John Deere 622GP greideris – plašāka vadības izvēle operatora rokās.

2021. gada decembrī Latvijā ieradās pirmais John Deere greideris. Šis 17-19 tonnu klases modelis JD 622GP lepojas ar John Deere Power Tech™ PSS 6.8L, EU Stage V izmešu normu prasībām atbilstošu 6-cilindru dzinēju, 6 riteņu piedziņu, kā arī – ar apvienoto stūres un džojstika vadību, kas sniedz tā operatoram plašākas vadības iespējas un ļauj izvēlēties katrai situācijai un veicamajam darbam atbilstošāko vadības veidu un režīmu. Lai ar šo tehnikas vienību iepazīstinātu Latvijas vadošos ceļu būves uzņēmumus, 23. februārī SIA Wirtgen Latvia sadarbībā ar SIA Strabag rīkoja tehnikas demonstrācijas pasākumu SIA Strabag karjerā esošajā mācību treniņlaukumā. 

Pasākuma ietvaros par JD 622GP galvenajām priekšrocībām mums stāstīja Wirtgen Group pārstāvis no Vācijas, Ceļu atjaunošanas produktu speciālists Jörn Ziel (Product&Application Specialist, Recycling) un SIA Wirtgen Latvia servisa vadītājs Jānis Gatiņš, bet tehniku demonstrēja Wirtgen Group servisa inženieris Marius Pleitner (Vācija). Pēc demonstrācijas Wirtgen Group pārstāvji aicināja klātesošos iepazīties ar greideri tuvāk, atbildēja uz jautājumiem par tehnikas apgaitu, un katram interesentam bija iespēja izmēģināt tehnikas vienību darbībā, ko operatori arī labprāt izmantoja.  


Tehnikas vizītkarte: 
*6-cilindru John Deere Power Tech™ PSS dzinējs, atbilst EU Stage V izmešu normu prasībām
*Dzinēja tilpums: 6.8 litri
*Dzinēja jauda: 168 kW (225 zs)
*Svars: 16 765 kg – 19 572 kg (atkarībā no aprīkojuma)
*Transmisija: Direct drive John Deere PowerShift Plus™ transmisija nodrošina 8 pārnesumus uz priekšu un atpakaļgaitā, ar maksimālo braukšanas ātrumu 8. pārnesumā 40 km/h.
*Stūrēšana: Apvienotā stūres un džojstiku stūrēšana, artikulētā stūrēšana (pa labi un pa kreisi) 22 grādi, apgrieziena rādiuss 7,21 m.
*Aprīkojums: 3,66 m greidera lāpsta, papildus aprīkots ar lāpstu priekšpusē, un ar virsmas irdinātāja un dziļirdinātāja kombināciju aizmugurē. Standarta aprīkojumā ietilpst reversais ventilators.


Iepazīšanās ar tehnikas vienību
Par modeļa identifikāciju – pirmie divi cipari modeļa nomenklatūrā (62) raksturo mašīnas klasi, jeb izmēru, savukārt pēdējais cipars raksturo greidera aprīkojumu – šajā gadījumā, “2” nozīmē to, ka šim greiderim ir 6-riteņu piedziņa.

Savukārt, GP – grade pro option, nozīmē to, ka šis greideris ir t.s. "premium" klases mašīna, kas aprīkota ar:
*džojstiku vadību – T-veida džojstiki, kas ir ļoti ērti, vienkārši uzliekot rokas uz džojstikiem, operators var veikt visas nepieciešamās kustības;
*automatic cross slope – lāpsta aprīkota ar līmeņa sensoru;
*artikulētā stūrēšana ar vienas pogas palīdzību ir atgriežama atpakaļ vidus pozīcijā;
*grade control ready – šī tehnikas vienība ir gatava aprīkošanai ar 3D automātikas sistēmām, piemēram – Trimble, Topcon, Leica.

Šī mašīna ir aprīkota ar lāpstas aizsargsistēmu – tajā ietilpst slīdošais sajūgs, seglu pagrieziens, un šoku absorbējoša sistēma, kas pasargā lāpstu no triecieniem, ja darba laikā gadās saskarties ar virsmas materiālā paslēptiem objektiem/šķēršļiem.

Tāpat JD 622GP ir 6-riteņu piedziņa ar 15 dažādiem riteņu griešanās režīmiem (15-pakāpju potencometrs). Normālos apstākļos visi 6 riteņi griežas vienā ātrumā. Taču, ja ir jāstrādā smagos apstākļos, piemēram – jāstumj smilts, tad, ja riteņi griezīsies vienā ātrumā, var gadīties, ka mašīnas priekšpuse sāk izslīdēt, raustīties, vai vibrēt. Lai to novērstu, šim greiderim ir paredzēta iespēja vajadzības gadījumā samazināt priekšējo riteņu griešanās ātrumu. Tas tiek nodrošināts ar automātikas palīdzību – operators no kabīnes izvēlas tādu kā gaidīšanas režīmu priekšējiem riteņiem – respektīvi – aizmugurējie riteņi stumj, un tad, kad aizmugurējie sāk izslīdēt, tad pieslēdzas priekšējie riteņi.
Tāpat arī pretejā gadījumā – ja ir smagas grunts apstākļi, piemēram – dubļi, vai ir jāveido tranšejas, (t.s. "ditching & trenching" darbi), tad ir nepieciešams, lai priekšējie riteņi mašīnu "izvilktu", griežoties ātrāk nekā pārējie. Arī šāds režīms, pateicoties šim potencometram, jebkurā brīdī ir iestatāms ar vienas pogas palīdzību, neizkāpjot no kabīnes.



Šim John Deere 622GP greiderim ir tāda unikāla lieta, kā slēgtais lāpstas seglu gredzens. Parasti greideriem šis gredzens ir vaļējs, tādēļ zobrats ir pakļauts ārējo apstākļu ietekmei. Šim greiderim tas ir slēgts, tādēļ zobrats ir pasargāts – šajā telpā neiekļūst materiāls vai cita veida piesērējums, tas ir bez-apkopju, nav nepieciešama regulēšana, kā arī mazinās šī mezgla nodilums – tie ir galvenie ieguvumi. Šāds lāpstas seglu gredzena izpildījums ir liela priekšrocība jo īpaši tad, ja operatoram ir jāstrādā ar 3D automātikas sistēmām, kur nepieciešama ļoti liela precizitāte, jo seglu gredzenā nedrīkst būt nekāda brīvkustība – šeit patiešām nekas nav jāregulē, viss ir slēgts, bez brīvkustībām.





Stāsta Jörn Ziel, Wirtgen Group Ceļu atjaunošanas produktu speciālists (Product&Application Specialist, Recycling)



Kā Jūs teiktu, kas ir šī greidera 5 galvenās priekšrocības – ar ko tas ir īpašs?

Vispirms noteikti tie ir t.s. "dual function" džojstiki – to parocīgais dizains (T-design), jo pateicoties tam, operatoram ir ļoti ērti pārvaldīt visas vadības funkcijas, bez pagriešanas). Tas ir īpašs dizains, jo John Deere ir pārvietojis standarta vadības funkcijas uz duālo džojstiku, šīs funkcijas tagad atrodas operatoram ērtākā pozīcijā. Tā ka šo vadības ierīču dizains un izvietojums noteikti ir pirmā lieta, kas būtu jāpiemin.



Un, vēl es ļoti novērtēju to, ka visos John Deere motorgreideru modeļos standarta aprīkojumā ir saglabāta arī stūre.



Tālāk, protams – t.s. "premium circle", jeb slēgtais lāpstas seglu gredzens – fantastiska lieta, kas ir pieejama tikai John Deere mašīnām – ar pilnībā slēgtu pagrieziena gultni tas pasargā mašīnu no piesārņojuma, un arī no materiāla, kas tajā varētu iekļūt no apakšas. Šī ir izcila lieta arī, raugoties no servisa apkopes viedokļa, un tā palīdz arī uzlabot darba precizitāti. Šādu, slēgtā tipa lāpstas seglu gredzenu es neesmu redzējis neviena cita ražotāja greideriem. Bez-apkopes – tas nozīmē to, ka šis gredzens ir pilnībā smērēts, pilnībā slēgts, līdz ar to jebkāds piesārņojums paliek ārpusē, tādēļ šim gredzenam nav nepieciešamas apkopes.



6-riteņu piedziņa – arī lieliska lieta
, jo katrā mašīnas pusē ir atsevišķa hidrauliskā piedziņa, tā ļaujot izmantot 6-riteņu piedziņu visos stūrēšanas režīmos, visās kustībās un manevros, kā piemēram, t.s. artikulētajā stūrēšanā. Pie tam, jebkurā brīdī to ir iespējams ieslēgt un izslēgt kustības laikā, nepārtraucot darbu.

Citas šīs mašīnas priekšrocības – tāda funkcija, kā "automation suite"– automatizācijas komplekts, kas ietver dažādus vispārīgus iepriekšējos iestatījumus, kā arī blade flip, auto articulation, auto pass funkcijas. Norāde GP (grade pro option) pie modeļa nosaukuma nozīmē to, ka šo greideri ir viegli aprīkot ar 3D sistēmām, un tam ir t.s. "automatic cross slope", kas ir patiešām lieliska funkcija. Ar šo automātisko lāpstas slīpuma kontroli ir iespējams noregulēt lāpstas slīpumu tā, lai operatoram būtu vieglāk strādāt – kamēr operatora uzmanība ir pievērsta vienai pusei, otra automātiski pielāgojas.



Tāpat šis greideris ir aprīkots ar t.s. reverso ventilatoru, kas ievērojami atvieglo darbu, jo uztur radiatoru tīru.



Aizmugurē šai mašīnai ir virsmas irdinātāja un dziļirdinātāja kombinācija (ripper/scarifier) – tam ir 3 lielie dziļirdinātāja zobi, un 9 virsmas irdinātāja zobi – tos var vienkārši izvilkt, apgriezt otrādi, nostiprināt, un ir iegūts otrs darbarīks. Dziļirdinātājs ir paredzēts dziļo slāņu irdināšanai, bet virsmas irdinātājs – virsējās kārtas irdināšanai.



Un, protams, ir jāpiemin arī jaudīgais John Deere Power Tech™ PSS 6.8L dzinējs, kas atbilst EU Stage V izmešu normu prasībām, un degvielas patēriņā ziņā ir ļoti ekonomisks.

Kā Jūs teiktu – kāds ir tā vidējais degvielas patēriņš?
Jāatceras, ka tas patiešām ir atkarīgs no veicamā darba – to apliecinās jebkurš operators. Taču, strādājot normālos apstākļos un vidējā slodzē, šī tehnikas vienība patērēs ap 12 litriem degvielas motorstundā.

Šis greideris ir pirmā John Deere ceļu būves tehnikas vienība, kas ieradusies Latvijā, sakiet – kāpēc tieši greideris?
Tāpēc, ka tas ļoti labi iederas mūsu Wirtgen produktu klāstā, izmantošanai visos zemes darbos kopā ar, piemēram, Wirtgen ceļu atjaunošanas un augsnes stabilizēšanas tehnikas vienībām. Ja mēs iedomājamies ceļa atjaunošanas (jeb – ceļa rehabilitācijas) procesu, tad – vispirms ir Wirtgen reciklieris, aiz tā Hamm veltnis, un pēc tam iet greideris, kas veic izlīdzināšanu. Tā ir viena no t.s. ražošanas sistēmām, kurā greiderim ir būtiska loma. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ mēs kā pirmo John Deere ceļu būves tehnikas vienību izvēlējāmies greideri – jo tas ir loģiski.



Kādas John Deere tehnikas vienības šobrīd ir pieejamas klientiem Vācijā?

Arī Vācijā mums ir vairāki motorgreideru modeļi, patiesībā tā tas ir visā Eiropā – gan Vācijā, gan Francijā, Austrijā, Anglijā, Itālijā, Spānijā, Nīderlandē, un nu arī Latvijā. Greideri ir pirmā John Deere ceļu būves tehnikas grupa, kas ir ienākuši Eiropas tirgū, un to tirdzniecība visur notiek caur Wirtgen Group pārstāvniecību tīklu.

Izklausās prātīgi – pakāpeniski iepazīstināt klientus vispirms ar vienu tehnikas grupu, nevis ar vairākām dažādām tehnikas grupām un visiem to modeļiem uzreiz...
John Deere greideru ienākšana Eiropas tirgū 2019. gadā notika pateicoties tam, ka pieauga interese par John Deere zemes darbu tehniku. Greideru lielā nozīme ceļu būvē, veiksmīgā sinerģija starp John Deere greideriem un Wirtgen Group produktu portfolio, kā arī pieprasījums pēc šīs tehnikas no klientu puses – tie bija izšķirošie iemesli šo mašīnu ienākšanai Eiropas kontinentā.
John Deere vēros klientu vajadzības un tirgus tendences Eiropā, cieši sadarbojoties ar partneriem Wirtgen Group, lai sekotu līdzi nepieciešamībai iepazīstināt klientus ar nākamajiem greideru modeļiem, vai citām John Deere zemes darbu tehnikas grupām.



Vai esat jau veikuši vietējās Wirtgen komandas apmācības šīs tehnikas vienības apkalpošanā?
Jā. Šādas apmācības mēs veicam visos Wirtgen Group meitas uzņēmumos – pirms greideris ierodas attiecīgajā valstī, mēs apmācam vietējo komandu gan attiecībā uz pašu tehnikas vienību, gan attiecībā uz John Deere sistēmām, un šāda pieeja ir ļoti pareiza, tā ļoti labi strādā. Vietējā Wirtgen komanda ļoti dedzīgi vēlas apgūt visas, ar šo produktu saistītās zināšanas, kaut gan tas ļoti atšķiras no viņiem līdz šim ierastajām tehnikas vienībām. Mēs, Wirtgen, esam tik lepni par savu uzņēmumu un par to sinerģiju, kas ir izveidojusies ar John Deere produktiem, kurus mēs pārstāvam, ka mēs ļoti priecājamies izplatīt tos pēc iespējas plašākam klientu lokam dažādās valstīs.

Visbeidzot, runājot par pāreju uz John Deere dzinējiem visos pārējos Wirtgen Group pārstāvēto zīmolu produktos – asfalta ieklājējos, frēzēs, u.c. – kā norit šis process?
Wirtgen Group jau ir aprīkojis ar John Deere dzinējiem vienu Vögele asfalta ieklājēja modeli un divus Hamm veltņu modeļus Indijas tirgum. Šīs tehnikas vienības tiek ražotas mūsu Wirtgen rūpnīcā, kas atrodas Pune industriālajā centrā Indijas Ziemeļrietumos. Nesen Wirtgen Group iepazīstināja klientus ar jaunajām, kompaktās klases frēzēm. Visi trīs jaunie modeļi jau ir aprīkoti ar John Deere dīzeļdzinējiem, kuru jauda ir 265 kW (360 zs). Wirtgen un John Deere kopīgiem spēkiem ir izdevies precīzi noregulēt dzinēja griezes momenta raksturlielumu, lai tas atbilstu aukstās frēzēšanas procesa specifiskajām vajadzībām.


Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti