Globālajā
tīklā Ritchie Bros. savieno klientus vairāk nekā 40 izsoļu vietnēs no
visdažādākajām valstīm. Jau gandrīz divas dekādes Ritchie Bros. palīdz dažādiem
klientiem iegādāties un pārdot tehniku arī Baltijā. Ne tikai celtniecības, bet
arī tehnikas īres uzņēmumi, zemnieki, transporta nozarē strādājošie, bankas un
līzinga uzņēmumi izmanto Ritchie Bros., lai efektīvi pārvaldītu savā rīcībā
esošos resursus. Ar uzņēmuma darbību un izsoļu kārtību mūs iepazīstināja
Ritchie Bros. pārstāvis Baltijas valstīs – Jans Berkovičs (Jan Berkovitch) no
Igaunijas.
Celtniecības
tehnika un ar to saistītās nozares vienmēr ir bijusi svarīga izsoļu uzņēmuma
daļa – liela daļa klientu ir tehnikas nomas uzņēmumi, kuru pieprasījumu
iespējams apmierināt pilnībā, sniedzot iespēju gan iegādāties, gan tirgot ne
vien pašas mašīnas, bet arī kompresorus, ģeneratorus, motora daļas u.c. Kā
stāsta J. Berkovičs, frontālie iekrāvēji ir nozīmīga Ritchie Bros. tirgus daļa,
un katrā no izsolēm tiek pārdoti vairāki desmiti visdažādāko modeļu, ļaujot
secināt, ka šī veida mašīnas pieprasījuma ziņā ierindojas otrajā vietā uzreiz
pēc eskavatoriem.
Ritchie
Bros. organizētās izsoles ir liela mēroga pasākumi, kuros tiek pārdots
tūkstošiem dažādu vienību – kravas automašīnas, lauksaimniecības tehnika, industriālā
tehnika, aprīkojums, kā arī rezerves daļas. Ritchie Bros. izsolēs tiek tirgota
gan pilnībā jauna, gan lietota tehnika un rezerves daļas. Īpašu ierobežojumu
tehnikas tirgošanai nav – vien tas, ka jābūt apliecinājumam, ka pārdodamais
objekts patiesi atrodas pārdevēja īpašumā.
Vistuvākā
vieta Baltijas un Ziemeļu valstīm, uz kuru tiek nogādāta tehnika izsoles
veikšanai, ir Mērdikā (Moerdijk), Nīderlandē, kas atrodas aptuveni 50 km no
Roterdamas un Antverpenes ostām, tā nodrošinot ērtu tehnikas transportēšanu
starp valstīm. Izsoļu laukums atrodas ostas teritorijā, kas nozīmē zonu bez
nodokļiem (tax-free).
Situācija
ar COVID-19 vīrusu ir ietekmējusi arī Ritchie Bros. izsoļu gaitu. Pirms vīrusa
izraisītajiem ierobežojumiem izsoles lielajai tehnikai mēdza notikt klātienē,
pircējiem ierodoties uz vietas apskatīt interesējošo tehniku, vēlāk sēžot vienā
telpā ar izsoles vadītāju un skaļi saucot savas likmes. Taču, tā kā pēdējo 20
gadu laikā Ritchie Bros. daudz ieguldījuši tiešsaistes izsoļu attīstībā,
situācijā ar COVID-19 uzņēmums spēja pilnībā pāriet uz izsoļu norisi
neklātienē. Tagad visas izsoles notiek tiešsaistē – tehnika, kura paredzēta
pārdošanai, atrodas kādā no Ritchie Bros. izsoļu laukumiem, un cilvēkiem no
visas pasaules ir līdzvērtīgas iespējas pieslēgties izsolei ar interneta
starpniecību. Izsoļu nams nenosaka minimālās likmes, tādējādi pēc noteikumiem
pārdodot tehniku tam pircējam, kas gatavs solīt vislielāko summu.
J.
Berkovičs atzīst, ka bez vīrusa izraisītajiem ierobežojumiem, pilnīga pāreja uz
izsoļu rīkošanu neklātienē nebūtu notikusi tik strauji, taču tā izdevusies negaidīti
veiksmīga, piesaistot rekordlielu potenciālo pircēju skaitu un tehnikas
pārdevējiem sasniedzot augstākos pārdošanas rādītājus. Nesenākajā izsolē šī
gada septembrī, kas norisinājās Mērdikā, piedalījās vairāk nekā 2600
dalībnieku, un tajā izdevās pārdot vairāk nekā 4100 vienību no 338 uzņēmumiem,
tostarp 40 no Baltijas valstīm.
Interesentiem
no Baltijas, kas vēlas ar savu tehniku piedalīties izsolē, visērtāk ir
sazināties ar Janu Berkoviču, saskaņot nianses un slēgt līgumu. Pārstāvis
vienmēr iesaka pirms pārdošanas tehniku pēc savām iespējām sakopt – veikt
nelielus remontdarbus, kārtīgi to nomazgāt. Protams, jo labākā tehniskajā un
vizuālajā stāvoklī ir mašīna, jo vērtīgāka tā ir pārdošanai izsolē. Ritchie
Bros. pēc vienošanās piedāvā veikt nelielus remontdarbus, kā arī pēc vajadzības
nodrošina tehnikas transportēšanu uz izsoles fizisko norises vietu.
Latvijā
Ritchie Bros. pakalpojumus regulāri izmanto 40 – 50 uzņēmumu. Kopš 2016. gada
ar Ritchie Bros. regulāri sadarbojas arī uzņēmums Storent. Savā pieredzē ar
žurnālu Industrija dalījās Storent pārdošanas vadītājs Māris Bisnieks.
Par
iespēju tirgot tehniku caur šo izsoļu uzņēmumu Storent pārstāvji uzzinājuši,
piedaloties starptautiskajās izstādēs, tiekoties ar rūpnīcu pārstāvjiem,
papildinot zināšanas ar internetā un industrijas izdevumos atrodamo
informāciju. Pirms četriem gadiem, veicot pirmo testa mēģinājumu ar pāris
tehnikas vienībām, izdevās iepazīties ar procesu un rezultātiem, kādus
iespējams sagaidīt.
M.
Bisnieks skaidroja, ka interese par sadarbību ar Ritchie Bros. Eiropas filiāli
galvenokārt saistīta ar iespēju pārdot lietotu celtniecības tehniku, lai varētu
iegādāties tās vietā jaunas, produktīvākas tehnikas vienības. Atsevišķos
gadījumos ir bijusi interese arī par specifiskas mazlietotas tehnikas iegādi,
bet šāda veida darījumi līdz šim vēl nav notikuši.
Storent
pārstāvis atzina, ka līdz ar dalību izsolēs izdevies pārdot tehniku, kas
iegādāta kopš uzņēmuma pašiem pirmsākumiem un dibināšanas 2008. gadā –
attiecīgi bijusi vecāka par 8 – 10 gadiem, tā ļaujot samazināt vecās tehnikas
īpatsvaru kopējā parkā un remontdarbu slogu tehniskajam departamentam. Pārdotās
tehnikas sarakstā ir tādas vienības kā frontālie iekrāvēji, mini ekskavatori,
universālie iekrāvēji, teleskopiskie iekrāvēji, dažāda veida lifti un pacēlāji,
grunts veltņi, blietēšanas tehnika u.c.
Kopumā
M. Bisnieks lietotās tehnikas realizāciju izsolē vērtē pozitīvi, jo izdevies
pārdot ievērojamu apjomu dažādas tehnikas īsā laika posmā – pat vienā dienā –
un saņemt visu darījuma summu pāris nedēļu laikā. Pārstāvis uzskata, ka tas
visticamāk nebūtu iespējams, organizējot tehnikas pārdošanu citos pārdošanas
kanālos, jo attiecīgi tam būtu nepieciešams veltīt vairāk uzmanības un resursu,
tā ievērojami pagarinot procesu. Tajā pašā laikā M. Bisnieks uzskata, ka
dažādiem uzņēmumiem var būt atšķirīga pieeja pirkšanas paradumiem un
kritērijiem, izvēloties lietotu tehniku, ko ietekmē resursu apmēri, tirgus
piedāvājumu pārzināšana un citi faktori, kas palielina iespējas nesasniegt
vēlamo rezultātu ar izsoles palīdzību, taču Storent vajadzībām šis tirgošanas
veids izrādījies tiešām veiksmīgs.
Storent
pieredze rāda, ka process ir atkarīgs no pašu darba iekšējās organizācijas, informācijas
saskaņošanas ar izsoles pārstāvi un sadarbības ar loģistikas kompānijām. Līdz
šim process vienmēr noritējis bez sarežģījumiem: sākumā tiek sagatavots
pārdodamās tehnikas saraksts, tad to nosūtīta
izsoles pārstāvim un saskaņo
laiku, kurā vēlams nogādāt tehniku uz
izsoles norises vietu, iepriekš noslēdzot sadarbības līgumu un vienojoties par
izsoles pakalpojumu izmaksām.