Par to, kas ir tehnikas ikdienas apgaita, kādēļ tā svarīga un kam jāpievērš uzmanība, veicot ikdienas apgaitu tieši universālajiem iekrāvējiem, stāsta Juris Steps, operators ar 17 gadu pieredzi uz dažādu ražotāju dažādām tehnikas vienībām, vairākkārtējs Latvijas Operatoru sacensību dalībnieks, pirmais operators no Latvijas, kurš 2008.gadā piedalījās starptautiskajās operatoru sacensībās Caterpillar® Apmācību un Demonstrāciju centrā Malagā. Juris ir sertificēts operatoru apmācību instruktors darbam ar Caterpillar® tehniku, SIA “537” operatoru mācību bāzes operatoru apmācību instruktors, šobrīd arī uzņēmuma SIA “Ground master” īpašnieks, žurnāla “Industrija” konsultants.
Ikdienas apgaitu tehnikas vienībai operatoram jāveic katru dienu pirms darba
uzsākšanas. Ja ar tehnikas vienību strādā tikai viens operators un ikdienas
apgaitu veic regulāri, tad šis process parasti viņam aizņem ne vairāk kā 10
minūtes, jo viņš savu tehnikas vienību labi pārzina. Ja operators neveic
apgaitu katru dienu, tad, veicot to reizi 2-3 dienās tas var aizņemt līdz 30
minūtēm.
Obligātais minimums tehnikas ikdienas apgaitā - pirms darba uzsākšanas,
tehnikai ir jāveic visu svarīgāko mezglu smērēšana, jāpārbauda eļļas līmeņi,
gaisa filtrs, vai nav kādas eļļas, degvielas vai dzesēšanas šķdruma noplūdes,
ja tas viss ir kārtībā, kā arī, ja nav pamanīti kādi bojājumi, tad tehnika ir
gatava darbam.
Vai ir kas īpašs, kas jāievēro tehnikas ikdienas apgaitā, kas raksturīgs
tieši universālajiem iekrāvējiem?
Universālajiem
iekrāvējiem tiešām ir viena īpatnība - lai šī tehnikas vienība uzticami
kalpotu, ļoti rūpīgi jāseko līdzi transmisijas (gan kārbas, gan sānu pārvadu)
eļļas līmenim. (Jo īpaši sānu pārvadu eļļas līmenis ir jāuzrauga, ja ir nepieciešams
regulāri pārvietoties transporta režīmā, it sevišķi garākos pārbraucienos. Tas
tādēļ, ka uzsilstot un atdziestot sānu pārvadiem, mainās spiediens tajos - sānu
pārvads iesūc gaisu caur blīvslēgu, bet uzsilstot nespēj to izspiest, tādējādi
sānu pārvadā rodas pastiprināts spiediens.)
Šis nav tik aktuāli, piemēram, hidrauliskajiem ekskavatoriem. Ja hidrauliskajam
(kāpurķēžu) ekskavatoram ir eļļas noplūde, tad to parasti var redzēt uz
kāpurķēžu platformas, bet universālajam iekrāvējam šādas eļļas noplūdes var pat
nepamanīt, jo visi šķidrumi notek zem tehnikas vienības un iesūcas zemē. Šis ir
raksturīgs ne tikai universālajiem iekrāvējiem, bet visiem tā saucamajiem “riteņniekiem”
– arī tādām tehnikas vienībām kā – frontālajiem iekrāvējiem, riteņu
ekskavatoriem, kompaktiekrāvējiem un teleskopiskajiem iekrāvējiem - visiem ir
rūpīgi jāseko līdzi eļļas līmeņiem, jo, ja ir radusies kāda sūce, tad eļļa
notek zem tehnikas un iesūcas zemē. Ja operators nepārbauda, vai ar eļļas
līmeni viss ir kārtībā, tad var gadīties aizbraukt no stāvēšanas vietas noplūdi
pat nepamanot. Ja tehnika stāvējusi uz asfalta seguma, tad to, vai ir radusies
kāda noplūde, var pārbaudīt arī vizuāli - iedarbinot tehniku, pabraucot uz
priekšu, izkāpjot un apskatot stāvēšanas vietu. Ja noplūde ir radusies, tad
svarīgi to pamanīt pēc iespējas ātrāk un šo problēmu novērst.
Vai ikdienas apgaitas laikā veicamie uzdevumi atsķiras dažādu zīmolu
universālajiem iekrāvējiem?
Vairāk
vai mazāk visu ražotāju universālie iekrāvēji kopjami līdzīgi. Šobrīd Caterpillar®
universālie iekrāvēji atšķiras no citu ražotāju tehnikas vienībām ar to, ka
Caterpillar® ir pasūtījis tādu tiltu uzbūvi, kas atļauj pagrieziena
riteņiem un pirkstiem neveikt smērēšanu. Visu citu ražotāju universālajiem
iekrāvējiem riteņu pagriezienu stūrēšanas iekārtai ir jāveic smērēšana.
Protams, starp Caterpillar® universālo iekrāvēju modeļiem arī ir atšķirības
– augstāk minētā priekšrocība attiecas uz tiem Cat® universālajiem
iekrāvējiem, kas ražoti pēc 2014.gada. Tiem Cat® universālo iekrāvēju
modeļiem, kas ražoti līdz 2014.gadam, visiem ir jāsmērē riteņu pagriezienu
stūrēšanas iekārta tāpat kā citu ražotāju universālajiem iekrāvējiem.
Ar kādu ražotāju universālajiem iekrāvējiem Tev pašam ir lielāka pieredze?
Pats strādāju ar NewHolland LB115B universālo iekrāvēju, tā ir
2006.gada tehnikas vienība, nostrādājusi jau 12 800 m/h, tuvojas 13 000m/h un
līdz šim nav bijuši nepieciešami nekādi lielie remonti viena iemesla dēļ – jo
ir rūpīgi sekots līdzi eļļu līmeņiem. Strādājot tādā pašā režīmā, pie
līdzvērtīgām slodzēm, bet neveicot pirkstu smērēšanu, tie paši tehnikas mezgli
nolietojas ātrāk un, ja regulāri eļļas maiņas intervāli netiek ievēroti, tas
atsaucas arī uz kopējo tehnikas vienības ilgmūžību.
Universālajiem iekrāvējiem transmisijas kārbas izturība ir vidēji 5000 – 7000
m/h, pēc tam parasti nepieciešams kapitālais remonts. Tātad, salīdzinājumam -
pie rūpīgas kopšanas, tehnikas vienība spēj kalpot pat 12 800 m/h bez apjomīga
remonta.
Kādas smērvielas būtu labāk izmantot? Runājot par smērvielu izmantošanu
– es teiktu, ka tā ir vesela zinātne, kur noteikti ir vērtīgi iedziļināties,
palasot atbilstošu literatūru. Ja mēs strādājam slapjās, ūdeņainās vietās, tad
būs viena smēre nepieciešama, ja vēsos apstākļos - cita, ja karstos, atkal cita
– tas ir tāpat, kā slēpēm. Smērvielām atšķiras viskozitāte un piedevu sastāvs –
tas nosaka, cik slīdīga, cik izturīga, cik daudz atgrūž ūdeni. Nesaukšu
konkrētu ražotāju, bet ieteiktu izvēlēties C2LP smēres konsistenci – tas ir
mūsu platuma grādiem un parastiem zemes darbiem ļoti piemērots risinājums, ļoti
labi var strādāt. Šīs smēres darba temperatūra ir no -30 līdz +110 grādiem, tā
ir ļoti elastīga, ražota Vācijā, tas – kā viens piemērs. Ja strādājam slapjās
vietās, piemēram, grāvjus rokot, tad būtu jāizmanto pavisam cita smēre.
Jāatceras, ka tādas vienas smēres, kas der visam - nav.
Tas pats attiecas uz eļļām. Katrs ražotājs lielīs savas eļļas, taču tehnikas
īpašniekam eļļas ir jāizvēlas atkarībā no tehnikas pielietojuma – kādi darbi un
kādos apstākļos ar šo tehnikas vienību tiks veikti. Ja mēs runājām par
hidrauliskajām eļļām, tad mans personiskais viedoklis - no savas 14 gadu
pieredzes es viennozīmīgi varu teikt, ka labākas par Caterpillar®
hidrauliskajām eļļām nav.
Attiecībā uz ikdienas apgaitu un smērēšanu kā tādu, svarīgi izvēlēties arī
kvalitatīvas smērpistoles. Te es gribētu atzīmēt Hydroscand, kas
vienīgais piedāvā tirdzniecībā smērpistoles ar atsperīgiem uzgaļiem – tā
smērpistoles uzgalis tik ātri nenolietojas. Ja parastais smērpistoles uzgalis
maksā 3 eur, šis ar atsperi maksā 38 eur, taču – ja parasto uzgali gada laikā
būs nepieciešams nomainīt apmēram desmit reizes, tad tādu ar atsperi – tikai
reizi 2,5 gados. Runājot par smērvielas daudzumu, kas tiks izlietots vienā
punktā, ar parasto uzgali tie ir 3-4 spiedieni un kapsula tiek izlietota 2-3
dienās, tad ar atsperes uzgali smērvielu iespējams uzklāt taupīgāk un kapsula
izlietosies 5-6 dienās. Parasti 50% smērvielas mēs zaudējam, ja smērviela
aiziet garām smērēšanas punktam. Ar kvalitatīvu uzgali šī problēma tiek
novērsta.
Protams, svarīgi ievērot arī tehnikas pareizas ekspluatācijas principus,
izmantot tehniku atbilstoši ražotāja rekomendācijām, tādiem darbiem un slodzēm,
kādām tā ir paredzēta. Latvijā, jo īpaši, strādājot privātajā sektorā un mazā
uzņēmumā, varam novērot, ka bieži tehnika tiek nodarbināta lielākās slodzēs
nekā būtu ieteicams vai – tā tiek nodarbināta neatbilstoši ražotāja noteiktajam
pielietojumam. Tāda mums ir tā specifika, pāmest tehnikas īpašniekam to nevar
un gadās, ka operatoram nav izvēles - piemēram, ja universālais iekrāvējs kādā
objektā tiek izmantots celtņa funkciju veikšanai. Jebkurā gadījumā, katram
tehnikas īpašniekam ir pašam jāizvērtē visi tehnikas pārslodzes izraisītie
riski.
Kā universālā iekrāvēja Cat 434F ikdienas apgaita izskatās praksē, Juris
Steps demonstrē SIA “Roadex” operatoram un mehāniķiem uzņēmuma teritorijā
Kalnciema ielā.
Smērēšanas punkti un principi
Pēc katras nostrādātās maiņas tehnikas mezgli ir jāpārbauda un jāveic
smērēšana tiem mezgliem, kuri bijuši vairāk noslogoti. Ja tiek veikti kādi
smagāki darbi, tad, iespējams, vairāk noslogotos mezglus nepieciešams smērēt
pat vairākas reizes dienā - sevišķi, ja strādājam smiltīs. Universālajamiekrāvējam ļoti svarīgi ir veikt regulāru smērēšanu aizmugurē esošajai
teleskopiskajai strēlei, ja tāda attiecīgajam modelim ir. Smērēšanu veicam ar
speciālu smēri vai aerosolu.
Darba drošība arī ikdienas apgaitā - trīs punktu kontakts ar tehnikas
vienību iekāpjot/izkāpjot.
Iekāpjot un izkāpjot no tehnikas vienības,
jāievēro t.s. “trīs punktu kontakts” – operators vismaz ar vienu kāju atbalstās
pret zemi, trepēm vai platformu, un ar abām rokām turas pie kāpņu margas vai
speciālajiem rokturiem.
Šķidruma noplūdes pārbaude – to ļoti labi var redzēt uz asfalta. Pietupjamies,
pieliecamies, pārbaudam situāciju zem tehnikas - ja uz asfalta vai zemes nav
eļļas vai kāda cita šķidruma noplūdes pēdu, tātad viss kārtībā un tas atvieglo
tālāko tehnikas ikdienas apgaitu.
Eļļas līmeņa pārbaude – ievērojot trīs punktu kontaktu, kāpjam uz
tehnikas, atveram motora pārsegu, pārbaudam dzesēšanas šķidrumus, eļļas līmeni,
kārbas eļļas līmeni, arī hidraulikas eļļas līmeni.
Gaisa filtrs jāpārbauda vismaz reizi nedēļā.
Radiatora pārbaude - atveram priekšējo resti lai tiktu pie masas
slēdža un atvērtu radiatoru. Atveram radiatoru, atvienojam, pārliecināmies, vai
tur viss ir tīrs, ja nepieciešams - iztīram. Praktisks ieteikums - te var izmantot
parasto moskītu tīklu, kuru iespējams iegādāties jebkurā būvmateriālu veikalā –
tīklu var pārklāt pāri radiatoram, tā radot papildus aizsardzību no smiltīm un
sīkiem putekļiem.
Smērēšanas punkti – Priekšējam kausam ir četri svarīgākie punkti, kas ir
jāsmērē visbiežāk, pie ātrās sakabes var pat smērēt vairākas reizes dienā.
Pavisam priekšējam kausam ir desmit punkti, kuri būtu jāsmērē katru dienu. Ja
regulāra smērēšana netiek veikta, tad pirksti kļūst sausi, nav slīdības, notiek
pastiprināta dilšana, ātrāk jāremontē. Regulāra smērēšana nodrošina šo mezglu
ilgmūžību.
Hidropievadi, sensori, skrūves, riepas – pārbaudām, vai visi
hidropievadi un sensori ir savās vietās, vai kaut kas nav nav atkabinājies,
pārbaudām, kā pievilktas riteņu skrūves, pārbaudām riepu spiedienu. Šo pārbaudi
varam veikt gan vizuāli, gan, pataustot ar kāju. Katrai riepai būs norādīts,
kādam jābūt tās spiedienam, attēlā redzamajai riepai ir noteikts 3.5 atm. Riepu
spiedienu ikdienā var pārbaudīt ļoti vienkārši, parasti dara tā – iedarbina
tehniku, paceļ uz augšu visus darbarīkus un tad uzreiz redz, vai riepas ir iesēdušās,
vai nav. Šīm riepām ir norādīts, ka uz riepu bortiem jābūt 2.5 Kpa, tad
jāpārbauda mērinstrumentā, vai atbilst. (Riepu spiediens 3.5 atm, bet uz
bortiem jābūt 2.5 Kpa.)
Akumulatora pārbaude – ja nosēdies akumulators, to nepieciešams uzlādēt, vai piepīpēt.
Secība, kādā liek vadus, ja nepieciešams piepīpēt no akumulatora uz
akumulatoru - zināms, ka dzirksteli drīkst mest uz to akumulatoru, kas ir
pilnais. Tādēļ liek plusu pie plusa, mīnusu pie uzlādējamā un visbeidzot mīnusu
pie tā akumulatora, kurš ir enerģijas avots.
Kabīnes
gaisa filtra un vējstiklu mazgāšanas šķidruma līmeņa pārbaude – Kabīnes gaisa filtrs jātīra regulāri, tas
nodrošina operatoram aizsardzību pret putekļiem kabīnē, no tā vistiešākajā
veidā atkarīga operatora labsajūta un veselība darba laikā. Nepieciešams
regulāri sekot vējstiklu mazgāšanas šķidruma līmenim.
Aizmugurējā
ekskavācijas kausa pārbaude – pārvietojoties transporta režīmā, ir divi
veidi, kā var fiksēt strēli un aizmugurējo ekskavācijas kausu. Strēles
fiksācijai izmantojot drošības tapu, jāpārliecinās, vai drošības tapas fiksācijas
atslēga nav bojāta.
DEF šķidruma (jeb AdBlue)
bākas pārbaude – pārbaudam vai ir noslēgts/nav bojāts DEF šķidruma
tvertnes vāciņš. DEF šķidruma līmeņa izmaiņas, ja tādas būs, uzrādīs
mērinstrumentu panelis, jeb t.s. kabīnes displejs.
Apgaismes ierīču un spoguļu vizuāla
pārbaude.
Kam vēl būtu jāpievērš uzmanība? Lai universālā
iekrāvēja t.s. atbalsta ķepas būtu paceltas. Šai konkrētajai Cat® tehnikas
vienībai ir sensori, taču, ja tādu nav, citi tehnikas īpašnieki mēdz piemetināt
spieķīti kā indikatoru, lai būtu uzskatāmi redzams, ka ķepas ir paceltas.
Pārbaudam kabīnes monitorā
redzamos rādījumus - temperatūras, transmisijas
kārbas eļļas, motora eļļas, degvielas patēriņus, vidējo degvielas patēriņu dotajā
brīdī. Pārbaudam, vai dators neuzrāda kādas kļūdas, vai nedeg kāda brīdinājuma
lampiņa.
Ja viss kārtībā, ar to
arī ikdienas apgaita ir beigusies un tehniku varam uzskatīt par gatavu darbam!