Universālais iekrāvējs CAT 434F2 PADOMI OPERATORAM

Universālais iekrāvējs - tehnikas ikdienas apgaita

Par to, kas ir tehnikas ikdienas apgaita, kādēļ tā svarīga un kam jāpievērš uzmanība, veicot ikdienas apgaitu tieši universālajiem iekrāvējiem, stāsta Juris Steps, operators ar 17 gadu pieredzi uz dažādu ražotāju dažādām tehnikas vienībām, vairākkārtējs Latvijas Operatoru sacensību dalībnieks, pirmais operators no Latvijas, kurš 2008.gadā piedalījās starptautiskajās operatoru sacensībās Caterpillar® Apmācību un Demonstrāciju centrā Malagā. Juris ir sertificēts operatoru apmācību instruktors darbam ar Caterpillar® tehniku, SIA “537” operatoru mācību bāzes operatoru apmācību instruktors, šobrīd arī uzņēmuma SIA “Ground master” īpašnieks, žurnāla “Industrija” konsultants.

Ikdienas apgaitu tehnikas vienībai operatoram jāveic katru dienu pirms darba uzsākšanas. Ja ar tehnikas vienību strādā tikai viens operators un ikdienas apgaitu veic regulāri, tad šis process parasti viņam aizņem ne vairāk kā 10 minūtes, jo viņš savu tehnikas vienību labi pārzina. Ja operators neveic apgaitu katru dienu, tad, veicot to reizi 2-3 dienās tas var aizņemt līdz 30 minūtēm.

Obligātais minimums tehnikas ikdienas apgaitā - pirms darba uzsākšanas, tehnikai ir jāveic visu svarīgāko mezglu smērēšana, jāpārbauda eļļas līmeņi, gaisa filtrs, vai nav kādas eļļas, degvielas vai dzesēšanas šķdruma noplūdes, ja tas viss ir kārtībā, kā arī, ja nav pamanīti kādi bojājumi, tad tehnika ir gatava darbam.

Vai ir kas īpašs, kas jāievēro tehnikas ikdienas apgaitā, kas raksturīgs tieši universālajiem iekrāvējiem?
Universālajiem iekrāvējiem tiešām ir viena īpatnība - lai šī tehnikas vienība uzticami kalpotu, ļoti rūpīgi jāseko līdzi transmisijas (gan kārbas, gan sānu pārvadu) eļļas līmenim. (Jo īpaši sānu pārvadu eļļas līmenis ir jāuzrauga, ja ir nepieciešams regulāri pārvietoties transporta režīmā, it sevišķi garākos pārbraucienos. Tas tādēļ, ka uzsilstot un atdziestot sānu pārvadiem, mainās spiediens tajos - sānu pārvads iesūc gaisu caur blīvslēgu, bet uzsilstot nespēj to izspiest, tādējādi sānu pārvadā rodas pastiprināts spiediens.)

Šis nav tik aktuāli, piemēram, hidrauliskajiem ekskavatoriem. Ja hidrauliskajam (kāpurķēžu) ekskavatoram ir eļļas noplūde, tad to parasti var redzēt uz kāpurķēžu platformas, bet universālajam iekrāvējam šādas eļļas noplūdes var pat nepamanīt, jo visi šķidrumi notek zem tehnikas vienības un iesūcas zemē. Šis ir raksturīgs ne tikai universālajiem iekrāvējiem, bet visiem tā saucamajiem “riteņniekiem” – arī tādām tehnikas vienībām kā – frontālajiem iekrāvējiem, riteņu ekskavatoriem, kompaktiekrāvējiem un teleskopiskajiem iekrāvējiem - visiem ir rūpīgi jāseko līdzi eļļas līmeņiem, jo, ja ir radusies kāda sūce, tad eļļa notek zem tehnikas un iesūcas zemē. Ja operators nepārbauda, vai ar eļļas līmeni viss ir kārtībā, tad var gadīties aizbraukt no stāvēšanas vietas noplūdi pat nepamanot. Ja tehnika stāvējusi uz asfalta seguma, tad to, vai ir radusies kāda noplūde, var pārbaudīt arī vizuāli - iedarbinot tehniku, pabraucot uz priekšu, izkāpjot un apskatot stāvēšanas vietu. Ja noplūde ir radusies, tad svarīgi to pamanīt pēc iespējas ātrāk un šo problēmu novērst.

Vai ikdienas apgaitas laikā veicamie uzdevumi atsķiras dažādu zīmolu universālajiem iekrāvējiem?
Vairāk vai mazāk visu ražotāju universālie iekrāvēji kopjami līdzīgi. Šobrīd Caterpillar® universālie iekrāvēji atšķiras no citu ražotāju tehnikas vienībām ar to, ka Caterpillar® ir pasūtījis tādu tiltu uzbūvi, kas atļauj pagrieziena riteņiem un pirkstiem neveikt smērēšanu. Visu citu ražotāju universālajiem iekrāvējiem riteņu pagriezienu stūrēšanas iekārtai ir jāveic smērēšana. Protams, starp Caterpillar® universālo iekrāvēju modeļiem arī ir atšķirības – augstāk minētā priekšrocība attiecas uz tiem Cat® universālajiem iekrāvējiem, kas ražoti pēc 2014.gada. Tiem Cat® universālo iekrāvēju modeļiem, kas ražoti līdz 2014.gadam, visiem ir jāsmērē riteņu pagriezienu stūrēšanas iekārta tāpat kā citu ražotāju universālajiem iekrāvējiem.

Ar kādu ražotāju universālajiem iekrāvējiem Tev pašam ir lielāka pieredze?
Pats strādāju ar NewHolland LB115B universālo iekrāvēju, tā ir 2006.gada tehnikas vienība, nostrādājusi jau 12 800 m/h, tuvojas 13 000m/h un līdz šim nav bijuši nepieciešami nekādi lielie remonti viena iemesla dēļ – jo ir rūpīgi sekots līdzi eļļu līmeņiem. Strādājot tādā pašā režīmā, pie līdzvērtīgām slodzēm, bet neveicot pirkstu smērēšanu, tie paši tehnikas mezgli nolietojas ātrāk un, ja regulāri eļļas maiņas intervāli netiek ievēroti, tas atsaucas arī uz kopējo tehnikas vienības ilgmūžību.
Universālajiem iekrāvējiem transmisijas kārbas izturība ir vidēji 5000 – 7000 m/h, pēc tam parasti nepieciešams kapitālais remonts. Tātad, salīdzinājumam - pie rūpīgas kopšanas, tehnikas vienība spēj kalpot pat 12 800 m/h bez apjomīga remonta.

Kādas smērvielas būtu labāk izmantot? Runājot par smērvielu izmantošanu – es teiktu, ka tā ir vesela zinātne, kur noteikti ir vērtīgi iedziļināties, palasot atbilstošu literatūru. Ja mēs strādājam slapjās, ūdeņainās vietās, tad būs viena smēre nepieciešama, ja vēsos apstākļos - cita, ja karstos, atkal cita – tas ir tāpat, kā slēpēm. Smērvielām atšķiras viskozitāte un piedevu sastāvs – tas nosaka, cik slīdīga, cik izturīga, cik daudz atgrūž ūdeni. Nesaukšu konkrētu ražotāju, bet ieteiktu izvēlēties C2LP smēres konsistenci – tas ir mūsu platuma grādiem un parastiem zemes darbiem ļoti piemērots risinājums, ļoti labi var strādāt. Šīs smēres darba temperatūra ir no -30 līdz +110 grādiem, tā ir ļoti elastīga, ražota Vācijā, tas – kā viens piemērs. Ja strādājam slapjās vietās, piemēram, grāvjus rokot, tad būtu jāizmanto pavisam cita smēre. Jāatceras, ka tādas vienas smēres, kas der visam - nav.
Tas pats attiecas uz eļļām. Katrs ražotājs lielīs savas eļļas, taču tehnikas īpašniekam eļļas ir jāizvēlas atkarībā no tehnikas pielietojuma – kādi darbi un kādos apstākļos ar šo tehnikas vienību tiks veikti. Ja mēs runājām par hidrauliskajām eļļām, tad mans personiskais viedoklis - no savas 14 gadu pieredzes es viennozīmīgi varu teikt, ka labākas par Caterpillar® hidrauliskajām eļļām nav.

Attiecībā uz ikdienas apgaitu un smērēšanu kā tādu, svarīgi izvēlēties arī kvalitatīvas smērpistoles. Te es gribētu atzīmēt Hydroscand, kas vienīgais piedāvā tirdzniecībā smērpistoles ar atsperīgiem uzgaļiem – tā smērpistoles uzgalis tik ātri nenolietojas. Ja parastais smērpistoles uzgalis maksā 3 eur, šis ar atsperi maksā 38 eur, taču – ja parasto uzgali gada laikā būs nepieciešams nomainīt apmēram desmit reizes, tad tādu ar atsperi – tikai reizi 2,5 gados. Runājot par smērvielas daudzumu, kas tiks izlietots vienā punktā, ar parasto uzgali tie ir 3-4 spiedieni un kapsula tiek izlietota 2-3 dienās, tad ar atsperes uzgali smērvielu iespējams uzklāt taupīgāk un kapsula izlietosies 5-6 dienās. Parasti 50% smērvielas mēs zaudējam, ja smērviela aiziet garām smērēšanas punktam. Ar kvalitatīvu uzgali šī problēma tiek novērsta.

Protams, svarīgi ievērot arī tehnikas pareizas ekspluatācijas principus, izmantot tehniku atbilstoši ražotāja rekomendācijām, tādiem darbiem un slodzēm, kādām tā ir paredzēta. Latvijā, jo īpaši, strādājot privātajā sektorā un mazā uzņēmumā, varam novērot, ka bieži tehnika tiek nodarbināta lielākās slodzēs nekā būtu ieteicams vai – tā tiek nodarbināta neatbilstoši ražotāja noteiktajam pielietojumam. Tāda mums ir tā specifika, pāmest tehnikas īpašniekam to nevar un gadās, ka operatoram nav izvēles - piemēram, ja universālais iekrāvējs kādā objektā tiek izmantots celtņa funkciju veikšanai. Jebkurā gadījumā, katram tehnikas īpašniekam ir pašam jāizvērtē visi tehnikas pārslodzes izraisītie riski.
Kā universālā iekrāvēja Cat 434F ikdienas apgaita izskatās praksē, Juris Steps demonstrē SIA “Roadex” operatoram un mehāniķiem uzņēmuma teritorijā Kalnciema ielā.

                                                              

Smērēšanas punkti un principi

Pēc katras nostrādātās maiņas tehnikas mezgli ir jāpārbauda un jāveic smērēšana tiem mezgliem, kuri bijuši vairāk noslogoti. Ja tiek veikti kādi smagāki darbi, tad, iespējams, vairāk noslogotos mezglus nepieciešams smērēt pat vairākas reizes dienā - sevišķi, ja strādājam smiltīs. Universālajamiekrāvējam ļoti svarīgi ir veikt regulāru smērēšanu aizmugurē esošajai teleskopiskajai strēlei, ja tāda attiecīgajam modelim ir. Smērēšanu veicam ar speciālu smēri vai aerosolu.

Darba drošība arī ikdienas apgaitā - trīs punktu kontakts ar tehnikas vienību iekāpjot/izkāpjot.

Iekāpjot un izkāpjot no tehnikas vienības, jāievēro t.s. “trīs punktu kontakts” – operators vismaz ar vienu kāju atbalstās pret zemi, trepēm vai platformu, un ar abām rokām turas pie kāpņu margas vai speciālajiem rokturiem.



Šķidruma noplūdes pārbaude – to ļoti labi var redzēt uz asfalta. Pietupjamies, pieliecamies, pārbaudam situāciju zem tehnikas - ja uz asfalta vai zemes nav eļļas vai kāda cita šķidruma noplūdes pēdu, tātad viss kārtībā un tas atvieglo tālāko tehnikas ikdienas apgaitu.

Eļļas līmeņa pārbaude – ievērojot trīs punktu kontaktu, kāpjam uz tehnikas, atveram motora pārsegu, pārbaudam dzesēšanas šķidrumus, eļļas līmeni, kārbas eļļas līmeni, arī hidraulikas eļļas līmeni.
Gaisa filtrs jāpārbauda vismaz reizi nedēļā.

Radiatora pārbaude - atveram priekšējo resti lai tiktu pie masas slēdža un atvērtu radiatoru. Atveram radiatoru, atvienojam, pārliecināmies, vai tur viss ir tīrs, ja nepieciešams - iztīram. Praktisks ieteikums - te var izmantot parasto moskītu tīklu, kuru iespējams iegādāties jebkurā būvmateriālu veikalā – tīklu var pārklāt pāri radiatoram, tā radot papildus aizsardzību no smiltīm un sīkiem putekļiem.

Smērēšanas punkti – Priekšējam kausam ir četri svarīgākie punkti, kas ir jāsmērē visbiežāk, pie ātrās sakabes var pat smērēt vairākas reizes dienā. Pavisam priekšējam kausam ir desmit punkti, kuri būtu jāsmērē katru dienu. Ja regulāra smērēšana netiek veikta, tad pirksti kļūst sausi, nav slīdības, notiek pastiprināta dilšana, ātrāk jāremontē. Regulāra smērēšana nodrošina šo mezglu ilgmūžību.

Hidropievadi, sensori, skrūves, riepas – pārbaudām, vai visi hidropievadi un sensori ir savās vietās, vai kaut kas nav nav atkabinājies, pārbaudām, kā pievilktas riteņu skrūves, pārbaudām riepu spiedienu. Šo pārbaudi varam veikt gan vizuāli, gan, pataustot ar kāju. Katrai riepai būs norādīts, kādam jābūt tās spiedienam, attēlā redzamajai riepai ir noteikts 3.5 atm. Riepu spiedienu ikdienā var pārbaudīt ļoti vienkārši, parasti dara tā – iedarbina tehniku, paceļ uz augšu visus darbarīkus un tad uzreiz redz, vai riepas ir iesēdušās, vai nav. Šīm riepām ir norādīts, ka uz riepu bortiem jābūt 2.5 Kpa, tad jāpārbauda mērinstrumentā, vai atbilst. (Riepu spiediens 3.5 atm, bet uz bortiem jābūt 2.5 Kpa.)


Akumulatora pārbaude – ja nosēdies akumulators, to nepieciešams uzlādēt, vai piepīpēt. Secība, kādā liek vadus, ja nepieciešams piepīpēt no akumulatora uz akumulatoru - zināms, ka dzirksteli drīkst mest uz to akumulatoru, kas ir pilnais. Tādēļ liek plusu pie plusa, mīnusu pie uzlādējamā un visbeidzot mīnusu pie tā akumulatora, kurš ir enerģijas avots.




Kabīnes gaisa filtra un vējstiklu mazgāšanas šķidruma līmeņa pārbaude –  Kabīnes gaisa filtrs jātīra regulāri, tas nodrošina operatoram aizsardzību pret putekļiem kabīnē, no tā vistiešākajā veidā atkarīga operatora labsajūta un veselība darba laikā. Nepieciešams regulāri sekot vējstiklu mazgāšanas šķidruma līmenim.




Aizmugurējā ekskavācijas kausa pārbaude – pārvietojoties transporta režīmā, ir divi veidi, kā var fiksēt strēli un aizmugurējo ekskavācijas kausu. Strēles fiksācijai izmantojot drošības tapu, jāpārliecinās, vai drošības tapas fiksācijas atslēga nav bojāta.

DEF šķidruma (jeb AdBlue) bākas pārbaude – pārbaudam vai ir noslēgts/nav bojāts DEF šķidruma tvertnes vāciņš. DEF šķidruma līmeņa izmaiņas, ja tādas būs, uzrādīs mērinstrumentu panelis, jeb t.s. kabīnes displejs.

Apgaismes ierīču un spoguļu vizuāla pārbaude.

Kam vēl būtu jāpievērš uzmanība? Lai universālā iekrāvēja t.s. atbalsta ķepas būtu paceltas. Šai konkrētajai Cat® tehnikas vienībai ir sensori, taču, ja tādu nav, citi tehnikas īpašnieki mēdz piemetināt spieķīti kā indikatoru, lai būtu uzskatāmi redzams, ka ķepas ir paceltas.

Pārbaudam kabīnes monitorā redzamos rādījumus -  temperatūras, transmisijas kārbas eļļas, motora eļļas, degvielas patēriņus, vidējo degvielas patēriņu dotajā brīdī. Pārbaudam, vai dators neuzrāda kādas kļūdas, vai nedeg kāda brīdinājuma lampiņa.


Ja viss kārtībā, ar to arī ikdienas apgaita ir beigusies un tehniku varam uzskatīt par gatavu darbam!

Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti