Caterpillar svin 130 gadu jubileju zemes pārvietošanas tehnikas inovācijām Dienvidu Milvoki, Viskonsīnā

Ir 1893. gads. Tikai 44 no mūsdienu 50 štatiem veido savienību, un Grovers Klīvlends (Grover Cleveland) tiek ievēlēts par ASV 24. prezidentu. Koledžas basketbols ir savā sākuma stadijā, aizvadot savu pirmo oficiālo spēli, un Bucyrus Steam Shovel and Dredge Company ražošanas paplašināšanas un uzlabošanas nolūkos atver jaunu ražotni Dienvidu Milvoki, Viskonsīnas štatā.

Kopš šī vēsturiskā brīža uzņēmuma vadības lēmumi un Dienvidu Milvoki ražotā tehnika un iekārtas ir ietekmējušas ne vien būvniecības un kalnrūpniecības nozaru attīstību, bet arī vēstures gaitu.

1900.-to gadu sākumā Bucyrus ražotā kalnrūpniecības tehnika bija nozīmīgs tā laika monumentālo izrakumu, zemes pārvietošanas projektu un kalnrūpniecības attīstības veicinātājs. “Bagari (jeb dragas) tika izmantoti Kalifornijas zelta drudža ietvaros, un Electric Rope showel (ERS) trošu ekskavatori strādāja plašajās Mesabi dzelzsrūdas atradnēs (Mesabi Iron Ranges*)”, atceras Šons Pāps (Shawn Paap), Cat Electric Rope Shovels tirdzniecības direktors. “Arī Ņujorkas štata baržu kanāla paplašināšanas projektā, kas bija lielākais zemes pārvietošanas darbu projekts ASV laikā no 1902. – 1912. gadam, tika izmantoti Bucyrus bagari.”


Savukārt, Panamas kanāla būvniecībā, kas ir viens no aizraujošākajiem projektiem cilvēces vēsturē, tika izmantoti 77 Dienvidu Milvoki ražotie 40 – 50 tonnas smagie, ar tvaiku darbināmie ekskavatori (steam-powered showels). Ieskaitot tos tvaika ekskavatorus, kas bija ražoti Bucyrus pēcteča, Marion Steam Showel Company rūpnīcās, no visiem 102 Panamas kanāla būvniecībā izmantotajiem ekskavatoriem, 101 bija Bucyrus.


Otrā pasaules kara laikā pieprasījums pēc ekskavatoriem Eiropā pieauga līdz bezprecedenta apmēriem, tādēļ laikā no 1942. līdz 1945. gadam gandrīz 100% no visas Bucyrus ražotās produkcijas tika veltīta karadarbības vajadzībām. Pēc kara uzņēmums ieguldīja 2 miljonus ASV dolāru lai palielinātu ražošanas jaudu par 20%. Līdz 20. gadsimta vidum Bucyrus bija kļuvis par pasaules mēroga uzņēmumu ar plašu kalnrūpniecības tehnikas klāstu – vairāk kā 166 pasaules valstīs strādāja vairāk kā 74 000 Bucyrus tehnikas vienības. 


Nozīmīgas inovācijas

Ražošanas pārcelšanai uz Dienvidu Milvoki bija viens galvenais mērķis – palielināt ražošanas jaudas un efektivitāti uzņēmuma pamata produkcijai, tādām lielajām tehnikas vienībām, kā ERS trošu ekskavatori (Electric rope showels) un bagari. Pēdējo 130 gadu laikā Dienvidu Milvoki ir saražotas vairāk kā 32 000 tehnikas vienības, un masīvie Cat® Electric Rope Shovels ekskavatori tur tiek ražoti līdz pat šai dienai.

Mūsdienās pazīstamo Cat 7495 un 7495HF kalnrūpniecības ekskavatoru modeļu pirmsākumi meklējami laikā no 1882. – 1930. gadam, kad tika saražoti vairāk kā 1850 t.s. dzelzceļa ekskavatori (railroad showels). Šie sākotnējie modeļi nebija mobili, tos stūma pa sliedēm vai uz riteņiem, un šāds, manuāls tik masīvu tehnikas vienību pārvietošanas veids nebija pietiekoši efektīvs pat tā laika kalnrūpniecības vajadzībām.

Virkne inovāciju, kas tajā laikā radās Dienvidu Milvoki ražotnē, palīdzēja uzlabot trošu ekskavatoru efektivitāti un izturību. Aizņemoties Caterpillar 1920.-gadu tehnoloģiju, ar tvaiku darbināmo trošu ekskavatoru mobilitātes palielināšanai sāka izmantot kāpurķēžu stila rotējošās lentes. Līdz 1930-tajiem gadiem visa šo ekskavatoru konstrukcija tika kniedēta, bet vēlāk, lai palielinātu tās izturību, kniedes tika aizstātas ar metinātām šuvēm.

Liels notikums gan trošu ekskavatoriem, gan nozarei kopumā, bija pāreja no tvaika piedziņas uz elektrisko. Bucyrus bija pirmie, kas izmantoja elektrību kā jaudas avotu jau 1917. gadā. Jauna līdzstrāvas elektroapgādes sistēma tika ieviesta 1919. gadā, ievadot mūsdienās pazīstamo ERS ekskavatoru dizaina sākumposmu, un pāreja no tvaika piedziņas uz elektrisko piedziņu pilnībā tika pabeigta 1939. gadā.

“Kamēr mūsdienu kalnrūpniecības iekārtu ražotāji arvien vairāk koncentrējas uz tehnikas elektrifikāciju lai samazinātu kaitīgos izmešus un palielinātu tehnikas efektivitāti, Caterpillar lepojas, ka ir līderis tādas tehnikas ražošanā, kas ir elektrificēta jau vairākus gadu desmitus,” stāsta Flors Raivas (Flor Rivas), Caterpillar Produktu līnijas vadītājs. 

Veicot apvērsumu tirgū un nozarē kopumā, Bucyrus pārgāja no elementārās līdzstrāvas piedziņas sistēmas uz maiņstrāvas elektromotoriem. “Maiņstrāvas elektromotori bija vienkāršāki, tie kalpoja ilgāk, tiem bija nepieciešama mazāka apkope, tie darbojās ātrāk un efektīvāk, un tie nodrošināja lielāku jaudu nekā līdzstrāvas motori,” stāsta Maiks Houss (Mike Haws), Cat Electric Rope Shovels tehniskais konsultants. “IGBT (insulated gate bipolar transistor) tehnoloģijas ieviešana noveda pie evolūcijas līdz GTO (digital gate turnoff) sistēmām, un partnerība ar Siemens 1970. gados izvirzīja Bucyrus par maiņstrāvas  piedziņas tehnoloģiju līderi, palielinot piedziņas sistēmas pieejamību līdz 99%.”

Caterpillar turpina inovāciju vēsturi 

Kopš Caterpillar iegādājās Bucyrus produktu līniju 2011. gadā, ERS ekskavators ir pacelts nākamajā kvalitātes līmenī – tas ir kļuvis vēl drošāks, produktīvāks un uzticamāks, tas ir vieglāk apkopjams no servisa viedokļa, tā veiktspēja ir izcila arī ļoti prasīgos, pat ekstremālos apstākļos, un tajā veiksmīgi tiek integrētas jaunākās tehnoloģijas. 


Lai efektīvāk izkliedētu elektrisko komponentu radīto siltumu, neilgi pēc Bucyrus iegādes Caterpillar ieviesa tehnikas vienībās šķidruma dzesēšanas kustības regulatoru. Tas ļāva šiem ekskavatoriem droši darboties ekstremālās temperatūrās no -40˚C līdz -50˚C, un līdz pat 5250 metru augstumā. Lai uzlabotu tehnikas produktivitāti, uzņēmums ieviesa tehnikas vienībās arī ātrāku piedziņas padeves slēdzi, par 70% samazinot piedziņas padeves laiku.

Izpētot dažādas meistarības pakāpes operatoru ieradumus, 2016. gadā Caterpillar ieviesa savos Cat 7495 sērijas ekskavatoros pirmo tehnoloģiju uzlabošanas paketi Operator Assist – Enhanced Motion Control (EMC). Šī inovācija nodrošināja mašīnas aizsardzību un vienkāršoja tās vadību, tā atvieglojot operatoram darbu, palielinot tehnikas kalpošanas laiku un uzlabojot produktivitāti.

Mūsdienās, lai uzlabotu mašīnas efektivitāti un samazinātu izmaksas, ERS ekskavatoros tiek iestrādātas arvien jaunas tehnoloģijas, un tas notiek ātrākā tempā, kā jebkad agrāk. Šogad Caterpillar laida klajā divas jaunas tehnoloģiju paketes ERS ekskavatoriem – Integrated Technology Package (ITP) un Operator Assist Package (OA). 

Cat Electric Rope Showel ekskavatori

Kopš Bucyrus iegādes, Caterpillar Dienvidu Milvoki ir saražojis vairāk nekā 200 no 120-tonnu kapacitātes ERS ekskavatoru modeļiem – sākotnēji kā Bucyrus tehnikas vienības, tagad kā Caterpillar. Vidējais mūsdienu Cat 7495 tehnikas vienības darbmūžs ir 20 gadi, neskatoties uz to, ka tās strādā dažādos objektos visā pasaulē, ieskaitot arī tādus, kur tehnikai jāiztur ļoti skarbi darba apstākļi. 


“Mēs lepojamies ar mūsu vēsturisko mantojumu Dienvidu Milvoki, un ar to, kādu ietekmi šeit saražotās tehnikas vienības pēdējo 130 gadu laikā ir atstājušas uz nozari kopumā. Mēs lepojamies arī ar mūsu talantīgo un uzticamo darbinieku komandu, kas turpina Cat ERS ekskavatoru un bagaru izcilās ražošanas tradīcijas”, secina Džeremijs Nīdenss (Jeremy Niedens), Caterpillar ražotnes vadītājs Dienvidu Milvoki.

___________________

*Mesabi Iron Range (Mesabi Dzelzs grēda) ir kalnrūpniecības rajons Minesotas ziemeļaustrumos, kurā ir lielas dzelzsrūdas atradnes. Tā ir lielākā no četrām šajā reģionā esošajām dzelzsrūdas grēdām, kas kopā pazīstamas kā Iron Range of Minesota (Minesotas Dzelzs grēda).

Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Žurnāls Industrija

Saistītie raksti