INDUSTRIJA Ziema 2022 APRĪKOJUMS

Topcon demo dienas – 3D GPS mašīnkontroles sistēmas ekskavatoriem un buldozeriem

2022. gada septembra vidū viesojāmies Komatsu pārstāvniecības Latvijā AS Baltem Rīgas filiāles teritorijā, kur nedēļas garumā, speciāli izveidotā tehnikas demo laukumā norisinājās Topcon mašīnkontroles sistēmu ekskavatoriem un buldozeram prezentācija. Lai iepazīstinātu klientus ar t.s. "aftermarket" 3D mašīnkontroles sistēmām, bija sagatavotas 3 Komatsu tehnikas vienības – kāpurķēžu ekskavators PC170, riteņu ekskavators PW160 un buldozers D51PX, kā arī robotizētā bāzes stacija LPS. Par Topcon 3D mašīnkontroles sistēmu īpašībām mums pastāstīja iMC un Topcon mašīnkontroles sistēmu un iekārtu tehniskā atbalsta inženieris Artūrs Stradiņš.

Stāsta Artūrs Stradiņš, iMC un Topcon mašīnkontroles sistēmu un iekārtu tehniskā atbalsta inženieris.


Šeit redzamās tehnikas vienības ir aprīkotas ar Topcon 3D mašīnkontroles sistēmām uz MC X bāzes buldozeram un ekskavatoram. Ekskavatoriem ir uzinstalētas X53X 3D mašīnkontroles sistēmas (MC X paaudze), buldozeram: MAX X 3D mašīnkontroles sistēma, un šī ir robotizētā bāzes stacija LPS (ar LPS – longlink positioning system funkciju), kura izmanto bluetooth longlink, lai savienotos ar mašīnkontroles sistēmām.







Topcon MAX X 3D mašīnkontroles sistēma buldozeram ir pirmā šāda veida Topcon mašīnkontroles sistēma buldozeram Latvijā – tā ir īpaša, jo tās uztvērēju un izmantoto sensoru kombinācija ir veiktspējīgāka, nekā iepriekšējās Topcon buldozeru mašīnkontroles sistēmās. Ekrāns, jeb displejs šai sistēmai ir saglabāts no iepriekšējās paaudzes sistēmas, taču ar jau modernāku programmatūru. Pateicoties tam, ka uztvērēji ir novietoti uz mašīnas jumta, nevis uz lāpstas, kā tas bija iepriekšējām sistēmām, tie nodrošina labāku uztveramību un spēj uztvert arī Galileo un BeiDou sistēmu satelītus – tātad, visu 4 satelītu zvaigznāju signālus. 






Šī ir t.s. "aftermarket" mašīnkontroles sistēma, kas ir instalējama uz tehnikas vienības atsevišķi. Tā ir universāla – to ir iespējams uzstādīt ne tikai uz Komatsu, bet arī citu ražotāju buldozeriem, ar lielākām vai mazākām lāpstām, taču, protams, ja to paredzēts izmantot uz Komatsu tehnikas vienības, tad ir iespējams pasūtīt specializētu komplektu ar dažādiem stiprinājumiem, kas nodrošinās vēl labāku rezultātu.

Arī šeit redzamās Topcon ekskavatoru mašīnkontroles sistēmas ir 3D GPS, taču ir iespējamas arī 3D LPS sistēmas ar papildus LPS robotizēto bāzes staciju, kas nodrošina vēl akurātāku darbošanos arī tādos objektos, kur ir apgrūtināta debess redzamība. Tas ir lielisks risinājums mežos un apdzīvotās vietās, kur tas horizonts virs galvas ir aizsegts, jo ar šādas robotizētās bāzes stacijas palīdzību mašīnkontroles sistēma būs spējīga bez grūtībām pildīt savas funkcijas. Par to jau ir pārliecinājušies vairāki mūsu klienti, un ir to novērtējuši. 


Sensori gan šīm ekskavatoru sistēmām, gan buldozera sistēmai ir identiski, arī ekrāni ir identiski, atšķiras vadības bloki, bet savstarpēji tos ir iespējams savienot, jo tie balstās uz vienas, MC X bāzes. Tas tādēļ, lai klientam, ja viņam ir vairākas tehnikas vienības ar šādām Topcon sistēmām, nebūtu jāpiemeklē katrs vads un sensors katrai tehnikai – var noliktavā turēt, piemēram, vienu sensoru rezervē, un tas derēs visām tehnikas vienībām. 

Runājot par abiem ekskavatoriem – ar ko atšķiras tā mašīnkontroles sistēma, kas uzstādīta kāpurķēžu ekskavatoram no tās, kas uzstādīta riteņu ekskavatoram?
Gan riteņu, gan kāpurķēžu ekskavatoram nepieciešamās mašīnkontroles sistēmas ne ar ko neatšķiras. Pozīciju mēs saņemam no uztvērējiem, kas uzmontēti vai nu uz reliņiem vai atsvara, līdz ar to ekskavatora bāzei – vai tas ir uz riteņiem, uz ķēdēm, vai uz pontona – nav būtiskas nozīmes, tas nekādi neietekmē to, no kā šī mašīnkontroles sistēma sastāv. 

Šajā gadījumā mums riteņu ekskavatoram ir uzstādīta jaunā Topcon X53X mašīnkontroles sistēma, ar uztvērējiem, kuri spēj uztvert visu 4 satelītu zvaigznāju signālus. Tā kā šim riteņu ekskavatoram ir uzstādīts arī rototilts, tad mēs varam izmantot šo pašu rototilta rotācijas sensoru. Respektīvi – ekrānā mēs varam redzēt arī to, kā rototilta kustības rezultātā pagriežas kauss. Kausa slīpuma sensors ir ievietots rototiltā, līdz ar to esam spējīgi redzēt kausa asmeņa stūru augstumu jebkādā leņķī, jebkādā pagriezienā, kādā tas tiek izmantots. 


Šim riteņu ekskavatoram (salīdzinot ar šo kāpurķēžu ekskavatoru) uzstādītā sistēma ir nedaudz vienkāršāka, ar iepriekšējo programmatūras versiju, kura darbojas arī ar vecākiem sensoriem. Tas tādēļ, lai klientiem būtu iespēja salīdzināt divas sistēmas versijas. Taču funkcionāli arī šī vienkāršākā sistēma spēj veikt visas nepieciešamās darbības tāpat, kā uz kāpurķēžu ekskavatora uzstādītā sistēma. Vienīgā atšķirība – vienkāršajai sistēmai ir tikai slīpuma sensori, tie nebūs t.s. IMU sensori, kuri saprot arī savu kustības virzienu, kā tas ir otrai sistēmai. Līdz ar to, vienkāršajai sistēmai tā datu apmaiņa būs, salīdzinoši, nedaudz lēnāka un operators augstumu redzēs ar nelielu laika nobīdi, taču funkciju šī sistēma pildīs labi. 


Kāpurķēžu ekskavatoram ir uzstādīta tieši tāda pati sistēma, taču jau modernāka, ar jaunajiem IMU sensoriem, kuri ne tikai rāda sagāzumu/ slīpumu, bet saprot arī kustības virzienu – pa labi, pa kreisi, uz priekšu, uz augšu... Visi šie parametri palīdz sistēmai precīzāk noteikt un norādīt kausa pozīciju. Šīs jaunās sistēmas komponentes ir labākas arī ar to, ka šo sistēmu ir iespējams papildināt, lai tā darbotos automātiskajā režīmā – respektīvi, papildus uzstādot Topcon hidraulisko vārstu bloku, dažas vadības sistēmas komponentes un Topcon kursorsviras, ir iespējams šo sistēmu pārveidot par t.s. auto sistēmu, kur tā darbosies ar vienu kursorsviras kustību un auto pogu – līdzīgi, kā šobrīd tas ir buldozera sistēmai. Piemēram, mēs velkam kreiso kursorsviru uz sevi – mazā strēle tiek kustināta virzienā uz operatoru, tikmēr lielā strēle tiek automātiski celta augšā, lai kausa asmenis atbilstu novietojumam pret projekta virsmu. Mēs varam regulēt projekta atzīmi – augstāk vai zemāk, bet, ja mēs izmantosim auto funkciju, tehnika mēģinās vienmēr kopēt šo projekta dizaina virsmu. Plus – jaunajai sistēmai arī programmatūra, jeb, t.s. "softs", ir vizuāli pievilcīgāks, salīdzinot ar vecākās paaudzes versiju.




