SIA JM
15 ir dibināts
2015. gadā un savu darbību uzsāka kā transporta un loģistikas uzņēmums. Šobrīd,
piesaistot tehnikas parkam traktortehniku, uzņēmums savu darbību jau ir
paplašinājis, sniedzot traktortehnikas pakalpojumus dažādos būvniecības
objektos. Kopš 2021. gada augusta JM 15 kā apakšuzņēmējs strādā arī Rail
Baltica dzelzceļa izbūves darbos Rīgas Centrālajā stacijā, veicot vecā
dzelzceļa uzbēruma norakšanu, vecās stacijas ēkas pamatu demontāžu, drupināšanu
un būvgružu izvešanu.
Stāsta uzņēmuma SIA JM 15 valdes priekšsēdētājs Mareks Matuzonis
Šajā objektā mums strādā 6 tehnikas vienības – 2 riteņu un 4 kāpurķēžu
ekskavatori, no kuriem 5 ir Hitachi. Divi jaunākie ir šis, riteņu
ekskavators ZX 180W-7, kuru esam iegādājušies līzingā pirms aptuveni četriem
mēnešiem, un nomā no SIA Alwark esam paņēmuši kāpurķēžu ekskavatoru ZX
210LC-6.
Kāpēc HITACHI
Domājot par jauna ekskavatora iegādi, apmeklējām visu lielāko tehnikas
ražotāju pārstāvniecības, apskatījām dažādus piedāvātos modeļus, ieklausījāmies
citu uzņēmumu pieredzē un ieteikumos. Bija piedāvājumā arī citu zīmolu
ekskavatori, bet tie bija 16-tonnīgi, kuriem arī jauda ir mazāka – mums
vajadzēja, lai ir lielāks svars. Tāpat pie kraušanām – kad mašīnas jākrauj –
tur ar to mazo karoti diezgan ilgi sanāk. Degvielas patēriņu arī,
protams, vienmēr skatos, taču pagaidām īpaši uz to neieciklējos –
manuprāt, tā degvielas patēriņa atšķirība starp dažādu marku
ekskavatoriem nav tik liela. Tehnikas cena arī patiesībā nav tas noteicošais –
cena visiem lielākajiem ražotājiem ir plus-mīnus līdzīga. Protams, Hitachi
būs mazliet lētāks, nekā, piemēram, Caterpillar, taču tā cenas un
kvalitātes attiecība Hitachi ir ļoti laba.
Mums ar Hitachi tehniku ir laba pieredze – vecākajam Hitachi
ekskavatoram mūsu tehnikas parkā ir jau pie 20 000 m/h, tā ir 2010. /2011. gada
ražojuma tehnika, kas šajā objektā ir paveikusi lielāko daļu darbu, un tā mūs
nav pievīlusi, joprojām strādā kā pulkstenis. Protams,
hidropievadi un dilstošās detaļas nolietojas, bet tas ir normāli. Citādi šai
tehnikas vienībai joprojām viss ir kārtībā – un tas ir rādītājs.
Bet viens no galvenajiem kritērijiem tehnikas iegādē noteikti tehnikas ražotāja
dīlera servisa attieksme – vai serviss ir pretīmnākošs, kāda ir komunikācija,
kāda ir sastrādāšanās – tas ir tāds, manuprāt, svarīgākais aspekts. Serviss
Latvijā īstenībā vispār ir smaga tēma – ne visu tehnikas ražotāju
servisa pārstāvji ir pretīmnākoši – liela daļa ir tādi, kas pret klientiem
izturas ļoti augstprātīgi. Nesaukšu vārdos, bet serviss man daudziem dīleriem
Latvijā nepatīk, to uzreiz varu teikt. Attieksme tāda, ka pat iekšā iet tajā
servisā negribas. Protams, ir arī tādi dīleri ar kuriem prieks sastrādāties. Alwark
ir labs serviss, tur nav ko slēpt – ar viņiem ir viegli komunicēt – mēs
piezvanam, viņi atbrauc, vajadzības gadījumā sazvana pašu operatoru. Mēs ar
servisu esam ļoti apmierināti.
Riteņu ekskavators ZX 180W-7
Izvēloties aprīkojumu, manas galvenās prasības bija – lāpsta, atbalsta ķepas,
un 3-daļīgā strēle (t.s. double boom, jeb 2-daļīgā strēle un izlice).
Tās bija tās galvenās lietas. Trīsdaļīgā strēle ir svarīga tādēļ, ka mainās
ekskavatora rakšanas sniedzamība – var maksimāli tuvu paņemt pie
ekskavatora riteņu bāzes – ar divdaļīgo strēli tā nevarēs. Tas ir svarīgi,
piemēram, tādās vietās, kā šeit, kur ir jāstrādā pie uzbēruma.
Un, protams, bija svarīgi, lai ekskavatoram būtu visi hidroizvadi, kas
nepieciešami aprīkošanai ar hidrauliskajiem darbarīkiem – āmuriem, u.c. No
kausiem izvēlējos rokamo kausu, planējamo kausu un sijājamo kausu, kā arī būvju
nojaukšanas aprīkojumu – atskaldāmo āmuru un šķēres. Tā ka šim
ekskavatoram ir iegādāti visi, zemes darbiem un būvju nojaukšanai
nepieciešamie, darbarīki.
Rototilts aprīkojumā netika izvēlēts, bet tas
mums ir paredzēts kā nākošais pirkums. Un vēl mēs no Alwark neņēmām
sakabes, jo mums ir savas hidrauliskās ātrās sakabes – CW40, kuras atbilst mūsu
kausiem – lai var mainīt starp ekskavatoriem. Arī no operatora asistējošām
sistēmām papildus šobrīd neko neņēmām, šis modelis jau pats par sevi ir diezgan
labi nokomplektēts. Redzēsim, kad šis objekts ies vairāk uz beigām, varbūt
vajadzēs tās GPS sistēmas arī iegādāties, lai būtu vieglāk strādāt – lai nav
visu laiku kādam cilvēkam jāiet līdzi un jāveic mērījumi ar nivelieri.
Šis riteņu ekskavators mums objektā ir tāds riktīgs dežurants – ik pa
brīdim pēc nepieciešamības mēs to pārbraucam uz objekta otru zonu, ko ar
kāpurķēžu ekskavatoru nevar izdarīt – nekrāmēs taču uz treilera virsū
un nost ik pa brīdim, lai pārvestu. Tad šis riteņu ekskavators ir tāds labs
variants – aizskrien visur, kur vajadzīgs.
Kāpurķēžu ekskavators ZX 210LC-6
Šī tehnikas vienība šobrīd ir paņemta nomā, un, ja gada laikā tā mūs
nepievils, tad plānojam to izpirkt, jo naudas izteiksmē mēs neko nezaudēsim. Uzņēmumam noteikti ir vieglāk, ja tehnikas parkā ir vienas markas
tehnika.
Izvēloties šo kāpurķēžu ekskavatoru, mums bija svarīgi, lai tā svars būtu
vismaz 21 tonna, attiecīgi – lai pie slodzes būtu nepieciešamā jauda. Tāpat
bija svarīgi, lai ekskavators būtu aprīkots ar visiem papildus hidroizvadiem, plus
– papildus standarta aprīkojumam paņēmām klāt planējamo kausu (1.2 m3)
un lielo rokamo kausu (950 cm3).
Šis ekskavators bija vienīgais tāds, kas atnāca uz Latviju – mēs to ilgi
gaidījām, un tad, kad tas atnāca, negribējās riskēt un vēl kaut ko gaidīt, bija
skaidrs, ka ir jāņem. Jauns ir jauns, un pagaidām arī šis iet kā
pulkstenis.
Par riteņu ekskavatoru ZX 180W-7 stāsta SIA JM 15 operators Matīss Vuškāns
Kā operators strādāju kādus 2 gadus, līdz šim pārsvarā uz kāpurķēžu ekskavatoriem – Caterpillar, New Holland, tagad uz Hitachi ZX
180W-7 – šis man ir pirmais riteņu ekskavators.
Hitachi ir visnotaļ padomājis par operatora ērtībām un komfortu. Šim
ekskavatoram ir centrālā smērēšana, kas man ievērojami ietaupa laiku no rītiem
– man atliek tikai 3 punkti pie sakabes, vairāki punkti uz ķepām un
priekšējai lāpstai, kas man pašam jāsmērē. Arī ikdienas apgaitas un apkopju
veikšana ir ērta – kad pēc noteiktām nostrādātajām stundām vajag apkopt
riteņus, uzgriežņus pārvilkt, tāpat kardāna sasmērēšana – viss ir ērti no zemes
sasniedzams.
Kabīnē ir zems trokšņu līmenis – var teikt, ka, sēžot kabīnē, no ārējās vides
trokšņiem vispār neko nedzird – ir ļoti labi. Telefonu var pieslēgt uz bluetooth,
kas nozīmē – ja kāds zvana, varu atbildēt brīvroku režīmā. Tas ir labi,
jo varu vienlaicīgi arī strādāt. Ir 3 kameras (viena aizmugurē un 2 sānos), un
ir ļoti labi redzams, kas notiek apkārt – tas ir īpaši labi, strādājot
būvlaukumos. Ir pieejama arī 360 grādu redzamība, bet, ja to ieslēdz, tad
leņķis ir nedaudz sašaurināts, un aizmugurē un labajā sānā, manuprāt, grūtāk
pārredzams. Bet kopumā tā redzamība šim ir laba.
Šim ekskavatoram ir stūres vadība, pārvietoties ar stūres vadību ir ļoti ērti. Objekts
ir sadalīts divās daļās, un man diezgan bieži sanāk pārvietoties turp un
atpakaļ pēc nepieciešamības.
Vislabāk man šim Hitachi patīk kabīnes komforts – visa vadāmība.
Kas
pietrūkst... ja salīdzina ar citiem ekskavatoriem, ar kuriem esmu
strādājis – varbūt AdBlue šķidruma papildināšana nav tik ērta – varētu
vēlēties pārdomātāku AdBlue bākas novietojumu. Degvielas patēriņš, protams, ir atkarīgs no slodzes, bet es teiktu, ka ir
ļoti labi – 8 litri stundā tukšgaitā. Dienā mums tā slodze ir mainīga – ir gan
vieglāki darbi, gan smagāki, kraušana, rakšana, un es uzskatu, ka ir diezgan
labi – ar vienu bāku (270 litri), strādājot vidēji līdz 8 h dienā man pietiek
uz kādām 2 dienām. Ir iespējams gan EKO režīms, gan POWER režīms.
Uz vieglākiem darbiem – piemēram, planēšanu – var strādāt EKO režīmā, bet,
tiklīdz ir kaut kāda kraušana, rakšana, tad prasās vairāk asumiņu,
lielāku jaudu.