papildināt šo sistēmu arī ar trauksmes paneli, kurš tādā gadījumā tiek novietots kabīnē.
Vai šī sistēma darbojas automātiski?
Jā. Dažās valstīs šīm ugunsdzēšanas sistēmām ir īpašas prasības, piemēram – Zviedrijā ir noteikts, ka šādai sistēmai ir jābūt pus-automātiskai. Tiek uzstādīts papildus vārsts, un, kamēr operators atrodas tehnikas kabīnē, sistēma ir manuālā režīmā – ugunsgrēka gadījumā operators nospiež pogu, lai šo sistēmu iedarbinātu – bet, tiklīdz operators kabīni atstāj, sistēma pārslēdzas automātiskajā režīmā.
Tāpat, šo sistēmu var papildināt arī ar elektrisko vārstu – piemēram, ja tehnikas vienībai ir pašai sava ugunsgrēka trauksmes sistēma, tad Fogmaker uztver signālu no tās. Uz sacīkšu automašīnām FIA ir noteikusi, ka šai sistēmai ir jābūt manuālai – nepieciešamības gadījumā to iedarbina vadītājs pats.
Tā ka, atkarībā no klienta vēlmēm, ir iespējami dažādi pielāgojumi un modifikācijas, taču standarta versijā Fogmaker sistēma ir pilnībā automātiska.
Kur tiek ražotas Fogmaker sistēmas?
Fogmaker ir Zviedru uzņēmums, tas atrodas Zviedrijas dienvidos un tur šīs sistēmas arī tiek komplektētas, taču to komponentes tiek ražotas dažādās rūpnīcās. Piemēram, Fogmaker cilindri tiek ražoti kādā militārajā rūpnīcā, no īpaša alumīnija, kurš tiek anodēts, un arī šī ražošana ir pilnībā automatizēta.
Kas ir Fogmaker pārstāvji Baltijas valstīs?
Igaunijā Fogmaker pārstāvis ir Klottorp Trading, Lietuvā tas ir Swecon, un Latvijā – Partneri DS, kurš nepieciešamības gadījumā nodrošinās arī servisa pakalpojumus.
Kāds ir šīs sistēmas garantijas laiks?
Visām sistēmas komponentēm garantija ir 2 gadi. Attiecībā uz sistēmas uzstādīšanu, garantija ir 1 vai 2 gadi – tas atkarīgs no pārstāvja.
Attiecībā uz sistēmas izmēru – kādi tilpumi ir pieejami?
Šai demo versijai, kuru varam apskatīt šeit, cilindra tilpums ir kādi 4 litri, taču ir pieejami dažādi tilpumi. Mazākais ir 3.3 litri, lielākais – 11.5 litri, un tiem pa vidu ir pieejami arī tādi izmēri, kā 4 , 6 , 6.5 , 7.5 un 8 litru tilpuma cilindri.
Tādai nelielai tehnikas vienībai – piemēram, riteņu kompaktiekrāvējam – pilnībā pietiks ar 4 litru tilpuma sistēmu, vidējās klases ekskavatoram vajadzēs aptuveni 7.5 litru tilpuma sistēmu, bet uz lielajām karjerizstrādes tehnikām Igaunijā mēs esam uzstādījuši pat 30 litru tilpuma sistēmu – tas nozīmē, ka tur mēs uzstādījām 3 – 4 cilindrus paralēlā režīmā. Vislielākā Fogmaker sistēma ir uzstādīta lielajiem Caterpillar pašizgāzējiem Dienvidāfrikā – tur katrai tehnikas vienībai uzstādītās sistēmas kopējais tilpums ir 90 litri.
Un kāda, aptuveni, ir vienas šādas sistēmas cena – piemēram, šīs demo versijas, 4 litru tilpuma, sistēmas uzstādīšanai?
Cenas diapazons ir ļoti plašs, jo cena būs atkarīga ne vien no sistēmas izmēra, bet arī no tās veida – vai sistēma ir automātiska, pus-automātiska, vai tā ir standarta versija, vai ar pielāgojumiem.
Vienkāršākā Fogmaker versija, kas uzstādīta sacīkšu auto, izmaksā aptuveni 1500 EUR, bet uz lielajiem ostas celtņiem mēs esam uzstādījuši sistēmu, kas maksāja 10 000 EUR – tās kopējais tilpums bija 30 litri. Visizplatītākās sistēmas versijas – tās, kas tiek uzstādītas vidējās klases ekskavatoriem un frontālajiem iekrāvējiem – maksā aptuveni 5000 – 6000 EUR.
Kādēļ Jūs ieteiktu uzstādīt tehnikai tieši Fogmaker sistēmu?
Galvenā atšķirība no citām ugunsdzēšanas sistēmām ir tāda, ka Fogmaker noslāpē uguni ar ūdens miglas palīdzību. Tā ir patentēta sistēma, un tā ir īpaša tādēļ, ka ūdens migla palīdz ļoti strauji pazemināt temperatūru. Tas ir visefektīvākais veids uguns nodzēšanai, jo vislabāk aizsargā mašīnas komponentes no uguns un augstas temperatūras izraisītiem bojājumiem. Ja ugunsdzēšanas sistēmā tiek izmantots pulveris vai putas, tad arī šāda sistēma uguni nodzēsīs ļoti ātri, taču temperatūra apkārtējā telpā vēl ļoti ilgi pēc tam saglabāsies augsta. Tas nozīmē, ka visas, šajā tehnikas nodalījumā esošās komponentes – mazās plastmasas detaļas, elektriskie vadi, utt. – tiks vai nu bojātas, vai iznīcinātas.
Igaunijā strādā viens Volvo frontālais iekrāvējs, uz kura mēs uzstādījām Fogmaker sistēmu 2006. gadā, un kopš tā laika šī sistēma šo tehnikas vienību ir izglābusi jau 3 reizes. Pirmajā reizē, pateicoties Fogmaker, tehnika bija gatava atgriezties darbā jau 3 stundas pēc ugunsgrēka. Šobrīd šis frontālais iekrāvējs ir nostrādājis jau 100 000 motorstundas, un tā īpašnieks ir teicis, ka viņš šo tehnikas vienību glabās kā relikviju un pierādījumu Volvo un Fogmaker kvalitātei.
Vairāk informācijas par Partneri DS piedāvātajiem drošības risinājumiem šeit