Jebkurā gadījumā – abas šīs ekskavatora mašīnkontroles sistēmas ir GPS sistēmas, kuras ir iespējams vadīt gan, izmantojot 
satelītus, gan arī pieslēdzoties atbalsta punktam, kurš mūsu gadījumā ir LN150 robotizētā stacija. Tas nozīmē – ja darbi ir jāveic zem jumta, vai tādās vietās, kur ir apgrūtināta debess redzamība, un ir nepieciešama liela darbu precizitāte, tad kā papildus instrumentu ir iespējams izmantot šādu robotizētu staciju. Tādā gadījumā mērnieks vai kāds darbu vadītājs pirms darbu uzsākšanas, izmantojot divus punktus, var uzstādīt bāzes staciju un savienot to kopā ar mašīnkontroles sistēmu. Tālāk šī bāzes stacijas vizūra sāk sekot prizmai, kas ir uzstādīta satelītu uztvērēja vietā, un, izmantojot bluetooth, robotizētā stacija sūta datus par ekskavatora lokāciju uz ekskavatoru. Šādu, robotizētu bāzes staciju, var izmantot gan buldozeriem, gan ekskavatoriem, gan greideriem. Vispopulārākā šādas stacijas pielietošana ir buldozeriem un greideriem, jo, strādājot ar šīm tehnikas vienībām, parasti ir nepieciešams sasniegt patiešām milimetru precizitāti. 
Klientam ir jāsaprot, ka mašīnkontroles sistēmas izvēle jebkurai tehnikas vienībai ir ļoti atkarīga, pirmkārt, no veicamā darba un lokācijas. Tāpat ir ļoti svarīgi, kāds ir operators, kurš ar to strādās – uz tehnikas ir nepieciešams profesionālis, jo tikai tad tā būs spējīga sasniegt savu augstāko efektivitāti un sniegumu.




Cik laika aizņem šādas, t.s. "aftermarket", mašīnkontroles sistēmas uzstādīšana uz tehnikas vienības?
Ja klients savu tehnikas vienību, piemēram, buldozeru, nogādā pie mums, tad uzstādīšana var aizņemt 3 – 4  dienas, iekļaujot arī sistēmas kalibrēšanu. Viss ir atkarīgs no tā, kāda ir šī tehnikas vienība, cik liela, kas ir nepieciešams. Arī ekskavatoram tās ir kādas 3 – 4  dienas, līdzīgi, kā buldozeram. Viss atkarīgs no tā, cik liels ir ekskavators, cik sarežģīta ir tā uzbūve, jo gadās, ka vairāk laika jāvelta tieši sistēmas kabeļu novietojumam – mēs vienmēr cenšamies pēc iespējas noslēpt visus sistēmas vadus un kabeļus, lai operatoram darba gaitā tie nesagādātu neērtības, lai viss būtu maksimāli iebūvēts, ieslēpts tehnikā. Klienti šīs sistēmas pēc uzstādīšanas izmanto vairākus gadus, visu tehnikas mūžu, līdz ar to visām sistēmas sastāvdaļām ir jābūt perfekti novietotām – tā, lai tās netraucētu operatoram darbā.


Un, ja Jums ir jābrauc šādu sistēmu uzstādīt pie klienta?
Ja ir jābrauc pie klienta, tad mēs piesaistam Komatsu pārstāvja AS Baltem servisu, servisa pārstāvis aizbrauc pie klienta, aptuveni 3 dienu laikā uzstāda šo sistēmu, un pēc tam vēl atsevišķi mēs, Topcon pārstāvji, veicam sistēmas kalibrēšanu un klienta apmācību, kas var aizņemt vēl kādu papildus vienu dienu. Tātad, šajā gadījumā, sistēmas uzstādīšana aizņems kādas 3 – 4  dienas. Mēs, protams, vienmēr cenšamies klientus motivēt atvest tehniku pie mums, jo šeit uz vietas mums ir arī īpaši sagatavots demo laukums, kurā mēs varam pārbaudīt sistēmas darbību un tās precizitāti vislabāk. Testēšanu mēs veicam vienmēr, jebkurā gadījumā, taču ir krietni labāk to veikt šeit, demo laukumā, nevis kādā objektā, kur tā platība var būt ierobežota un paralēli noris arī darbi.

Vai ir kādi ierobežojumi tehnikas ražošanas gadam – cik vecas tehnikas vienības ir iespējams ar šādām sistēmām aprīkot?
Nē, šīs mašīnkontroles sistēmas ir universālas. Tas nozīmē, ka šādu sistēmu ir iespējams uzlikt jebkurai tehnikas vienībai, neatkarīgi no tehnikas ražošanas gada vai tehnikas izmēra.

Kādām īpašībām, Jūsuprāt, ir jāpiemīt operatoram, lai viņš varētu strādāt ar tehnikas vienību, kas ir aprīkota ar šādu 3D 
mašīnkontroles sistēmu?
Pirmkārt, operatoram ir jābūt vēlmei attīstīt savas zināšanas, ir jābūt vēlmei izaugt. Jo, ja operators iekāps šādi aprīkotā tehnikas vienībā un pateiks – ai, es jau visu pats zinu labāk, man vairāk neko nevajag, tad viņam nebūs vēlme ar šādu sistēmu strādāt. Ir jābūt vēlmei iemācīties kaut ko jaunu. Esmu sastapies ar ļoti daudziem operatoriem, kuri, kad zvanu pāris dienas pēc sistēmas uzstādīšanas un nodošanas un jautāju – "vai zini, ka ir arī šāda opcija"? Man atbild – "ā, ja"? Un ir arī tādi operatori, kuri jau pirmajās dienās patiešām paši izies visam cauri, izpētīs visas instrukcijas, visu izmēģinās, pamatīgi iedziļināsies, iepazīs šo sistēmu, un, sākot strādāt, jau vairs nespēs iedomāties, kā agrāk strādāja bez šādas sistēmas. Kad visas pamata funkcijas ir iepazītas, tad operatori jau var likt lietā savu iztēli, izveidot paši savas dizaina virsmas objektā, izmantojot visas priekšrocības, kādas šāda mašīnkontroles sistēma sniedz.



Mums ir iespēja attālināti ievietot sistēmā nepieciešamos datus par projektu, attālināti iedot uzdevumu – kur, kādā augstumā ir 
jārok. Taču, tikpat labi operators var strādāt arī patstāvīgi – pašam operatoram ir iespējams uz vietas objektā izveidot sev vēlamo virsmu, izmantojot, piemēram, divus atskaites punktus. No operatora attieksmes tiešām ir atkarīgs ļoti daudz – cik viņš vēlas to visu apgūt un izmantot pilnvērtīgi. 

Nu, un, protams, operatoram ir jābūt pieredzei darbā ar tehniku kā tādu – jo, ja šādu tehnikas vienību iedos jaunam, nepieredzējušam operatoram, kurš ar pašu tehnikas vienību knapi prot strādāt, tad arī ar šo sistēmu īpaši nekas nemainīsies. Protams, šāda sistēma var palīdzēt arī mazāk pieredzējušiem operatoriem, taču viss atkarīgs no tā, cik liela operatoram ir vēlme augt, mācīties un savas spējas uzlabot. 


Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti